دیابت بارداری چه تاثیری بر جنین دارد؟

دیابت بارداری چه تاثیری بر جنین دارد؟ : برای اکثر زنان، دیابت بارداری علایم و نشانه های قابل توجهی ایجاد نمی کند.

برای دیابت بارداری چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

در صورت امکان، به زودی به پزشک مراجعه کنید. در صورت بارداری پزشک می تواند به بررسی قند خون شما و جلوگیری از تاثیر بر جنین بپردازد.
پزشک ممکن است شما را به متخصصان دیگر مانند متخصص غدد درون ریز، متخصص تغذیه یا مشاور دیابت معرفی کند. آنها می توانند به شما کمک کنند تا در طول حاملگی میزان قند خون خود را مدیریت کنید.
برای اطمینان از اینکه پس از زایمان میزان قند خون شما به حالت عادی بازگشته است، تیم مراقبت های بهداشتی قند خون را درست بعد از زایمان و بعد از شش هفته بررسی می کند. هنگامی که دیابت بارداری دارید، بهتر است سطح قند خونتان به طور مرتب بررسی شود.
تعداد آزمایش های قند خون، به نتایج آزمایش شما پس از زایمان بستگی دارد.

دیابت بارداری چه تاثیری بر جنین دارد؟

علل دیابت بارداری ، دیابت بارداری چه تاثیری بر جنین دارد؟

محققان نمی دانند چرا برخی از زنان دچار دیابت بارداری می شوند. برای درک دیابت بارداری، باید به بررسی تاثیر بارداری بر پردازش گلوکز پرداخت.
بدن شما به هضم غذا می پردازد تا قندی (گلوکز) که وارد جریان خون می شود را تولید کند. در مقابل صفرای شما – یک غده بزرگ پشت معده – انسولین را تولید می کند. انسولین یک هورمون است که قند خون را از جریان خون به سلول های بدن منتقل می کند، جایی که به عنوان انرژی استفاده می شود.
در طول بارداری، جفت، که نوزاد را به خون شما متصل می کند، هورمون های مختلفی را تولید می کند. تقریبا همه آنها باعث کاهش عملکرد انسولین در سلول های شما می شود و قند خون را افزایش می دهد. کمبود قند خون پس از وعده های غذایی در دوران بارداری طبیعی است.
همانطور که جنین رشد می کند، جفت هورمون های ضد انسولین بیشتری تولید می کند. در دیابت بارداری، هورمون های جفت باعث افزایش قند خون می شود که بر رشد جنین تأثیر می گذارد. دیابت بارداری معمولا در نیمه دوم بارداری ایجاد می شود.

عوامل خطر که بر دیابت بارداری تاثیر می گذارند

هر زن می تواند دیابت بارداری را تجربه کند اما برخی از زنان در معرض خطر بیشتری هستند. عوامل خطر برای دیابت بارداری عبارتند از:

  • سن بیشتر از ۲۵ سال. زنان بالای ۲۵ سال بیشتر به دیابت بارداری مبتلا می شوند.
  • سابقه سلامت خانواده یا شخصی. اگر دیابت داشته باشید خطر ابتلا به دیابت بارداری افزایش می یابد. همچنین در صورتی که یکی از اعضای خانواده تان، مانند پدر یا مادر یا خواهر یا برادر شما دیابت نوع ۲ باشد خطر ابتلا به دیابت بارداری افزایش می یابد. اگر در بارداری قبلی، کودک شما وزن بیش از ۹ پوند (۴/۱ کیلوگرم) داشته است یا یک نوزاد ناسالم به دنیا آورده باشید احتمال بیشتری برای ایجاد دیابت بارداری وجود دارد.
  • اضافه وزن. اگر میزان توده بدنی شما ۳۰ یا بالاتر باشد احتمالا در معرض دیابت بارداری هستید.
  • نژاد. به دلایلی که روشن نیست، زنان سیاه، اسپانیایی، آمریکایی یا آسیایی در معرض خطر ابتلا به دیابت بارداری هستند.

