طول عمر شپش سر چقدر است و چگونه درمان میشود؟

طول عمر شپش سر چقدر است و چگونه درمان میشود؟ : شپش ها حشرات انگلی هستند که از خون شما تغذیه می کنند. شپش به راحتی– به ویژه در بین دانش آموزان – از طریق ارتباط شخصی نزدیک و با به اشتراک گذاشتن وسایل شخصی گسترش می یابد.

سه نوع شپش وجود دارد:

۱-  شپش سر

این شپش ها بر روی پوست شما وجود دارند. آنها در ناحیه گردن و گوش شما دیده می شوند.

۲-  شپش های بدن

این شپش ها در لباس و ملافه زندگی می کنند و برای تغذیه به سمت پوست شما حرکت می کنند. شپش های بدن اغلب بر افرادی که قادر به شستشو یا شستن لباس ها به طور منظم نیستند، مانند افراد بی خانمان تاثیر می گذارند.

۳-  شپش ناحیه تناسلی

به طور معمول این شپش ها بر روی پوست و موی ناحیه تناسلی شما و اغلب در موهای بدن درشت مانند موی سینه، ابروها یا مژه ها دیده می شوند. ممکن است فرد مشکلات بهداشت شخصی داشته باشد و هنوز هم دچار شپش شود. 

علائم شپش سر

نشانه ها و علائم شپش ها عبارتند از:

  •  خارش شدید
  •  خارش ناشی از حرکت مو.
  •  شپش بر روی پوست، بدن، لباس، یا ناحیه تناسلی و دیگر موهای بدن. 
  •  تخم شپش بر روی ساقه مو. ممکن است تخم شپش با شوره سر اشتباه گرفته شود، اما بر خلاف شوره سر، آنها نمی توانند به راحتی از مو خارج شوند.
  •  دانه های کوچک قرمز روی پوست سر، گردن و شانه.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

معمولا می توانید با مراقبت از خود که شامل استفاده از شامپوی بدون نسخه است از شر شپش خلاص شوید. با این حال، در صورت وجود موارد زیر به پزشک مراجعه کنید:

  •  شامپو بدون نسخه شپش را نمی کشد – دکتر می تواند یک شامپو قوی تر تجویز کند
  •  حامله هستید – قبل از صحبت با پزشک خود از شامپو ضد شپش استفاده نکنید
  •   کهیر عفونی یا سایش پوستی دارید

علت شپش سر چیست؟

می توانید شپش ها را با تماس با شپش ها یا تخم آن ها برطرف کنید. شپش ها روی زمین ریخته نمی شوند. آنها به روش های زیر پخش می شوند:

۱-  تماس سر به سر و یا بدن به بدن

انتقال شپش می تواند از کودکان و یا اعضای خانواده در حین بازی اتفاق بیفتد.

۲-  انتقال شپش از طریق وسایل ذخیره شده

نگه داری لباس های آلوده در کمد، قفسه ها یا روی چوب لباسی در مدرسه، یا نگهداری وسایل شخصی مانند بالش، پتو، شانه و اسباب بازی در خانه می تواند به گسترش شپش کمک کند.

۳- اقلام اشتراک گذاشته شده در میان دوستان یا اعضای خانواده

این اقلام می تواند شامل لباس، هدفون، برس، کمربند، گلسر، حوله، پتو، بالش و اسباب بازی ها باشد.

۴-   تماس با مبلمان آلوده

دراز کشیدن بر روی تخت یا نشستن روی مبلمانی که توسط فرد آلوده به شپش استفاده شده است موجب گسترش شپش می شود. شپش می تواند یک تا دو روز در خارج از بدن زنده بماند.

۵-  تماس جنسی

شپش تناسلی معمولا از طریق تماس جنسی گسترش می یابد و بیشتر به بزرگسالان مربوط می شود. شپش های تناسلی در کودکان نشانه ای از قرار گرفتن در معرض رابطه جنسی و یا سوء استفاده جنسی می باشد.

شپش سر را چگونه از بین ببریم؟

جلوگیری از گسترش شپش سر در میان کودکانی که به مهد یا مدرسه می روند دشوار است. ارتباط بسیار نزدیکی میان کودکان و وسایل متعلق به آنها وجود دارد که می تواند به راحتی باعث انتقال شپش شود. این مسئله هیچ ارتباطی با عادت های بهداشتی شما و یا فرزندان شما ندارد و اگر کودک شما دچار شپش شود به معنی ایفای نقش نامناسب والدین نیست. برخی از محصولات بدون نسخه با شپش ها مبارزه می کنند، اما برای اثبات ایمنی و کارایی آنها، تحقیقات علمی بیشتری لازم است.

