هفته پنجم بارداری
هفته پنجم بارداری

در هفته پنجم بارداری جنین شما به اندازه یک زغال اخته می باشد و حالت کلی فرم بدن آن ها شبیه به یک حرف C شده است. این موجود کوچک لوله ای شکل، در حال حاضر دارای سر،پشت،جلو و .. و دم میباشد. مثل حال و هوای بهار. همه هورمونها فعال شده اند هر لحظه خلقتان عوض می شود. جنین وارد مرحله رشد شده است و شما هم با تغییراتی مثل خستگی و درد سینه و تهوعهای گاه و بیگاه و تکرر ادرار روبرو می شوید. هنوز مانده تا احوالتان دستتان بیاید. یادتان باشد این تغییرات ماندگار نیست و طبیعی است.

هفته پنجم بارداری

وضعیت مادر در هفته پنجم بارداری

ممکن است شما از زنان خوش شانسی باشید که هیچ گونه احساس ناخوشایندی نداشته باشید.این دومین هفته از پذیرش رسمی نقش شما و پنجمین هفته بارداری است. در این هفته درد سینه‌ها یا حسی شبیه به سوزن‌سوزن‌شدن شما را آزار می‌دهد. احتمال بزرگ شدن سینه‌ها و تیره شدن هاله رنگی دور آن نیز وجود دارد. ویارداشتن را هم از همین هفته تجربه می‌کنید. ویار به دلیل به هم خوردن تعادل بین انتقال‌دهنده‌های عصبی بدن مادر، حالت روحی و روانی خاص و همچنین نیازهای تغذیه‌ای او به وجود می‌آید.

این هفته حتما باید منتظر نشانه‌های حاملگی باشید. اگر سینه های شما درد می‌کند، زود خسته می‌شوید یا مدام مجبورید به دست‌شویی بروید این علائم را جدی بگیرید. بدن یک زن باردار در این هفته خون بیشتری تولید می‌کند تا اکسیژن و غذا را به کودک برساند. ضربان قلب شما برای حفظ تعادل خود بیشتر از قبل می‌شود. این افزایش خستگی، گیجی و سردرد را هم برای شما به همراه دارد.

فعالیت ها در هفته پنجم بارداری

در هفته ۵ حاملگی بهتر است برنامه منظم ورزشی خود را ادامه دهید، یا درصورتی‌که چنین برنامه‌ای نداشتید آن را آغاز کنید. ورزش به شما کمک می‌کند تا میزان کشیدگی طبیعی عضلات خود، قدرت آن‌ها و میزان استقامت و تحمل آن‌ها را به حد مناسبی برسانید. بعلاوه، ورزش به شما کمک خواهد کرد تا با اضافه‌وزنی که تحمل می‌کنید، کنار بیایید و برای مواجهه با مراحل سخت‌تر حاملگی آماده شوید.

همچنین درصورتی‌که یک برنامه منظم ورزشی برای خود تنظیم کنید، پس از زایمان درخواهید یافت که بازگشت به حالت طبیعی برایتان راحت‌تر خواهد بود. یک فعالیت ورزشی متعادل و بی‌خطر را که دوست دارید، انتخاب کنید پیاده‌روی و شنا، انتخاب‌های مناسبی برای خانم‌های باردار هستند.

مراقبت ها در هفته پنجم بارداری

  • اولین ملاقات‌های شما با پزشک آغاز شده است. در این زمان پزشک با استفاده از یک فرمول می‌تواند زمان زایمان شما را حدس بزند. برای این کار لازم است اولین روز از آخرین دوره قاعدگی خود را دقیق یادداشت کنید.
  • مصرف داروها را کنار بگذارید. هر دارویی می‌تواند بر روی رویان تأثیر مستقیم بگذارد. اگر نمی‌دانستید باردار هستید و دارو مصرف کرده‌اید حتماً این مسئله را با پزشک متخصص در میان بگذارید. سرخود و بر اساس توصیه‌ دیگران داروی گیاهی مصرف نکنید.
  • به سلامت کلی بدن‌تان اهمیت بدهید به عنوان مثال به دندانپزشکی بروید.

تغذیه در هفته پنج بارداری

بهتر است از خوردن برخی غذاها در این هفته اجتناب ورزید چرا که حاوی توکسوپلاسموز بوده وسبب نقائص حین تولد و یا سقط جنین در برخی زنان میشود:

  • پنیر پاستوریزه نشده مانند پنیر فتا،پنیر بز و …
  • شیرغیر پاستوریزه،آبمیوه، شراب سیب
  • تخم مرغ خام و یا غذاهایی شامل تخم مرغ خام مثل انواع موس ها
  • گوشت های فرآوری شده مانند هات داگ
  • ماهی های جیوه ای مانند کوسه ماهی،اره ماهی و …

در رژیم غذایی هفته پنجم، یکی از مهم‌ترین ویتانین های لازم هنگام بارداری، ویتامینD  است زیرا وجود این ویتامین در بدن برای جذب کلسیم و فسفر و تبدیل آن‌ها به استخوان لازم است.

ازآنجاکه اسکلت استخوانی و دندان نوزاد در داخل رحم احتیاج به کلسیم دارد و بنابراین وجود این ویتامین برای جذب کلسیم لازم است. ویتامین D به مقدار زیاد در روغن ماهی وجود دارد و علاوه بر آن اشعه آفتاب نیز منبعی بسیار خوب برای تامین این ویتامین است.

دمنوشهای گیاهی را با حتیاط و با مشورت پزشک مصرف کنید. متخصصان طب سنتی معتقدند خانم‌هایی که در دوران حاملگی فشار خون بالا دارند  نباید از گیاه بابونه استفاده کنند زیرا مصرف آن باعث افزایش فشارخون می‌شود. استفاده از گل بابونه برای خانم‌های باردار و زنان شیرده توصیه نمی‌شود زیرا ممکن است باعث دردهای شکمی یا سقط جنین شود.