تأخیر در بریدن بند ناف، چه مزایا و خطراتی دارد؟

تأخیر در بریدن بند ناف، چه مزایا و خطراتی دارد؟ : منظور از این کار، طولانی کردن زمان بین زایمان و کلامپ کردن یا همان قطع بند ناف است. این طولانی کردن زمان، چیزی بین ۲۵ ثانیه تا ۵ دقیقه بعد از زایمان می باشد. این کار سبب می شود تا خون بیشتری از جفت به نوزاد منتقل شود و گاهی حجم خون نوزاد را تا یک سوم برابر افزایش می دهد. بعلاوه ذخیره آهن خون نوزاد افزایش می یابد، که یک ماده ضروری برای تکامل مغز نوزاد است.

تاخیر در بریدن بند ناف چه مزایا و خطراتی دارد؟

بیشتر از هر زمان دیگری، مادران به دنبال دریافت اطلاعات صحیح راجع به زمان مناسب بریدن بند ناف هستند. البته این افزایش درخواست برای دریافت اطلاعات مطابق با توصیه های سازمان بهداشت جهانی می باشد در خصوص این که بند ناف نباید زودتر از موعد لزوم بریده شود.

گرچه بحث های زیادی درمورد زمان بهینه کلامپ کردن (یا قطع کردن) بند ناف وجود دارد، سازمان بهداشت جهانی توصیه می کند که باید یک تا سه دقیقه پس از زایمان، بند ناف کلامپ شود، درصورتی که نظر اکثر ماماها بر این می باشد که باید تا اتمام پمپاژ خون از داخل جفت، از طریق بند ناف، به درون بدن نوزاد صبر کرد.

بر اساس مطالعات انجام شده در این زمینه، بریدن زود هنگام بند ناف توصیه نمی شود، مگر این که نوزاد تازه متولد شده دچار خفگی شده و نیاز فوری به احیا داشته باشد. به هر حال باید ببینید که آیا مزایای تاخیر در بریدن بند ناف به معایب آن صرفه دارد یا خیر؟…

آیا تاخیر در بریدن بند ناف رایج است؟

تاخیر در بریدن بند ناف معمولا فقط در هنگام زایمان های زودرس انجام می شود. یعنی زمانی که نوزاد قبل از پایان موعد مقرر بارداری متولد شود. این کار سبب می شود تا نوزاد منبع خون بیشتری را از مادر دریافت کند.

انجمن زنان و زایمان امریکا تاخیر در بریدن بند ناف را در نوزادان زودرس تایید می کند اما معتقد است که در حال حاضر شواهد کافی برای تایید کردن و اجرای این امر در نوزادانی که دوران بارداری را به طور کامل طی کرده و در موعد مقرر متولد شده اند وجود ندارد.

به دلیل فقدان مطالعات کافی در این زمینه، سال ها استاندارد مراقبت در طی زایمان اینگونه بوده که در طی ۲۰ تا ۳۰ ثانیه پس از زایمان، بند ناف بریده می شد. به این دلیل که به این روش امکان انتقال زود هنگام نوزاد به نزد متخصص نوزادان وجود دارد، این روش هنوز هم مورد تایید می باشد.

دکتر Heike Rabe متخصص نوزادان از امریکا معتقد است که ” شواهد رو به رشد از مطالعاتی وجود دارد که در آن همه نوزادان از دریافت خون اضافی از جفت در هنگام تولد بهره مند شوند”.

تاخیر در بریدن بند ناف چه مزایایی برای نوزاد دارد؟

برخی از مطالعات اخیر تایید می کند که تاخیر در بریدن بند ناف هم در نوزادان رسیده و هم در نوزادان نارس اثرات مثبتی دارد. این تاثیر مثبت ناشی از افزایش انتقال خون از جفت بوده. به این صورت که سبب افزایش ۳۰% در حجم خون و افزایش ۶۰% در مقدار گلبول های قرمز نوزاد می شود.

از دیگر مزایای تاخیر در بریدن بند ناف، کاهش احتمال کم خونی ناشی از فقر آهن می باشد. با تاخیر در بریدن بند ناف به میزان ۴۰ تا ۵۰ mg/kg آهن بیشتری به نوزاد منتقل می شود. این مسأله احتمال رنج بردن نوزاد از عوارض جانبی ناشی از کمبود آهن را کاهش می دهد. از جمله عوارض جانبی ناشی از کمبود آهن در نوزاد می توان به اختلالات شناختی و اختلال در سیستم عصبی مرکزی اشاره کرد. براساس آخرین تحقیق انجام شده در این زمینه در نیویورک، چند دقیقه بیشتر متصل بودن بند ناف می تواند به تکامل عصبی نوزاد کمک کند.

پروفسور Rabe معتقد است: دریافت حجم بیشتری از خون در زمان زایمان به نوزاد کمک می کند تا در هنگام انتقال از محیط داخل رحم که در آن جا همه چیز توسط جفت و مادر مهیا است، به محیط بیرون، راحت تر بتواند با شرایط جدید تطابق پیدا کند. به ریه ها مقدار خون بیشتری می رسد. بنابراین انتقال اکسیژن توسط خون با سهولت بیشتری انجام می شود.

تاخیر در بریدن بند ناف چه خطراتی برای نوزاد دارد؟

درمورد تاخیر در بریدن بند ناف، سه احتمال خطر وجود دارد. نوزادانی که بند ناف آنها با تاخیر بریده شده شانس بیشتری برای ابتلا به پلی سیتمی (غلظت خون بالا)، بالا بودن مقدار بیلی روبین خون و زجر تنفسی دارند.

لازم به ذکر است که مطالعات انجام شده در سال های اخیر این یافته را تایید نمی کند.

 تاخیر در بریدن بند ناف چه خطراتی برای مادر دارد؟

در این مورد نگرانی هایی مادر را نیز تحدید می کند. از جمله این که گفته می شود تاخیر در بریدن بند ناف ممکن است منجر به افزایش خون ریزی بعد از زایمان در مادر شود. گرچه تحقیقات انجام شده در این زمینه هنوز این موضوع را به طور کامل تایید نکرده اند.

بر اساس آن چه که در این متن مطالعه کردید، مزایای این کار نسبت به فرضیه های موجود درباره ی معایب آن بیشتر است. شواهدی وجود ندارد که مانع از انجام این کار برای نوزادان رسیده شود.