بارداری خارج از رحم

بارداری خارج از رحم :حاملگی خارج از رحم به حالتی گفته می شود که تخمک لقاح یافته در جایی به غیر از دیواره داخلی رحم مستقر می شود و شروع به رشد می کند. ۹۸ درصد از حاملگی های خارج از رحم درون لوله های فالوپ (لوله رحمی) اتفاق می افتد، با این حال امکان دارد در نقاط دیگری مثل تخمدان، گردن رحم و حفره شکمی نیز رخ دهد.

بارداری خارج رحم چیست؟

– بارداری،پروسه بارور شدن سلول تخم است. بطور معمول، تخم بارور شده به دیواره داخلی رحم می چسبد در حالیکه در بارداری خارج رحم، تخمک بارور شده در مکان اشتباه متصل میشود و تخمک بارور شده به خارج از رحم متصل میشود.

– در برخی از بارداری خارج رحم، تخمک به لوله فالوپ متصل میشود که نوع بارداری را بارداری توبال نامیده میشود. در شرایط نادر، بارداری خارج رحم به تخمدان، دهانه رحم و حفره شکمی متصل میشود.

– بارداری خارج رحم از شرایط نرمال بسیار فاصله دارد. شرایط جدی است و زمانی جدی است که سلول تخم زنده نمی ماند و بافتی در کنار بافت نکروزه شروع به رشد میکند. که این پدیده باعث خونریزی و عفونت میشود. از هر ۱۰۰ بارداری، حداقل دو بارداری بصورت خارج رحم است و این موارد بالای ۳۰ سال افزایش می یابد.گاهی بارداری خارج رحم، به دلیل درمان های ناباروری و یا بیماری های مقاربتی عفونی است.

علایم بارداری خارج رحمی
– خونریزی واژینال یا لکه بینی
– آمنوره یا عدم قاعدگی
– تهوع
– استفراغ
– درد در ناحیه شکم
– گرفتگی عضلات
– احساس درد تنها در یک طرف بدن
– سرگیجه
– ضعف
– غش کردن
– درد در ناحیه مقعد
– درد در ناحیه گردن یا شانه

اگر یکی از عوامل خطر ذکر شده را دارید، سریعا به پزشک زنان خود مراجعه کنید. بارداری خارج رحمی می تواند سبب اختلال در بارداری های بعدی شود. بنابراین غنیمت شمردن فرصت و مراجعه سریع به پزشک لازم است.

بارداری خارج از رحم

احتمال وقوع یک بارداری خارج رحمی دیگر چقدر است؟

بطور کلی این احتمال حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد است، بسته به اینکه علت اولین بارداری خارج رحمی چه بوده و از چه روش درمانی استفاده شده است. در واقع اگر دلیل اولیه شما عفونت و انسداد لوله ای باشد ممکن است همان تاثیر را بر لوله رحم دیگر شما گذاشته باشد و در این حالت ممکن است احتمال وقوع مجدد آن به ۸۵ تا ۹۰ درصد نیز برسد.

چگونه می‌ توانم این علائم را تشخیص دهم؟

اکثر بارداری های خارج از رحمی در بین هفته‌ های ششم تا دهم بارداری، فرد باردار علائم مشکوکی از خود بروز می‌ دهند. گاهی از اوقات علائم این نوع بارداری خیلی زود خودشان را نشان می‌ دهند اما اگر شما در مراحل اولیه بارداری تان هستید. اگر بارداری تان خارج از رحمی باشد زمان بیشتری برای بروز علائم لازم است ( معمولا یک هفته یا بیشتر).
دکتر برای تایید علائم غیر عادی بارداری در شما معمولا یکی ازروش های زیر را دنبال می‌ کند.
عموما دکترها در این زمان رحم و یا واژن شما را معاینه می‌ کنند. دکتر از شما در مورد سابقه دارویی تان و همچنین علائم تان سوال می‌ کند.
احتمالا به شما پیشنهاد می‌ دهند که تست هایی را انجام دهید و در این زمان کسی شما را همراهی کند.
اگر شما هنوز تست بارداری تان مثبت نشده است ممکن است دکتر ترجیح بدهد که از رحم شما نمونه برداری کند تا از بارداری شما مطمئن شود. اگر تست بارداری شما منفی باشد احتمال این نوع بارداری برای شما بسیار بعید است.
بررسی از طریق سونوگرافی
معمولا به اکثر خانم های باردار پیشنهاد می‌شود که یک تست سونوگرافی واژینال انجام دهند (تستی که در آن پروب سونوگرافی داخل واژن می‌شود) تا دکتر دید دقیق تری از وضعیت رحم، تخمدان ها و لوله‌های رحمی داشته باشد.
اگر شما در مراحل اولیه بارداری تان باشید ممکن است دکتر از شما بخواهد تا مدتی بعد این سونوگرافی مجددا انجام شود تا وضوح شرایط بارداری بیشتر شود.
آزمایش خون
دکتر از شما می‌ خواهد که یک آزمایش خون انجام دهید تا در آن سطح هورمون بارداری ( اچ سی جی) را بسنجد و هر هفته تغییرات آن را برای شناسایی علائم بررسی کند.
ممکن است دکتر از شما بخواهد آزمایش خون انجام دهید تا سطح هورمون پروژسترون را بررسی کند.
لاپاراسکوپی
اگر هنوز علائم برای دکتر کاملا مشهود نباشد ممکن است از شما بخواهد عملی تحت عنوان لاپاراسکوپی انجام دهید که این کار با بی حسی انجام می‌ شود.
دکتر برای این کار از نوعی تلسکوپ ظریف در لگن خاصره شما استفاده می‌ کند و معمولا برای این کار برش کوچکی در زیر شکم شما داده می‌ شود.
اگر در این نوع جراحی بارداری خارج رحمی تشخیص داده شود معمولا مداوا در همان عمل انجام می‌ شود.