عملکرد روده پس از زایمان

عملکرد روده پس از زایمان : بسیاری از خانم ها متوجه می شوند تا چند روز بعد از زایمان اجابت مزاج صورت نمی گیرد. این فقدان در عملکرد روده ممکن است به این خاطر باشد که چیز زیادی نخورده اید یا به دلیل انجام اپیدورال یا سایر مسکن ها که گاهی باعث کند شدن حرکات روده می شود باشد. چند روزی طول می کشد تا بدن شما به حالت عادی برگردد.

بسیاری از خانم ها به دلیل آنکه نمی خواهند بخیه های ترمیم اپیزیوتومی آن ها پاره شود از اجابت مزاج واهمه دارند، بنابراین در نهایت از اجابت مزاج خودداری می کنند. هیچ دلیلی برای ترس از پارگی بخیه ها وجود ندارد. اپیزیوتومی شما با بخیه های محکم در چند لایه ترمیم شده است و پاره شدن بخیه ها به خصوص با اجابت مزاج بسیار مشکل است. در صورتی که بواسیر یا پارگی ای دارید که به پشت موضع مقعد می رسد اجابت مزاج ممکن است دردناک باشد، می توانید با استفاده از کرم بی حسی موضعی و با مصرف ملین این ناراحتی را کاهش دهید. همچنین ممکن است کمی قبل از زمانی که انتظار اجابت مزاج می رود مایل به مصرف یک مسکن باشید. توصیه های زیر می توانند اجابت مزاج را راحت تر کنند:

  • تا آنجا که می توانید در بخش، بعد از زایمان راه بروید. راه رفتن جریان خون را در روده ها بهبود می بخشد و می تواند در از بین بردن آثار باقی مانده اپیدورال کمک کند.
  • سعی کنید از ملین هایی مانند کولیس استفاده کنید.
  • سعی کنید زیاد به این مسئله فکر نکنید. کارها به موقع انجام می شود.

چگونه می توان از بروز مشکل یبوست پس از زایمان در بدن زنان جلوگیری نمود؟

راهکارهای مختلفی وجود دارد که زنان حامله می توانند با استفاده از آن ها، در طول دوران بارداری و بعد از انجام عمل زایمان از بروز مشکل یبوست در بدن خود جلوگیری کنند. ساده ترین این روش ها عبارتند از:

۱. استفاده از رژیم غذایی غنی از فیبر رژیمی:

به عنوان یک زن حامله در نظر داشته باشید که مصرف مواد غذایی با فیبر بالا در هر زمان می تواند بهترین وسیله دفاعی شما در برابر مشکل یبوست باشد، زیرا این نوع مواد غذایی حرکات روده شما را بهبود بخشیده و به دفع راحت مواد زائد از بدنتان کمک می کند. به همین دلیل، زنان حامله، هم در دوران بارداری و هم در دوران پس از زایمان می توانند با قرار دادن غذاهای حاوی فیبر بالا مانند غلات سبوس دار، نان، لوبیا، برنج قهوه ای، میوه های تازه و سبزیجات در رژیم غذایی روزمره خود مشکل یبوست را از بین ببرند. همانطور که می دانید حبوباتی مانند لوبیا، نخود، عدس و سویا دارای فیبر محلول بالایی بوده و اضافه نمودن آن ها به رژیم غذایی روزانه زنان در دوران بعد از زایمان به حرکت منظم روده این افراد کمک زیادی می کند. البته برای جلوگیری از بروز گاز در روده در حین مصرف این دانه ها، بهتر است مادر زائو این دانه ها را در ترکیب با سایر مواد غذایی مصرف کنید.

۲. مقدار زیادی آب مصرف کنید:

به عنوان یک خانم جوان و بی تجربه به خاطر داشته باشید که مصرف مایعات فراوان در طول دوران بعد از زایمان می تواند باعث نرم تر شدن مدفوع مادر گردیده و دفع راحت آن را به دنبال داشته باشد. همچنین، یادتان باشد که به دلیل این که فضای بیمارستان خشک است و زنان بدون این که متوجه شوند، آب بدن خود را در هنگام انجام عمل زایمان با سرعت زیادی از دست می دهند، که این شرایط باعث بروز مشکل یبوست پس از زایمان در بدن مادر خواهد شد. همچنین، مادران در دوران شیردهی اغلب احساس تشنگی می کنند که اگر در چنین شرایطی مقدار زیادی آب مصرف کنند، با مشکل یبوست کمتری مواجه خواهند شد! بنابراین، لازم است بدانید که هر فرد زائو باید در طول روز حداقل ۶ تا ۸ لیوان آب بنوشد. همچنین، نوشیدن مایعات گرم پس از خواب شبانه نیز به زنان زائو کمک می کند تا روند حرکت روده های خود را بهبود بخشیده و مشکل یبوست را از بین ببرند.

۳. مصرف آلو و آب گوجه فرنگی در دوران پس از زایمان:

مصرف آب آلو به رفع مشکل یبوست زنان بعد از زایمان کمک زیادی می کند. همچنین، قرار دادن آلوی خشک در رژیم غذایی روزانه این مادران که هر پنج عدد آن حاوی حدود ۳ گرم فیبر بوده و حاوی سوربیتول که نوعی ملین طبیعی است، می باشد، موجب تحرک روده های زنان پس از زایمان شده و مشکل یبوست را در بدن این افراد از بین می برد. جالب است بدانید که نتایج یافته های محققان در مجله Pharmacology and Therapeutics Alimentary نشان می دهد که آلوئولین های خوراکی فرکانس حرکت روده را افزایش داده و سبب نرم شدن مدفوع فرد بعد از زایمان می گردند.

۴. مصرف میوه های خشک:

زنان پس از انجام عمل زایمان می توانند انجیر، کشمش، زردآلو و آلوی خشک را در کنار آجیل مصرفی خود قرار داده و علاوه بر تقویت بدن و تامین سلامت آن، امگا ۳ مورد نیاز بدن خود را برای مبارزه با مشکل یبوست در دوران نقاهت به دست بیاورند.