درمان خونریزی شدید قاعدگی

درمان خونریزی شدید قاعدگی :

خونریزی شدید در طی دوران قاعدگی عارضه ای است که تعداد بسیار زیادی از بانوان را درگیر کرده.

اما معمولا علت آن با کمک تست های تشخیصی همچون کورتاژ قابل شناسایی بوده و نیز خوشبختانه راهکارهایی برای درمان خونریزی شدید قاعدگی در دسترس است.

درمان خونریزی شدید قاعدگی

تعریف خونریزی شدید قاعدگی

خونریزی شدید عادت ماهانه یکی از شایع‌ترین مشکلات بانوان است و سالانه بیش از ۱۰ میلیون نفر را در آمریکا تحت تاثیر قرار می‌دهد.

این یعنی یک‌پنجم زنان کشور درحقیقت منظور از خونریزی شدید در پریود زمانی است که شما مجبور باشید هر یک تا دو ساعت یکبار تامپون و یا نوار بهداشتی خود را تعویض کنید و یا دفع لخته های بزرگ تر از یک سکه در هنگام قاعدگی داشته باشید.

برخی آزمایش‌هایی که می‌تواند به تشخیص خونریزی شدید عادت ماهانه کمک کند شامل موارد زیر است:

آزمایش خون: در این آزمایش به کمک سرنگ از شما خون گرفته می‌شود و برای کم‌خونی، مشکلات تیروئید یا مشکلات مربوط به لخته شدن مورد بررسی قرار می‌گیرد.

آزمایش پاپ: برای این آزمایش از سلول‌های گردن رحم نمونه‌برداری می‌شود و برای عفونت، التهاب یا تغییر سلولی که می‌تواند سرطانی باشد یا به سرطان منجر شود مورد بررسی قرار می‌گیرد.

بیوپسی آندومتری: از دیواره رحم یا آندومتریوم نمونه‌برداری بافتی می‌شود تا وجود سلول‌های سرطانی یا غیرعادی مورد بررسی قرار بگیرد.

وقتی این آزمایش انجام می‌شوید احساس گرفتگی شدید مشابه عادت ماهانه خواهید داشت. ولی زیاد طول نمی‌کشد و معمولا پس از انجام آزمایش برطرف می‌شود.

سونوگرافی: این یک آزمایش بدون درد است که در آن از امواج فراصوتی و یک کامپیوتر برای مشاهده رگ‌های خونی، بافت‌ها و ارگان‌ها استفاده می‌شود.

سپس پزشک می‌تواند عملکرد آن‌ها و جریان خون را مورد بررسی قرار بدهد.

ممکن است پزشک با استفاده از نتایج این آزمایش‌های اولیه، آزمایش‌های دیگری نظیر موارد زیر را توصیه کند:

سونوهیستروگرام: این اسکن فراصوتی پس از تزریق یک مایع به رحم از طریق واژن و گردن رحم انجام می‌شود.

این آزمایش می‌تواند به پزشک کمک کند تا دیواره رحم را مورد بررسی قرار دهد. حین انجام این آزمایش ممکن است دردهای خفیف تا متوسطی را تجربه کنید.

هیستروسکوپی: در این آزمایش درون رحم را به کمک یک ابزار ریز مشاهده می‌کنند تا از وجود فیبروئیدها، پولیپ‌ها یا مشکلات دیگری که ممکن است موجب خونریزی شود آگاهی یابند. ممکن است به شما بیهوشی کامل یا موضعی بدهند.

دیلاسیون و کورتاژ: با این آزمایش می‌توان دلیل خونریزی را پیدا و درمان کرد. در آزمایش دیلاسیون و کورتاژ، دیواره درونی رحم خراشیده و مورد بررسی قرار می‌گیرد تا دلیل خونریزی را بررسی کنند.

این آزمایش ساده است. اغلب در اتاق عمل انجام می‌شود ولی لازم نیست پس از آن بستری شوید. ممکن است حین آزمایش بیهوش شوید.

درمان خونریزی شدید قاعدگی

درمان خونریزی زیاد قاعدگی

نوع درمان خونریزی شدید قاعدگی بستگی به دلیل خونریزی و وخامت آن دارد.

پزشک همچنین برای درمان خونریزی شدید رحم، به مواردی مانند سن، سلامت عمومی و سابقه پزشکی؛ میزان واکنش به داروهای خاص، عمل‌های جراحی انجام شده یا درمان‌ها و نیازها و خواسته‌های شما توجه می‌کند.

به عنوان مثال، برخی از بانوان نمی‌خواهند عادت ماهانه شوند و برخی می‌خواهند بدانند معمولا چه زمانی می‌توانند انتظار عادت ماهانه را داشته باشند و برخی تنها می‌خواهند میزان خونریزی را کاهش بدهند.

