تغییرات نوزاد در شش تا نه ماهگی

تغییرات نوزاد در شش تا نه ماهگی : نوزادتان در شش تا نه ماهگی به حرکت می افتد و اولین گام های خود را برمی دارد. وظیفه شما در سه ماهه سوم این است که او را تشویق کنید تا هر چه بیشتر بتواند محیط اطرافش را کشف کند. ممکن است نیاز داشته باشد بغلش کنید، تکانش بدهید، روی زانو بایستد و یا در گهواره اش غلت بخورد. شما و فرزندتان می آموزید که بدون ادای کلمات بتوانید با هم گفتگوکنید. خوب گوش دهید، با این کار ضمن اینکه شما و فرزندتان یکدیگر را بهتر می شناسید نسبت به انجام صحیح وظایف خود هم بیشتر احساس اطمینان می کنید.

نیازهای نوزاد در شش تا نه ماهگی

همگی مواظب باشید من به حرکت افتاده ام. مرا بیرون از گهواره یا جایی که بازی می کنم نگذارید زیرا ممکن است زمین بخورم و آسیب ببینم. می خواهم با اسباب بازی هایی مثل جغجغه و حلقه های دندانی یا با قابلمه و قاشق های اندازه گیری که خیلی هم بیشتر دوست دارم بازی کنم. گاهی اوقات یاد می گیرم برای اینکه آرام شوم گریه کنم. من به تو احتیاج دارم زیرا بزرگ شدن دراین دنیای بزرگ برایم سخت است. کم کم ادای صداها را درمی آورم. شعرها و آوازها را دوست دارم. به خاطر اینکه صدای خوبی برای آواز خواندن نداری خجالت نکش. من صدای تو را بیشتر از همه دوست دارم. فکر می کردم که چیزهایی که نمی توانم ببینم وجود ندارند ولی الان می دانم که هستند. دالی موشه یکی از بهترین راه های فهمیدن این موضوع است.

توصیه های برای کمک به رشد سالم نوزاد در شش تا نه ماهگی

۱- حفظ ایمنی نوزاد

  • حمام نوزاد باید حتما ولرم باشد (با آرنج تان می توانید آزمایش کنید)
  • برای بازی و کشف دنیای جدیدش مکان های امن را ایجاد کنید. کلیه پریزهای برق را پوشانده و راه پله ها را سد کنید.

۲- ایجاد احساس امنیت در نوزاد

  • اگر نوزادتان به دلیل تنها ماندن گریه کند یا از دیدن سایرین بترسد ضمن اینکه آرامش خود را حفظ می کنید او را نیز آِرام کنید.
  • به شخصیت منحصر به فرد نوزاد خود احترام بگذارید. واکنش ها نسبت به مردم و اشیاء در نوزادان با هم فرق می کند.

۳- حفظ بهداشت نوزاد

  • در منزل و اتومبیل سیگار نکشید. نوزادانی که در معرض دود قرار می گیرند بیشتر دچار تنگی نفس، عفونت گوش و سایر ناخوشی ها می شوند.
  • پس از آخرین تغذیه روزانه دندان های جدید نوزادتان را با مسواک مخصوص نوزاد یا پارچه نرم و آب تمیز کنید.

۴- کمک در سرعت یادگیری نوزاد

  • هنگام ایستادن جلوی آیینه با نوزاد خود، به دماغ و دهان و سایر اعضای بدن خودتان اشاره کنید.
  • اشعار ساده بچه گانه و کتاب های عکس دار را برای نوزاد خود بخوانید.
  • برای تغذیه و خواب روزانه برنامه مشخصی را تعیین کنید.

خصوصیات رفتاری نوزادان در سه ماهه سوم تولد

  • این را به خاطر داشته باشید که میزان رشد و نمو نوزادان یکسان نیست. این موضوعات به عنوان راهنمایی بیان می شود. در صورت نگرانی نسبت به رشد نوزادتان موضوع با پزشک خود در میان بگذارید.
  • نوزاد در سه ماهه سوم با تکیه گاه می نشیند و با کمک شما روی زانو می ایستند.
  • ممکن است فرزندتان چهار دست و پا راه برود و خود را روی مبل یا صندلی بالا بکشد و بایستد.
  • او را تشویق کنید ولی عجله نکنید. بعضی از بچه ها بدون اینکه چهار دست و پا راه بروند شروع به راه رفتن می کنند.
  • در سه ماهه سوم نوزاد دوست دارد اسباب بازی هایش را پرتاب کند یا به زمین بکوبد.
  • ممکن است وقتی بغل دیگران می رود گریه کند و دوباره به شما بچسبد، غریبی کردن در سه ماهه سوم کاملا طبیعی است و ظرف چند ماه از بین می رود.
  • لثه سرخ و ریزش آب دهان و اصرار به گاز گرفتن اشیاء و مالیدن صورت و گوشهایش از علائم رویش اولین دندان های نوزاداست. چیزی برای جویدن به دستش بدهید و او را بسیار نوازش کنید.

از خودتان مراقبت کنید.

گریه کردن سخت ترین چیزی است که والدین باید با آن برخورد کنند بعضی از نوزادان زیاد گریه می کنند. گاهی اوقات درک علت گریه کردن مشکل است. شما همه کار کرده اید ولی او گریه اش بند نمی آید. بهانه گیری فرزندتان تقصیرشما نیست . او از دست شما عصبانی نیست و گریه کردنش برای آزار شما نمی باشد، نسبت به خودتان، شرایط و نوزادتان صبور باشید. سعی کنید بیشتر استراحت کنید، کارهای خانه را فراموش کرده و زمان خواب خود را با خواب نوزاد تان هماهنگ کنید.

اگر گریه نوزادتان اعصاب شما را خرد کرده نوزاد را جای امنی مانند گهواره بگذارید و چند دقیقه به سمت دیگری از خانه بروید یا از همسر، خویشاوند یا دوستی بخواهید تا مدتی از نوزادتان نگهداری کند. هیچ گاه نوزاد را تکان ندهید و کتک نزنید چون ممکن است باعث صدمه مغزی دائمی یا کوری یا حتی مرگ شود. در صورت نگرانی نسبت به اینکه رفتارتان ممکن است به نوزاد صدمه بزند فورا به یک دوست یا مرکز مشاوره تلفن بزنید.