نگهداری از سلول‌ های بنیادی نوزاد

نگهداری از سلول‌ های بنیادی نوزاد : نگهداری از سلول‌های بنیادی نوزادتان، ساده‌تر از آن است که فکر می‌کنید.سلول‌های بنیادی در بندناف و جفت یافت می‌شوند و نیروی حیاتی برای رشد و نمو جنین هستند. این سلول‌ها از طریق خون، اکسیژن و مواد مغذی را طی بارداری، برای جنین شما مهیا می‌سازند.

در چندین سال اخیر، جمع‌آوری سلول‌های بنیادی جنین و پرداخت مبلغی برای منجمد کردن و نگهداری از آنها مورد توجه بسیاری از مردم قرار گرفته است. متاسفانه با افزایش بیماری‌های خطرناک مثل سرطان، اکنون ذخیره سلول‌های بنیادی به عنوان بیمه‌ای برای زندگی در نظر گرفته می‌شود که در آینده می‌تواند سلامت فرزند شما را تامین کند. تنها عیب این کار مثل هر  بیمه‌ دیگری این است که ممکن است حتی با پرداخت مبلغ مورد نظر، هرگز به استفاده از سلول‌های بنیادی نیازی نداشته باشید.

 سلول‌های بنیادی

سلول‌های بنیادی که در بندناف و جفت یافت می‌شوند، ابتدایی ترین سلول‌های سازنده بدن هستند که در طول دوره رشد جنینی پرورش یافته و تبدیل به سلول های بالغ و خاصی می‌شوند که مسئول ساخت انواع بافت های بدن می‌باشند. در واقع منشا کل اعضا و بافت های بدن از جمله سلول‌های عضله قلب – سلول‌های عصبی – گلبول‌های قرمز خون – سیستم ایمنی – پوست و …. سلول‌های بنیادی می‌باشند. بعد از کامل شدن اعضا بدن سلول‌ های بنیادی مسئول ترمیم بافت‌های آسیب دیده هستند و مرتباً سلول‌های جدید را جایگزین سلول‌های پیر و مرده می‌کنند.

 سلول‌های بنیادی خواص ترمیم‌کننده‌ای دارند، یعنی آنها خودشان را به آن‌چیزی تبدیل می‌کنند که بدنتان به آن نیاز دارد. به همین علت است که سلول‌های بنیادی برای درمان بیماری‌های گوناگون استفاده می‌شود. به تازگی، سلول‌های بنیادی برای درمان بیش از ۷۰ بیماری، مثل سرطان خون (لوکمیا و لنفی) استفاده می‌شود.

پژوهش‌های پیشرفته درباره سلول‌های بنیادی نشان‌دهنده‌ی فواید این سلول‌هاست و حتی در آینده این فواید افزایش پیدا خواهند کرد. چه کسی می‌داند که چه تعدادی از بیماری‌ها را با کمک این سلول‌ها می‌توان درمان کرد. به همین علت است که بسیاری از والدین درصورت احتمال تشخیص بیماری خطرناکی برای فرزند یا فرزندان خود، تصمیم می‌گیرند با تقبل مخارج نگهداری از سلول‌های بنیادی، فرزند خود را بیمه کنند.

فواید سلول‌های بنیادی برای چه کسی؟

سلول‌های بنیادی نه تنها برای آینده فرزندتان، بلکه برای اعضای دیگر خانواده نیز قابل استفاده است، البته درصورتی‌که با نمونه سازگاری داشته باشند. اگر به نگهداری از سلول‌های بنیادی فرزندتان تمایل دارید، باید بدانید که معمولا هزینه‌ اولیه‌ای برای گردآوری، آزمایش و پیوند، و هزینه‌ای سالیانه برای نگهداری از آن از شما دریافت خواهد شد.  

سلول‌های بنیادی بندناف نه تنها برای فرزند شما که برای اهدا به اعضای دیگر خانواده مثل والدین و پدر و مادر بزرگ‌ها مناسب‌ هستند.

مراحل نگهداری از سلول‌های بنیادی 

زمانی‌که موسسئه‌ای را برای این کار انتخاب کردید، معمولا روند کار از قرار زیر است:

  • در آن موسسه ثبت نام می‌کنید و اطلاعات مورد نیاز را دریافت خواهید کرد.
  • سپس ضروری است که آزمایش خونی برای تشخیص هپاتیت B، هپاتیت C، HIV، HTLV 1&2 و سفلیس بدهید.
  • ضروری است که برنامه‌ریزی و روند گردآوری سلول‌های بنیادی بعد از زایمان را با پزشک، متخصص زنان و زایمان یا ماما در میان بگذارید.
  • اگر پزشک یا مامای شما هرگز پیش از این چنین روندی را اجرا نکرده‌ است، می توانید اطلاعات مورد نیاز او را از موسسه مورد نظر دریافت کنید.
  • زمانی‌که برای زایمان طبیعی یا سزارین پذیرش شدید، بسته ذخیره سازی مخصوص را به پزشک یا مامای خود بسپارید.
  • زمانی‌که فرزندتان به دنیا آمد، پزشک به بندناف گیره زده و خون غنی از سلول‌های بنیادی را جدا می‌کند. هرچه مقدار خون موجود در آن بیشتر باشد، برای کشت سلول‌های بنیادی سالم، مناسب‌تر است.
  • سپس نمونه باید در محفظه‌ای مسافرتی به شکلی ایمن نگهداری شود تا شرکت مورد نظر آن‌را از بیمارستان شما تحویل بگیرد.