مطالعات نشان داده است مواد تشکیل دهنده برخی از این محصولات – اغلب روغن های گیاهی مانند نارگیل، زیتون، رزماری و درخت چای ممکن است برای دفع شپش موثر باشند. با این حال، این محصولات در دسته محصولات “طبیعی” طبقه بندی می شوند، بنابراین توسط اداره غذا و داروی (FDA) تنظیم نمی شوند و ایمنی و اثربخشی آنها با استانداردهای FDA تست نشده است. تا زمانی که تحقیقات بیشتر به اثبات اثربخشی محصولات پیشگیری از بروز شپش سر بپردازند، بهترین روش خلاص شدن از شر شپش و تخم ها است.

  •  از کودک خود بخواهید از تماس سر به سر با همکلاسی ها در طول بازی و سایر فعالیت ها جلوگیری کند.
  •  به فرزندتان آموزش بدهید وسایل شخصی خود را به اشتراک نگذارند. وسایل شخصی عبارتند از کلاه، روسری، کت، شانه، برس، لوازم جانبی مو و هدفون.
  •  به فرزند خود آموزش بدهید از اشتراک گذاشتن فضاهای مشترک که در آن کلاه و لباس های دیگر دانش آموزان آویزان شده یا نگهداری می شود اجتناب کند.

با این حال، انتظار نمی رود شما و فرزندتان بتوانید تمام احتمالات ممکن برای گسترش شپش را از بین ببرید. فرزند شما ممکن است تخم شپش روی موهای خود داشته باشد، اما لزوما این تخم شپش باعث ایجاد شپش نمی شود. بعضی از تخم ها خالی از شپش هستند. با این حال، تخم هایی که کوچکتر از ۶.۴ میلیمتر هستند قابل درمان هستند؛ حتی اگر تنها یک مورد را پیدا کنید.

تخم هایی که دورتر از پوست سر هستند، احتمالا از یک آلودگی قدیمی باقی مانده اند، اما برای جلوگیری از عود مجدد باید از مو جدا شوند.

طول عمر شپش سر

سیر زندگی‌ شپش‌ شامل‌ سه‌ مرحله‌است‌:

تخم‌: که‌ به‌ آن‌ رشک‌ گویند،ممکن‌ است‌ متعدد و منفرد باشد وتوسط ماده‌ چسبنده‌ به‌ موها و لباسهابچسبد. رشک‌ کوچک‌، سفید،تخم‌مرغی‌ شکل‌ است‌ که‌ در یک‌ انتهامسطح‌ و گود و در انتهای‌ دیگر نقطه‌ای‌می‌باشد.هر شپش‌ ماده‌ در مدت‌ ۴ تا ۹ روزسیصد تخم‌ می‌ریزد و تخمها در شرایطدمای‌ مناسب‌ ۲۲ درجه‌ سانتی‌گراد وبالاتر در مدت‌ دو تا سه‌ روز باز می‌شوند.

لارو یا نمف‌: پس‌ از بازشدن‌تخمها لاروها که‌ شبیه‌ شپش‌ هستندآزاد می‌شوند و با سه‌ بار پوست‌ اندازی‌به‌ شپش‌ بالغ‌ تبدیل‌ می‌شوند. این‌ مدت‌۱۰ تا ۱۵ روز طول‌ می‌کشد.

شپش‌ بالغ‌: پس‌ از طی‌مراحل‌ تخم‌، لارو به‌ انگل‌ بالغ‌ تبدیل‌می‌شود. مدت‌ زمان‌ لازم‌ برای‌ تبدیل‌تخمها به‌ شپش‌ بالغ‌ ۲ تا ۳ هفته‌می‌باشد. طول‌ عمر شپش‌ها ۳۰ تا ۵۰روز می‌باشد.شکل بالغ،لارو و تخم شپش میتواند عامل عفونی پدیکولوزیس باشد


تشخیص شپش چگونه است؟

در طی یک معاینه، پزشک ممکن است با استفاده از یک لنز بزرگنمایی و یک نور ویژه که باعث می شود رنگ شپش ها آبی کم رنگ شود شپش ها را بررسی می کند.

شپش سر

تشخیص شپش سر می تواند پس از یک عفونت زنده جوان یا بالغ در مو یا روی پوست، یا پس از یک یا چند تخم در ساقه مو که در فاصله ۶.۴ میلیمتر از پوست سر قرار دارد دیده شود. اگر هیچ گونه شپش زنده ای مشاهده نکردید یا تخم هایی مشاهده کردید که بیش از ۴/۱ اینچ از پوست سر فاصله دارند، احتمالا آلودگی دیگر فعال نیست. برای جلوگیری از عود مجدد تخم ها باید برداشته شود.

شپش بدن

تشخیص شپش بدن در صورت قرارگیری یا حرکت شپش بر روی لباس و یا ملافه انجام می شود. 

شپش تناسلی

هنگامی که شپش ها و تخم ها در موهای ناحیه تناسلی یا  موهای درشت مانند موی سینه، ابرو و مژه دیده شوند، شپش تناسلی تشخیص داده می شود.