تاثیر تغذیه بر افزایش باروری

تاثیر تغذیه بر افزایش باروری : برای افزایش احتمال باروری، باید کلیه مواد مغذی در حد نیاز مصرف شوند و در بین آنها، موادی که مهمتر هستند به ترتیب بیان می شوند:

  1. اسیدهای چرب ضروری: که در روغن های گیاهی، روغن دانه ها و مغزها موجود هستند و برای حفظ تعادل هورمونی مورد نیازند.
  2. عقیمی در مردان و زنان در ارتباط با کمبود ویتامینE است، چون با کمبود این ویتامین بافت های تولید مثلی تخریب می شوند.
  3. منیزیم، روی و ویتامینA برای تولید سلول تخم مورد نیاز است.
  4. کمبود ویتامینB6  و B2 با ناباوری مرتبط است.
  5. ویتامینA برای تولید هورمون های مردانه مورد نیاز است (که در ارتباط با عنصر روی است) .
  6. در بین کلیه مواد مغذی که با باروری مرتبط اند، “روی” از همه با اهمیت تر است. این ماده معدنی برای فعالیت صحیح صدها سیستم آنزیمی بدن ضروری است. تعدادی از این سیستم های آنزیمی مربوط به باروری در زن و مرد است. برای مثال رشد و نمو دیواره ی رحم بستگی به روی دارد و این ماده معدنی برای تولید اسپرم در مردان مورد نیاز است.

تاثیر تغذیه بر افزایش باروری

تجزیه املاح موجود در موی افراد نابارور نشان می دهد، تعداد کثیری از خانم هایی که باردار نمی شوند و یا سقط های پی در پی دارند، دچار کمبود روی هستند. رژیم غذایی اغلب افراد تأمین کننده روی مورد نیازشان نیست و شرایطی چون استرس، سیگار کشیدن، آلودگی هوا و الکل موجب تخلیه منابع روی بدن می شودیکی از دلایل دیگر ناباروری، افزایش تماس با ترکیبات استروژنی مصنوعی است که تعادل هورمون های بدن را به مخاطره می اندازد.

هورمون های مصنوعی در داروها و محصولات لبنی غیر اورگانیک وجود دارد و گوشتها اغلب محتوی هورمون هستند. همچنین ماهی هایی که از آبهای آلوده صید می شوند،  حشره کش ها و مواد محتوی پلاستیک دارای هورمون هستند.

در مردان دریافت مقادیری بالای استروژن، تولید اسپرم را کاهش می دهد و در زنان ایجاد کیست های تخمدانی و رحمی می کند که با لطبع بر باروری مؤثر است. مثل آنکه اگر با کاشتن یک دانه بر روی یک خشکزار، انتظار درختی تنومند را داشته باشیم، دور از عقل است