زمانی‌که سلول‌های بنیادی به محل نگهداری رسید، بر روی آنها آزمایش‌های متعددی انجام می‌گیرد، تا از قابلیت زیستی آنها اطمینان حاصل گردد. سپس آنها به شکلی ایمن در شرایط مطلوبی نگهداری می‌شوند. بنابراین این سلول‌ها برای شما و فرزندانتان برای سال‌های نامحدودی در دسترس است، تا زمانی‌که به آن نیاز داشته باشید یا تصمیم به ابطال قرارداد بگیرید.

در چه شرایطی مادر اجازه اهدای خون بند ناف کودک خود را ندارد؟

  مادر در حال حاضر بیماری‌ها یا مشکلات زیر را داشته باشد:

  • عفونت‌های ویروسی، HIV، HBV ، HCV و HCV
  • عفونت‌های شدید عمومی و یا پوستی که درمان آن طولانی شده باشد. بیماری تیروییدی (پرکاری)که هنوز تحت بررسی است یا کمتر از ۲۴ ماه از قطع داروی تیروییدی گذشته باشد.
  • توده‌های سرطانی که بررسی نشده یا بدخیم است.
  • بیماری‌های همراه با کم خونی، بیماری‌های سیستم ایمنی(لوپوس، واسکولیت، روماتیسم مفصلی و…)، اختلالات خون‌ریزی دهنده(به علت اختلالات پلاکتی)، بیماری‌های دستگاه عصبی، MS، پارکینسون، دمانس و…) ، ابتلا به تالاسمی مینور، فاویسم و هر نوع بیماری که پایه ژنتیکی دارند.
  • سیروز کبدی، توکسوپلاسموز مزمن، تعریق شبانه با علت نامشخص، صرع، دیابت، فشارخون.
  • تاتو یا خال کوبی، طب سوزنی، تماس با سرسوزن آلوده، داروهای سرکوب کننده ایمنی، انتقال خون، داروهای روان گردان، حجامت طی ۱۲ ماه اخیر.
  • استفاده از یکی از روش‌های درمانی رادیوتراپی، استفاده از هورمون‌های هیپوفیزی(هورمون رشدوجنسی و…)، ایمونوگلوبولین تزریقی، فاکتورهای انعقادی، تاموکسیفن، Etretinate tigason، موادمخدر تزریقی، لیزر درمانی، داروهای پرورش اندام، پیوند عضو، استفاده از اسپرم یا جنین اهدایی جهت درمان ناباروری

طی ۱۲ ماه اخیر مادر به یکی از بیماری‌های زیر مبتلا شده باشد:

  • آبله مرغان، سرخچه ، سرخک، هرپس زوستر، لیستریوز، زونا، توکسوپلاسموز، بیماری‌های منتقله از راه جنسی.

 بانک عمومی و بانک خصوصی بندناف

دربانک‌های خصوصی بندناف، هر خانواده‌ای می‌تواند خون بندناف نوزاد را برای خودش ذخیره ونگهداری کند، که در ازاء این ذخیره سازی هزینه‌ای نیز پرداخت می کنند. به این ترتیب خون بندناف انحصاراً برای آن‌ها نگهداری می‌شود.

 در بانک‌های عمومی خون بندناف، خون‌های بند ناف از سوی خانواده‌ها به بانک اهدا می‌شوند. هدف از این کار خیرانه، کمک به بیماران نیازمند است. در قبال اهدا هیچ هزینه‌ای پرداخت نشده و ذخیره‌سازی نمونه بصورت رایگان صورت می‌گیرد. اعضای درجه یک نوزاد، عضو بانک عمومی خون بند‌ناف می‌شوند و در صورت نیاز چنانچه نمونه نوزادشان در بانک موجود باشد، پس از بررسی از نظر سازگاری ژنتیکی و کافی بودن تعداد سلول‌ها، برای آنها قابل استفاده خواهد بود. در غیر اینصورت سعی می‌شود که از نمونه‌های موجود در بانک‌، نمونه مناسب جهت پیوند برای آنان انتخاب  شود. درصورت مراجعه همزمان دو بیمار و موجود بودن تنها یک نمونه سازگار فردی که عضو بانک باشد در اولویت دریافت نمونه قرار دارد.

چگونگی جمع‌آوری خون جفت بند ناف و جفت 

۱- بعد از زایمان و قبل از خروج جفت

۲-بعد از زایمان و بعد از خروج جفت

در هر ۲ روش پس از استریل کردن بند‌ناف توسط پنبه آغشته به الکل و بتادین، بند‌ناف توسط یک سرسوزن که در انتهای کیسه‌های خون‌گیری تعبیه شده است، سوراخ شده و خون موجود در بند‌ناف و جفت به کیسه خون انتقال می‌یابد. تحقیقات نشان داده است که در روش خون‌گیری قبل از خروج جفت میزان حجم خون و سلول‌های بنیادی بالاترین میزان را در مقایسه با زمانی که خون‌گیری پس از خروج جفت نمونه‌گیری انجام می‌شود، را دارند. به هرحال انجام هریک از این مراحل با توجه شرایط موجود در اتاق عمل و روند زایمان صورت می‌گیرد.