زایمان طبیعی و راه های کاهش درد

زایمان طبیعی و راه های کاهش درد  : شما تنها مادری نیستید که در مورد درد زایمان نگران هستید. احتمالاً به اندازۀ داستان‌های زایمان راحتی که شنیده‌اید، داستان‌های ترسناکی نیز دربارۀ آن می‌شنوید. حقیقت این است که میزان درد زایمان و تحمل زنان در برابر این درد با یکدیگر متفاوت است. برخی زنان باردار صرفاً با تکنیک تمرکز بر تنفس می‌توانند درد زایمان را کنترل کنند، اما برخی دیگر برای کاهش درد نیاز به مصرف داروهای مسکن دارند. داروهای مختلفی برای تسکین درد زایمان وجود دارد که بهتر است قبل از زایمان با پزشک خود دربارۀ این موضوع صحبت کنید.

انواع روش‌های دارویی تسکین درد زایمان

برای تسکین درد زایمان سه روش دارویی عمده وجود دارد. این سه روش شامل موارد زیر است:

بی‌حسی موضعی: در زمان زایمان برای بی‌حس کردن ناحیه‌ای که در آن احساس درد می‌کنید یا در صورت نیاز به بخیه کردن اطراف واژن مورد استفاده قرار می‌گیرد. بی‌حسی موضعی غیر از بی‌حس کردن قسمتی خاص برای شما کاربرد دیگری ندارد.

بی‌حسی ناحیه‌ای: توسط متخصص بیهوشی انجام می‌شود و با تزریق دارو به نزدیکی اعصاب پایینی کمر باعث بی‌حسی و از بین رفتن درد در بخش بزرگی از بدن می‌شود. در این روش شما در زمان زایمان هشیار خواهید ماند. روش بی‌حسی ناحیه‌‌ای در زایمان به دو روش بی‌حسی اسپاینال؛ Spinal، و بی‌حسی اپیدورال؛ Epidural، انجام می‌شود که هر دو روش باعث کاهش چشمگیر درد زایمان می‌شود. این دو روش در انجام عمل سزارین نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بیهوشی عمومی: بیهوشی عمومی باعث به خواب رفتن شما در زمان زایمان می‌شود و با وجود بی‌خطر بودن، به این دلیل که بلافاصله پس از تولد نوزاد نمی‌توانید او را ببینید، این بیهوشی به ندرت و فقط در زمان ضرورت پزشکی انجام می‌شود.

داروهای مسکن: داروهای مسکن همچنین می‌تواند با تزریق به رگ و ماهیچه یا با استنشاق باعث کاهش درد زایمان شود. این نوع داروها درد را کاملاً از بین نمی‌برد، اما آن را کاهش می‌دهد. این داروها به این دلیل که بر کل بدن تأثیر یکپارچه می‌گذارد و باعث خواب‌آلودگی شما و نوزادتان است، بیشتر در اوایل شروع درد زایمان استفاده می‌شود تا به استراحت کردن شما و ذخیرۀ انرژی برای زمان زایمان کمک کند.

زایمان طبیعی و راه های کاهش درد

آیا گرم کردن باعث کاهش درد زایمان می شود؟

گرم کردن یکی از راه های آرام کردن درد عضلات و ماهیچه ها است. بنابراین استفاده از گرما برای کاهش درد زایمان روشی موثر است.
کیسه آب گرم برای گرم کردن پشت و شکم مورد استفاده است. باید این کیسه را یک ساعت روی بدن قرار دهید. 
راه های دیگر برای کاهش درد زایمان با استفاده از گرما شامل:

  • بطری آب گرم که با آب داغ پر شده باشد. پیش از استفاده از بطری، دور آن پارچه بپیچید.
  • ماساژ؛ ماساژ دادن پشت باعث گرم شدن پوست بودن و تحریک بدن برای آزادسازی مسکن های طبیعی می شود. اگر از روغن استفاده می کنید، با پزشک هماهنگ کنید.
  • استخر آب گرم نیز به کاهش درد کمک می کند.
  • استفاده از کمپرس گرم و قرار دادن آن بین واژن و پشت باعث کاهش درد می شود.

آب چطور می تواند باعث کاهش درد زایمان طبیعی شود؟

آب گرم به شما کمک می کند آرام شوید و انقباضات را کاهش می دهد بنابراین حمام کردن به درد شکم و پشت کمک می کند.
استفاده از استخر برای کاهش درد در هنگام درد اولیه مناسب می باشد.

تنفس چگونه می تواند به انقباضات و درد زایمان طبیعی کمک کند؟

تمرکز بر روی تنفس راهی موثر برای کاهش انقباض می باشد. نکات زیر را رعایت کنید:

  • در هنگام تنفس، بر روی کلمه آرامش تمرکز کنید. در هنگام انقباض، نفس عمیق بکشید و هنگام بازدم، سعی کنید تنش موجود را از بدن خارج کنید.
  • از طریق بینی نفس را داخل دهید و خروج آن از طریق دهان باشد. این کار باعث نرم شدن دهان می شود.
  • این کار را چند بار تکرار کنید. در هنگام انقباض بر روی نفس کشیدن خود تمرکز کنید تا درد از بین برود.
  • سعی کنید ریتم مناسبی داشته باشید. درباره عمق نفس کشیدن نگران نباشید فقط مراقب باشید طول دم از بازدم بیشتر نشود.
  • هنگامی که انقباض و درد تمام شد، تا جایی که امکان دارد آرام باشید.
  • تنفس منظم و ریتمیک باعث ذخیره انرژی و کاهش درد می شود.

آیا استراحت باعث کاهش درد زایمان طبیعی می شود؟

در اوایل درد، می توانید خود را با آن وفق دهید. سعی کنید روی صندلی یا تخت استراحت کنید. در اطراف خود بالشت قرار دهید. یک نوشیدنی گرم و شیرین بخورید و آرام باشید. تلویزیون را روشن کنید یا یکی از آهنگ های مورد علاقه خود را گوش دهید و آرام باشید.
بعد از اولین انقباضات، تحمل درد زایمان آسان تر می شود.