چه زمانی زن حامله میشود؟

چه زمانی زن حامله میشود؟ : چه زمانی زن حامله میشود؟ برای پاسخ این سوال در ابتدا نیاز است کمی راجع به تخمک گذاری مختصر توضیح دهیم هنگامی که یک تخمک از تخمدان آزاد می شود را تخمک گذاری میگویند البته در بعضی موارد که به ندرت رخ میدهد بیش از یک تخمک جدا میشود. این زمان را اصطلاحا دوره باروری در سیکل عادت ماهانه زنان میگویند. بنابراین در هر ماه، در داخل تخمدان یک تخمک به بلوغ رسیده و وقتی که اندازه و سایزش به حد استاندارد رسید، از یکی از تخمدانها خانم آزاد شده و از طریق لوله های رحمی، به سمت رحم حرکت می کند. اما اینکه در هر بار از این دوره این تخمک از کدام تخمدان رها می شود، میتوان گفت که نامشخص است. اما نکته مشخص این است که وظیفه تخمک گذاری در عادت ماهانه به صورت منظم و نوبتی بین دو تخمدان ها تقسیم نمی شود و برای همین موضوع به راحتی قابل تشخیص نیست.

چه زمانی یک زن حامله میشود؟

حال که تخمک گذاری را شناختید میتوانید در بهترین زمان با همسرتان آمیزش داشته باشید. این زمان طی مدت ۱ تا ۲ روز پیش از تخمک گذاری تا ۲۴ ساعت بعد از آن است و  بهترین نتیجه حامله شدن را به شما میدهد زیرا زمان زنده ماندن اسپرم ها معمولا دو تا سه روز است ، اما تخمک آزاد شده نمی تواند بیش از ۲۴ ساعت پس از چرخه تخمک گذاری زنده باشد، مگر اینکه عمل لقاح با اسپرم صورت بگیرد. 

اگر نزدیکی شما در همان زمانهای تخمک گذاری باشد، احتمال بارداری شما افزایش چشمگیری می یابد. شما می توانید با تعیین این زمان همچنین با بالا بردن آگاهی خود در مورد تغییرات خود  (هورمونی و جسمانی) که در هر ماه در بدن شما رخ می دهد، احتمال بارداری در خود را افزایش دهید

در اکثر زوجین که می توانند به صورت طبیعی حامله شوند، در هر دوره ۲۰% احتمال حاملگی وجود دارد. حدودا ۸۵% از خانم هایی که از روش های پیشگیری استفاده نمیکنند و آمیزش دارند، طی یک سال باردار می شوند.و شما میتوانید جواب سوال چه زمانی یک زن باردار میشود را در این پاراگراف متوجه شوید.

چه زمانی زن حامله میشود؟ محدوده زمانی که احتمال تخمک گذاری زیاد است به این صورت میشود حساب کرد که از زمانی که سیکل قاعدگی بعدی آغاز می شود را در یاداشت کنید. سپس ۱۲ تا ۱۶ روز از آن را کسر کنید. این بازه همان بازه زمانی که احتمال تخمک گذاری و چرخه ی آن بسیار زیاد است. 

اگر شما خواهان عدم بارداری هستید از این اطلاعات استفاده کنید و آمیزش و نزدیکی در این بازه زمانی انجام ندهید. البته این کار،بهترین روش پیشگیری از حاملگی نیست پس برای محکم کردن نتیجه از روش های دیگر کنارش بهره ببرید.

 

علائم تخمک گذاری و روش های محاسبه زمان تخمک گذاری

همانطور که در بالا اشاره شد زمانی را که عادت ماهانه بعدی شما شروع می شود را در نظر بگیرید. سپس از آن ۱۲ تا ۱۶ روز از آن را کسر کرده. عدد بدست آمده همان محدوده زمانی تخمک گذاری شما ست که احتمال باروری در آن بسیار زیاد است. چه زمانی زن حامله میشود : مثلا برای خانمهایی که یک دوره کامل در آنها ۲۸ روز طول می کشد، چهاردهمین روز، روز تخمک گذاری آنهاست. برای استفاده از این روش محاسبه این که چه زمانی زن حامله میشود، باید بدانید که دوره کامل شما اصولا چند روز است. با این حال، بهترین روش برای تعیین زمانی که احتمال باروری شما در آن حداکثر است این است که به وضعیت بدنی خود توجه کنید و روش تشخیص نشانه های تخمک گذاری را فرا بگیرید.

۱- تغییر کردن ترشحات دهانه رحم

با گذشت روزهای بیشتری از زمان قاعدگی ،مقدار این ترشحات افزایش پیدا کرده و تغیرات آنها نیز زیاد می شود. این تغییرات، نشانه افزایش سطح هورمون استروژن در بدن یک خانم میباشد. زمانیکه که این ترشح ها مانند سفیده تخم مرغ است یعنی شفاف، لیز و چسبنده ، احتمال باردار شدن به بالاترین میزان می رسد.

این ترشحات در حالت نرمال به عنوان یک لایه محافظ عمل می کنند، اما در زمان ذکر شده برعکس عمل میکند. این ترشحات به اسپرم ها اجازه ورود از مجرای رحم را می دهند که به رحم برسند. و برای رسیدن به تخمک به سمت لوله های فالوپ (لوله های رحمی) حرکت کنند.

