ماساژ نوزاد و کودک

ماساژ نوزاد و کودک : یکی از اصول مراقبت از نوزاد دانستن رازهایی در مورد ماساژ کودک و انجام صحیح آن است ، تاثیر مثبت و آرامبخش ماساژ امری ثابت شده در رشد کودک است.

کودک را روزانه ماساژ دهید ،فقط به خاطر داشته باشید اگر استرس و عجله داشته باشید نا آرامیتان به کودک منتقل می شود. در بسیاری از فرهنگها ماساژ کودک صبحها و یا قبل از حمام رفتن مرسوم است .واقعا ماساژ کودک زمان خاصی ندارد هر زمانی که خانواده و کودک آمادگی داشته باشند بهترین زمان است ، فراموش نکنید که باید از ماساژ کودک بعد از غذا خوردن و زمانی که ناراحت و اخمو است خودداری کنید.

محیط مناسب ماساژ کودک

محیط آرامی را ایجاد کنید،  آماده کردن کودک برای ماساژ آسان است تمام چیزی که نیاز دارید .وقت آزاد، اتاق گرم ،موسیقی آرام ، لباس راحت و مصرف شده است که اگر چرب شد مهم نباشد. به خاطر داشته باشید اگر کودک زیورآلاتی دارد قبل از ماساژ آن را در بیارید چون ممکن است باعث آزار شود.
راحت بنشینید و محیط امنی را برگزینید ؛در جنوب آسیا خانم ها روی زمین می نشیند و چهار زانو میزنند وکودک را روی پای شان می گذارند اما اگر دوست دارید ماساژرا با مهارت بیشتری انجام دهید پارچه ای نرمی را روی زمین پهن کنید و کودک را روی آن قرار دهید و با خیال راحت ماساژ را شروع کنید.

مسیر صحیح ماساژ کودک ، از نوک پا تا سر ماساژ دهید

پاها ماساژ را از پای کودک به آرامی و محکم شروع کنید ،معمولا کودکان احساس خوبی پیدا می کنند و اگر این طور نشد ماساژ را متوقف کنید و در صورت داشتن حس خوب ماساژ را به سمت باسن ببرید.
کف دو دست خود را روی شانه های کودک بگذارید و ماساژ دهید و به سمت پایین بیاورید و با انگشتان دست که آغشته به روغن است دستهارا بمالید.

ماساژ شکم کودک

هرگز شکم کودک را اگر پر است ماساژ ندهید یا اگر هنگام ماساژ کودک خود را جمع کرد از ادامه ماساژ صرف نظر کنید ،ماساژ شکم باید با یک دست و در جهت عقربه های ساعت باشد.
صورت گونه ها و پیشانی کودک را با انگشت و سط ماساژ دهید طوری که ماساژ به سمت بیرون باشد.
بعد از اینکه ماساژ تمام شد کودک را با آب گرم حمام کنید و کمی سوسن اصغر را روی سر کودک بمالید تا از سرماخوردگیکودک جلوگیری کرده باشید.
در ادامه یک ویدئو در رابطه با نخوه ماساژدادن قرار داده ایم .