فرزندتان چقدر شبیه به شما خواهد بود؟

فرزندتان چقدر شبیه به شما خواهد بود؟ : خیلی از والدین دوست دارند قبل از تولد فرزندشان بدانند چه شکلی است؟ موهایش به چه کسی می رود؟ رنگ چشمانش چه رنگی است؟ و قدبلند می شود یا قدکوتاه. ژنتیک نقش مهمی در این زمینه دارد و مثلا ژن موهای مجعد غالب تر از موهای صاف است، البته نه همیشه.

پیچیدگی ژن ها بیش از چیزی است که تصور می کنیم. بنتایج تحقیقات نشان می دهد هیچ ژن غالب یا مغلوبی برای رنگ موها، چشم ها و ظاهر وجود ندارد، معمولا ژن هایی غلبه می کنند که یا غالب یا تعدادشان از یکی بیشتر یا مشابه (ژن های مغلوب) یا ژن های وابسته به جنس باشند که در پسرها وجود دارد، بنابراین باید منتظر بمانید تا فرزندتان به دنیا بیاید و ببینید چه شکلی است و هنوز رازهایی در علم است که ما چیزی در مورد آن نمی دانیم.

ژن های جنسیت

جنسیت کودک وقتی تعیین می شود که اسپرم و تخمک با هم لقاح پیدا کنند. تخمک مادر حامل کروموزوم جنسی X و اسپرم پدر حامل کروموزوم X یا y است. اگر یک کروموزم X پدر با تخمک لقاح پیدا کند، نوزاد دختر است و اگر اسپرم حاصل کروموزوم y با تخمک لقاح پیدا کند، نوزاد پسر خواهد شد. به عبارت دیگر، دختر ۲ کروموزوم جنسی x و پسر یک کروموزوم x و یک کروموزوم y دارند.

علاوه بر این، کودک ۲۲ جفت کروموزوم دیگر هم به ارث می برد ( ۱۱ جفت از هریک از والدین که در مجموع ۴۶ کروموزوم خواهد شد). کروموزوم ها و ژن های موجود در آنها ویژگی های فردی از رنگ چشم ها و موها تا رنگ پوست و طول مژه ها و شکل بینی را تعیین می کنند.

ظاهر موها , فرزندتان چقدر شبیه به شما خواهد بود؟

چه تصوری از رنگ موهای نوزادتان دارید؟ یک قانون کلی وجود دارد؛ احتمال دارد والدین با موهای طلایی، فرزندی با موهای طلایی داشته باشند، مخصوصا اگر افراد زیادی با موهای صاف در خانواده شان وجود داشته باشد. همین نکته برای والدینی که موهای قهوه ای، مشکی یا قرمز دارند صادق است، اما اگر پدر و مادر از دو قومیت متفاوت باشند، مثلا یکی اهل آسیا و دیگر اروپا، قضیه کاملا متفاوت خواهد بود.

محققان معتقدند اگر یکی از والدین موهای قهوه ای یا مشکی و دیگری موهای قرمز یا طلایی داشته باشند، نوزادشان موهای تیره خواهد داشت زیرا ژن قهوه ای و مشکی غالب هستند. باتوجه به اینکه چقدر ژن ها غالب هستند و تعدادشان چقدر است، رنگ موهای نوزاد می تواند طلایی یا قرمز شود.

وزن کودک

نظرتان درمورد اینکه کودک تپلتان همچنان که بزرگ می شود، همان طور تپل بماند، چیست؟ مسلما این اتفاق زیاد خوشحالتان نمی کند، زیرا ممکن است سلامت او در معرض خطر بیفتد اما اگر یک رژیم خوب و سالم در کنار عادت هیا خوب ورزشی برایش درنظر بگیرید، حتما احتمال خطر کمتر است. 

نتایج تحقیقات نشان می دهد وزن افراد تا ۴۰ درصد به عوامل ژنتیکی مربوط می شود و بیشتر امری محیطی و رفتاری است، اما اگر در خانواده تان تعداد افراد چاق و دارای اضافه وزن زیاد باشد، احتمال اینکه فرزند شما هم در بزرگسالی همچنان چاق بماند، زیاد است.

چشمانی که او خواهد داشت

رنگ چشم به عامل ژنتیک و وراثت مربوط است؛ هر فرد دو نوع ژن دارد که هریک را از والدین خود به ارث می برد. این دو ژن می توانند به هم شبیه یا با هم متفاوت باشند. همیشه ژن رنگ تیره بر رنگ روشن غالب است و به همین دلیل، فردی با دو ژن رنگ قهوه ای یا یک ژن آبی و یک ژن قهوه ای، چشم های قهوه ای خواهد داشت. رنگ نهایی چشم ها تا حدود ۶ تا ۱۰ ماهگی کاملا مشخص نمی شود.

چقدر امکان دارد کودک شبیه برادر و خواهرش شود؟

تقریبا نیمی از ژن های کودکان دقیقا شبیه ژن های خواهر و برادرشان است، اما احتمال دارد فرزند جدیدتان که به دنیا می آید شبیه شخص دیگری در خانواده باشد. در این موارد، ممکن است کودک سهمی کمتر از ۵۰ درصد از ژن هایش با خواهر و برادرش شباهت داشته باشد. دلیل این امر هم آن است که هنگام لقاح، ژن ها دچار موتاسیون یا تغییرات ژنی و با هم ترکیب می شوند یا تعدادشان تغییر می کند و همه اینها روی ظاهر کودک تاثیر می گذارد.

کوتاهی و بلندی قد

چقدر احتمال دارد فرزندتان به اندازه همسرتان قدبلند شود یا مثل شما، مادر یا پدرتان کوتاه قد یا قد متوسط باشد؟ والدین بلندقد بیشتر ممکن است فرزندان قدبلند و والدین کوتاه قد بیشتر احتمال دارد فرزندان قدکوتاه تری داشته باشند.
گایه هم ۲ والد کوتاه، فرزندی بلندقد دارند و برعکس همچنین محیط می تواند روی قد تاثیرگذار باشد. مثلا رژیم غذایی ناکافی می تواند روی این امر تاثیر داشته باشد.

موهای پرپشت یا کم پشت

برای پیش بینی اینکه نوزاد پسر روزی دچار کم مویی می شود یا نه به والدین او نگاه کنید. این ژن از مادر به فرزند منتقل می شود زیرا ژن طاسی روی کروموزوم x قرار دارد. بیشتر از آنکه ریزش موی یک پسر به پدرش شباهت داشته باشد، به پدربزرگش (پدر مادرش) شبیه است. 

اگر پدربزرگ مادری، موهای کم پشتی داشته باشد، الگوی طاسی سر با کروموزوم x، از پدر به دختر و به پسرهای او به ارث می رسد و این فرایند همچنان ادامه می یابد. به عبارت دیگر، اگر پدربزرگ مادری طاس باشد، او یک کروموزوم x یا ژن طاسی را به دخترش منتقل می کند و این خانم سپس ژن طاسی را از راه کروموزوم x در زمان لقاح به پسرش منتقل می کند.