۲- افزایش دمای بدن

 یکی دیگر از پاسخ های مربوط به سوال چه زمانی زن حامله میشود این است که باید به دمای پایه بدنتان توجه کنید. دمای بدن پس از تخمک گذاری کمی بالا برود (بین نیم تا یک درجه) . اکثر اوقات شما این تغییر دما را حس نمی کنید، اما با استفاده از یک دماسنج که در منزل دارید، دمای پایه بدن (BBT) خود را اندازه گیری کنید. این دما که به دمای پایه بدن معروف است دمای بدن از بدن است که در هنگام صبح و پس از بیدار شدن از خواب دارید، قبل از آنکه هر فعالیت بدنی داشته باشید. این بالا رفت دمای بدن بعلت این است که آزاد شدن یک تخمک باعث تحریک و افزایش تولید هورمون پروژسترون در بدن می گردد و منجر به افزایش دمای بدن می شود و تخمک گذاری در بدن شما انجام شده است

تست های که برای تعیین تخمک گذاری در اکثر داروخانه ها یا فروشگاه ها به فروش می رسند و حتی بدون نسخه نیز ارائه میشوند به این گونه کار میکند که افزایش هورمون LH را که دقیقا قبل از چرخه تخمک گذاری رخ می دهد، در ادرار شما تشخیص می دهد.

بهترین زمانی که توانایی شما برای باردار شدن به حداکثر میرسد، ۲ الی ۳ روز قبل از افزایش دمای بدنتان است. برخی از متخصصان بر این باورند که از ۱۲ تا ۲۴ ساعت پس از مشاهده افزایش دمای بدن هم شانس باردار شدن بالا را دارا هستید، اما اکثرا بر این عقیدند که این زمان برای باردار شدن خیلی دیر است.

بعد از چرخه تخمک گذاری، یکی دو روز زمان میبرد تا سطح هورمون پروژسترون به میزانی برسد که سطح دمای بدن شما را بالا ببرد. اما از آنجا که تخمک تنها یکروز می تواند به حیات خود ادامه دهد، زمانیکه که دمای بدن افزایش میابد، دیگر برای باردار شدن زمانی نیست و وقت به پایان رسیده،. به همین دلیل، متخصصان توصیه می کنند که دمای بدن خود را برای چند ماه دقیقا زیر نظر گرفته و نموداری برای آن طراحی کنید تا بتوانید الگوی افزایش دما را تشخیص داده و زمان احتمالی تخمک گذاری خود را مشخص کنید. در این صورت می توانید به گونه ای برنامه ریزی کنید که دو تا سه روز پیش از موعد افزایش دمای بدن خود، آمیزش داشته باشید.

۳- درد در زیر دل

تقریبا ۲۰% از خانم ها تخمک گذاری و چرخه آن را با درد ملایم تا تیر کشیدن های شدید و ناگهانی زیر دل و شکم احساس میکنند. این حالت، که به آن میتل اشمرز (mittelschmerz) میگویند، ممکن است از چند دقیقه تا چند ساعت به طول انجامد.

 

استفاده از کیت های محاسبه زمان تخمک گذاری

تست های که برای تعیین تخمک گذاری که در اکثر داروخانه ها یا فروشگاه ها به فروش می رسند و حتی بدون نسخه نیز ارائه میشوند تا چه زمانی زن حامله میشود را بیابید به این گونه کار میکند که افزایش هورمون LH را که دقیقا قبل از چرخه تخمک گذاری رخ می دهد، در ادرار شما تشخیص می دهد.

استفاده از این کیت ها بسیار آسان است و نتیجه آنها نیز مطمئن تر از دماسنج های BBT است و می توانند زمان تخمک گذاری را ۱۲ تا ۳۶ ساعت زودتر تشخیص داده و احتمال باروری شما را در همان ماه اولی که از این تست ها استفاده می کنید به حداکثر برسانند. اما به این معنی نیست که دستگاه ها خالی از اشتباه نباشند. در مواردی کمیاب، آنها وجود LH را ثبت می کنند. در واقع جوابی که دستگاه به شما می دهد، یک یک عدد نیست بلکه یک جواب مثبت یا منفی است و نمی توان تضمین کرد که در صورت مثبت بودن جواب، حتما تخمک گذاری انجام خواهد شد؛ چرا که میزان هورمون LH می تواند هم بدون آزاد شدن تخمک، افزایش یابد. همچنین ممکن است افزایش میزان این هورمون در بدن به صورت کاذب نیز باشد، که سطح آن کاهش میابد بعد از گذشت زمان و پس از آن، کمی قبل از چرخه تخمک گذاری مجددا افزایش پیدا می کند.

در صورتی که عادت ماهانه در شما نامنظم است، استفاده از این تست ها نمی تواند تست مناسبی برای تشخیص درست زمان تخمک گذاری شما باشد.

برای به دست آوردن بالاترین دقت این تست ها باید راهنما و دستور العملشان را به دقت مطالعه و عمل کنید. اما یک پیشنهاد، اگر راهنمای آزمون به شما گفت که نخستین ادرار خود در اول روز را تست کنید، بهتر است که دومین ادرار خود را مورد آزمون قرار دهید زیرا ادرار شما در طول شب ممکن است غلیظ شود که در نتیجه ممکن است، نتیجه تست مثبت باشد اما فیک یا کاذب باشد.

چرخه تخمک گذاری شما از اولین روزی که قاعدگی شروع می شود، محاسبه می گردد. در صورتی که دوره شما ۲۸ روزه باشد، تست را از روز ۱۱ شروع و به مدت ۶ روز ادامه دهید، حال اگر دوره شما بین بیست و هفت تا سی و چهار روز است، روز تخمک گذاری شما احتمالا بین روزهای۱۳ الی ۲۰ میباشد. تست را از روز یازهم آغاز کرده و تا روز بیستم ادامه دهید.یا بر اساس راهنمای تست عمل کنید.استفاده از این تستها نمی تواند نتیجه و روش مناسبی برای تشخیص زمان درست تخمک گذاری شما باشد اگر قاعدگی در شما نامنظم باشد.