بعضی از بانوان می‌خواهند از امکان باردار شدن در آینده اطمینان یابند. دیگران بیش از کاهش خونریزی خواهان کاهش میزان درد هستند.

برخی از روش های درمان خونریزی های شدید رحم ادامه‌دار است و برخی تنها یک بار انجام می‌شود.

باید تمام گزینه‌ها را با پزشک خود مطرح کنید و بهترین تصمیم را بگیرید. در زیر با برخی درمان‌ها معمول آشنا می‌شوید:

مکمل آهن: اگر نشانه کم‌خونی داشته باشید آهن بیشتر به اکسیژن‌رسانی کمک می‌کند.

ایبوپروفن (ادویل): برای کمک به کاهش درد، گرفتگی عادت ماهانه و میزان خونریزی. البته در برخی از بانوان داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی می‌تواند خطر خونریزی را افزایش بدهد.

قرص‌های ضدبارداری: درمان دارویی خونریزی شدید قاعدگی با کمک قرص های ضد بارداری ممکن است که برای کمک به تنظیم عادات ماهانه و کاهش خونریزی استفاده می شود.

به یاد داشته باشید که درمان دارویی خونریزی زیاد قاعدگی، فقط و فقط باید زیر نظر متخصص انجام شود.

جلوگیری از بارداری درون‌رحمی (IUC): برای تنظیم بیشتر عادات ماهانه و کاهش میزان خونریزی از طریق دارو وسایلی درون رحم جایگذاری می‌شود.

هورمون درمانی (داروهای حاوی استروژن و/یا پروژسترون): برای کاهش میزان خونریزی و درمان خونریزی شدید قاعدگی استفاده می شود.

اسپری بینی دسموپرسین: این روش، برای توقف و درمان خونریزی شدید قاعدگی در افرادی که مبتلا به اختلالات خونریزی نظیر بیماری فون ویلبراند و هموفیلی خفیف هستند بکار می‌رود.

با آزاد کردن پروتئین یا «فاکتور» لخته شدن خون که در دیواره رگ‌های خونی قرار می‌گیرد، به لخته شدن خون و افزایش موقت سطح این پروتئین‌ها در خون کمک می‌کند.

داروهای آنتی‌فیبرینولیتیک (اسید ترانگزامیک، اسید آمینوکاپروئیک): برای کاهش میزان خونریزی و جلوگیری از، از بین‌ رفتن لخته پس از شکل‌گیری آن.

دیلاسیون و کورتاژ: عملی که در آن لایه سطحی دیواره رحم برای کاهش خونریری عادت ماهانه برداشته می‌شود. این عمل ممکن است چند بار تکرار شود.

جراحی هیستروسکوپی: عمل جراحی با استفاده از یک ابزار ویژه برای مشاهده داخل رحم که می‌تواند به برداشتن پولیپ‌ها و فیبروئیدها، اصلاح ناهنجاری‌های رحم و برداشتن دیواره رحم به منظور مدیریت خونریزی شدید عادت ماهانه کمک کند.

برداشتن کامل یا جزئی آندومتری: دو نوع عمل جراحی با استفاده از روش‌های مختلف که در آن تمام یا بخشی از دیواره رحم برای کنترل خونریزی عادت ماهانه برداشته می‌شود.

عادت ماهانه برخی از بیماران بطور کامل قطع می‌شود و برخی دیگر عادت ماهانه می‌شوند ولی مقدار خونریزی کم‌تر از قبل خواهد شد. با اینکه این عمل‌ها رحم را خارج نمی‌کند اما از باردار شدن بانوان در آینده جلوگیری می‌کند.

هیسترکتومی: آخرین راه درمان خونریزی شدید قاعدگی برداشتن رحم است. یک عمل جراحی که نیازمند بستری شدن و شامل برداشتن کل رحم است.

بانوان پس از انجام این عمل دیگر نمی‌توانند باردار شوند و عادت ماهانه به طور کامل قطع خواهد شد.

درمان خانگی خونریزی شدید قاعدگی: لازم به ذکر است استفاده از روش های درمان خانگی خونریزی زیاد در قاعدگی به هیچ وجه توصیه نمی گردد و ممکن است شرایط شما را به شدت وخیم تر کند.

درمان خونریزی زیاد قاعدگی با گیاهان دارویی: درحقیقت تحت هر شرایطی باید از خود درمانی پرهیز کنید و درمان خونریزی شدید قاعدگی با داروهای گیاهی فقط و فقط باید زیر نظر متخصص طب سنتی انجام شود.

خونریزی شدید عادت ماهانه بین بانوان شایع است. اما بسیاری از بانوان نمی‌دانند چگونه برای این عارضه کمک دریافت کنند.

برخی به دلیل آنکه از صحبت با پزشک در این باره خجالت می‌کشند کمکی دریافت نمی‌کنند. گفتگوی بی‌پرده با پزشک در تشخیص درست و درمان مناسب بسیار مهم است.