هفته چهارم بارداری
هفته چهارم بارداری

هفته چهارم بارداری ،حالا شما یک مادر هستید و قرار است ۹ ماه از فرزند دلبندتان به طور خصوصی و ویژه میزبانی کنید. در این هفته جنین شما شبیه به عدس می باشد.این هفته مسئولیتتان خیلی بیشتر و جدی تر می شود . شما یک ماه اول بارداری را در این هفته پشت سرمی گذارید و وارد یک مرحله جدی و عجیب می شوید پس بهتر است با نی نی بان همراه باشید تا با خیالی راحت این دوره را طی کنید.

هفته چهارم بارداری

وضعیت جنین در هفته چهارم بارداری

هفته چهارم بارداری آغاز دوره رویانی در جنین است. از هفته ۴ تا ده هفته دیگر، یعنی هفته چهاردهم، تقریبا تمام دستگاه‌های بدن جنین شما تکامل‌یافته و شروع به فعالیت می‌کند. بنابراین در این مدت نسبت به عوامل زیان‌آور بسیار آسیب‌پذیر است.

هفته چهارم بارداری آغاز دوره رویانی در جنین است. از هفته ۴ تا ده هفته دیگر، یعنی هفته چهاردهم، تقریبا تمام دستگاه‌های بدن جنین شما تکامل‌یافته و شروع به فعالیت می‌کند. بنابراین در این مدت نسبت به عوامل زیان‌آور بسیار آسیب‌پذیر است.

گبول‌های قرمز نیز در حال ساخته‌شدن هستند تا بتوانند اکسیژن را به تمام بدن کوچک جنین برسانند. در ضمن کیسه آب که حاوی مایع آمنیوتیک است جنین را در برگرفته و وی را از آسیب‌های احتمالی در دوران بارداری محافظت خواهد کرد.

قد: ۰.۱۳ سانتی متر

وزن: ۰.۱۱ گرم

وضعیت مادر در هفته چهارم بارداری

در این هفته از بارداری شما اطمینان خاطر از بادار بودن کسب کرده اید پس بهتر است که در اولین فرصت به پزشک خود مراجعه کنید و یا اگر هنوز پزشک خود را انتخاب نکرده اید یک پزشک برای معاینات خود و دلبندتان انتخاب نمایید.

در بعضی از خانمهای باردار هنوز مقدار کافی هورمون بارداری ساخته نشده تا در آزمایش براحتی تشخیص داده شود. اگر هم در این چند روز قاعدگی در شما اتفاق افتاد می توانید در ماه آینده دوباره برای بارداری اقدام کنید. اما اگر تاکنون یک سال یا بیشتر (و اگر بالای ۳۵ سال سن دارید، ۶ ماه) است که برای باردار شدن تلاش می کنید، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید تا بررسی های لازم را جهت تشخیص احتمالی و علت ناباروری در شما و همسرتان انجام دهد.

با افزایش میزان هورمون‌ها بالاخره نشانه‌های حاملگی هویدا می‌شود کم کم حالت تهوع هم شروع می‌شود. زمان استفراغ و تهوع به این فکر کنید که شما تنها نیستند و ممکن است هر روز صبح، ظهر و شب ۳۶ میلیون زن باردار مثل شما در جهان این حالت را داشته باشند. این اولین نشانه حاملگی است. سفت و دردناک شدن سینه‌ها، حساس شدن شکم و نفخ، کمر درد و نرم شدن دهانه رحم از علائم این دوره است. مهم‌ترین موضوعی که می‌تواند شما را آزار بدهد تغییرات ناگهانی روحی است. یک روز، خوب و سرحال هستید و روز بعد بداخلاق و بی‌حوصله البته بهتر است به هیچ وجه نگران این موضوع نباشید. این تغییرات کاملاً طبیعی هستند و جای نگرانی نیست.

نباید ها درهفته چهارم بارداری

استعمال هرگونه دخانیات در دوران بارداری بسیار خطرناک است. استعمال این مواد باعث عدم اکسیژن‌رسانی به جنین در حال رشد و بروز ناهنجاری‌های پیشرفته، زایمان زودرس، سقط‌جنین و کمبود وزن نوزاد می‌گردد.

حتی اگر همسرتان یا یکی از اعضای خانواده سیگار می‌کشند از آن‌ها بخواهید در فضای بیرون خانه، جایی که شما در معرض دود سیگار قرار ندارید، سیگار بکشند زیرا تحقیقات حاکی از آن است که دود سیگار شخص دیگر نیز می‌تواند برای جنینتان زیان‌آور باشد.

هم‌چنین با توجه به نتایج برخی از تحقیقات استفاده مادر از دستگاه ماکرویو ممکن است برای جنین خطرساز باشد. بنابراین بهتر است به‌خصوص در ماه‌های نخست بارداری از دستگاه ماکرویو استفاده نشود.

کلسیم موجود در خرما عامل اصلی استحکام دندان‌هاست و فسفر آن نیز از عناصر تشکیل‌دهنده مغز و مانع ضعف اعصاب و خستگی است. همچنین پتاسیم موجود در خرما از ابتلا به زخم معده جلوگیری می‌کند..

تغذیه صحیح در هفته چهارم بارداری

کلسیم یکی از عناصر اصلی استخوان‌سازی و تشکیل دندان‌هاست، همچنین در تکامل سیستم گردش‌خون، سیستم عصبی و ماهیچه‌های نوزاد تاثیر بسزایی دارد. بدن شما به مقدار کافی کلسیم جهت رشد و تکامل جنین نیاز دارد.

اگر بدنتان نتواند کلسیم کافی را از رژیم غذایی بگیرد، آن را از استخوان‌هایتان می‌گیرد که در آینده باعث تضعیف و یا پوکی استخوان می‌شود. لبنیات بهترین منبع کلسیم موردنیازتان است. روزانه سه وعده از مواد لبنی مانند شیر کم‌چرب یا بدون چربی یا ماست استفاده کنید.