عوارض دیابت بارداری

بیشتر زنان مبتلا به دیابت بارداری نوزادان سالم به دنیا می آورند. با این حال، دیابت بارداری که به دقت مدیریت نمی شود می تواند منجر به سطح قند خون غیر کنترل شده و مشکلاتی برای مادر و جنین شود، از جمله نیاز به زایمان سزارین.

عوارض جانبی که ممکن است بر کودک تاثیر بگذارد

اگر دیابت بارداری دارید، ممکن است کودک شما در معرض خطرات زیر قرار گیرد:

  • وزن زیاد هنگام تولد. گلوکز اضافی در جریان خون شما از جفت عبور می کند و باعث می شود لوزالمعده کودک تحت تاثیر قرار بگیرد و انسولین بیشتری تولید کند. این باعث می شود که کودک شما بیش از حد بزرگ شود (ماکروزومی). نوزادان بسیار بزرگ – کسانی که وزن ۹ پوند یا بیشتر دارند بیشتر احتمال دارد که در کانال تولد گیر کنند و نیاز به سزارین داشته باشند.
  • زایمان زودرس و سندرم دیسترس تنفسی. قند خون بالا در مادر ممکن است خطر ابتلا به زایمان زودرس را افزایش بدهد. همچنین ممکن است پزشک توصیه کند زودتر زایمان انجام شود زیرا نوزاد بزرگ است.
  • نوزادان زودرس ممکن است سندرم دیسترس تنفسی را تجربه کنند که یک بیماری دشوار است. نوزادان مبتلا به این سندرم ممکن است نیاز به کمک تنفسی داشته باشند. نوزادان مادران مبتلا به دیابت بارداری ممکن است سندرم دیسترس تنفسی را تجربه کنند حتی اگر زودرس نباشد.
  • قند خون پایین (هیپوگلیسمی). گاهی نوزادان مادران مبتلا به دیابت بارداری کمبود قند خون (هیپوگلیسمی) را به زودی پس از تولد تجربه می کنند، زیرا تولید انسولین آنها بالا است. موارد شدید هیپوگلیسمی ممکن است موجب تشنج در نوزاد شود. گاهی اوقات گلوکز داخل وریدی می تواند میزان قند خون نوزاد را به حالت طبیعی بازگرداند.
  • دیابت نوع ۲ در زندگی. نوزادان مادرانی که دارای دیابت بارداری هستند، در معرض خطر ابتلا به چاقی و دیابت نوع ۲ قرار دارند.
  • دیابت بارداری درمان نشده می تواند به مرگ کودک قبل یا بعد از زایمان منجر شود.

عوارضی که ممکن است بر مادر تاثیر بگذارد

دیابت بارداری همچنین ممکن است خطر ابتلای مادران به مشکلات زیر را افزایش دهد:

  • فشار خون بالا و پره اکلامپسی. دیابت بارداری، خطر ابتلا به فشار خون بالا و همچنین پره اکلامپسی در بارداری را افزایش می دهد که یک عارضه جدی برای بارداری است که باعث فشار خون بالا و سایر علائمی می شود که می تواند در زندگی مادر و کودک ایجاد شود.
  • دیابت در آینده. اگر دیابت بارداری دارید، احتمال زیاد در بارداری های بعدی نیز دچار آن می شوید. همچنین احتمال دیابت نوع ۲ با افزایش سن وجود دارد. با این حال، انتخاب شیوه زندگی سالم مانند خوردن غذاهای سالم و ورزش، می تواند خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را کاهش دهد.

زنانی که سابقه دیابت بارداری داشته اند اما بعد از زایمان به وزن ایده آل خود رسیده اند، کمتر از ۱ در ۴ نفر نهایتا به دیابت نوع ۲ مبتلا می شوند.