اسهال و روش های درمان آن

یکی از ناخوشایندهای دستگاه گوارش اسهال است که تقریبا همه ما حداقل یکی دو بار آن را تجربه خواهیم کرد. اسهال انواع مختلف و علت های گوناگونی دارد. درمان های خانگی، دارویی و مکمل ها نیز برای بهبود اسهال وجود دارد.

اسهال وضعیتی است که فرد بیش از سه بار در روز دفع مدفوع آبکی و روان دارد، علت عمده اسهال عفونت روده است که ممکنه علت ویروسی، باکتریایی و انگلی داشته باشد، اغلب اسهال ها با گذشت یکی دو روز بهتر میشه و نیازی به درمان دارویی ندارد و شما باید مایعات زیاد بخورید.

کودکان، زنان باردار و سالمندان باید در مورد اسهال و از دست دادن آب بدن بیشتر محتاط باشند. به همه افراد توصیه میشود اگر اسهال همراه با تب بود و یا خون در مدفوع دیده شد، سریعا پیگیری کنند

هر کسی دچار اسهال می شود، حرکات روده شل، آبدار و مکرر می شود. در اکثر موارد، اسهال چند روز طول می کشد. اما زمانی که اسهال به مدت چند هفته ادامه می یابد، می تواند یک اختلال جدی مانند یک عفونت مداوم، بیماری روده التهابی یا یک بیماری نامطلوب مانند سندرم روده تحریک پذیر را نشان دهد.

علائم و نشانه های اسهال چیست؟

۱- مدفوع آبدار، مایع:

مدفوع ممکن است هر رنگی باشد. مدفوع قرمز به علت خونریزی روده می باشد و می تواند نشانه ای از عفونت شدید باشد. مدفوع سیاه و ضخیم و تیره نشان دهنده خونریزی در معده یا قسمت های بالای روده است و معمولا ناشی از عفونت حاد نیست. اسهال ممکن است به رنگ سبز باشد زیرا مدفوع در روده سریعتر از حد معمول عبور می کند.

۲-  گرفتگی شکمی:

گاهی اسهال همراه با درد خفیف تا متوسط شکم است. درد شدید شکم یا معده معمول نیست ولی اگر این درد دیده شود نشانه بیماری شدیدی است.

۳- تب:

تب بالا امری رایج نیست. در صورت وجود تب بالا، فرد بیمار ممکن است بیماری شدیدتری نسبت به اسهال حاد داشته باشد.

۴-  نفخ و گاز

۵-  احساس فوری به دستشویی رفتن

۶- کم آبی: اگر اسهال منجر به کم آبی شود، نشانه ای از بیماری بالقوه جدی است.

علائم و نشانه های کم آبی عبارتند از:

  •  بزرگسالان بسیار تشنه می شوند و دهانشان خشک می شود.
  •  پوست افراد مسن شل می شود. افراد مسن احساس خواب آلودگی می کنند یا تغییرات رفتاری و سرگیجه تجربه می کنند.
  • نوزادان و کودکان گودی زیر چشم، خشکی دهان و کاهش ادرار را تجربه می کنند. ممکن است خواب آلود به نظر برسند یا از خوردن یا نوشیدن پرهیز می کنند.

بطور خلاصه علائم و نشانه های مرتبط با اسهال ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  •  مدفوع شل و آبدار
  •  گرفتگی شکم
  • درد شکم
  •    تب
  •  خون در مدفوع
  •  نفخ
  •  حالت تهوع 
  •  نیاز فوری به حرکت روده ای 

 درمان خانگی برای اسهال

۱- آب آلوئه ورا

 آب آلوئه ورا (حدود ۲/۱ فنجان ۳ بار در روز): آلوئه پوشش سیستم گوارش را ترمیم می کند و به راحتی تجزیه می شود.

۲- تخم شربتی و تخم کتان

دانه های کتان و تخم شربتی (۲-۳ قاشق غذاخوری روزانه): فیبر محلول در دانه ها می تواند به کاهش حجم مدفوع کمک کند و فرکانس اسهال را کاهش دهد.


۳-  عسل خام و زنجبیل

عسل خام و زنجبیل مقدار کمی ریشه زنجبیل  و عسل به چای گیاهی اضافه کنید.

۴-  دانه های شنبلیله

دانه های شنبلیله برای درمان اسهال توصیه می شود. موسیلاژ یک اثر ضدالتهاب قوی را ایجاد می کند.  یک قاشق چای خوری دانه شنبلیله همراه با یک قاشق غذاخوری ماست بخورید. یک و نیم قاشق چای خوری دانه های شنبلیله ، فلفل قرمز و دانه زیره سبز را مخلوط کنید، دو قاشق غذاخوری ماست اضافه کنید و آن را خوب مخلوط کنید. این مخلوط را سه بار در روز برای تسکین سریع اسهال مصرف کنید.

۵-  سرکه سیب

 یکی دیگر از درمان های مهم خانگی برای اسهال سرکه سیب است . این یک عامل مؤثر دربرابر باکتری هایی است که باعث اسهال می شود. یک قاشق چای خوری سرکه سیب را به یک لیوان آب اضافه کنید. محلول را یک یا دو بار در روز بخورید تا اسهال کاهش یابد

۶-  ماست

ماست، به ویژه آنهایی که حاوی باکتری های زنده مانند لاکتوباسیلوس اسیدوفیلوس و بیفیدوباکتریوم هستند برای درمان خانگی اسهال مفید هستند. فقط دو کاسه ماست در روز می تواند باعث بهبود اسهال شود. برای بهبود سریع تر به ماست موز بیفزایید.

۷-  موز

در مواجهه با اسهال، مصرف مورد رسیده به خاطر محتوای پکتین بالا، توصیه می شود. پکتین یک فیبر محلول در آب است که به کاهش اسهال کمک می کند. موز همچنین دارای پتاسیم است که الکترولیتی است که تعدادی از توابع حیاتی بدن را پشتیبانی می کند. چندین بار در روز موز رسیده بخورید تا اسهال کاهش یابد.

۸- چای بابونه

بابونه  دارای خواص ضد اسپاسم می باشد که می تواند از درد شکمی همراه با اختلالات معده مانند اسهال جلوگیری کند. همچنین در کاهش التهاب روده مفید است. چای بابونه را با یک قاشق چایخوری گل بابونه و یک قاشق چایخوری برگ نعناع در یک فنجان آب جوش ۱۰ دقیقه خیس کنید. آن را چند بار در روز بخورید.

۹- برنج سفید

برنج سفید برای هضم راحت در طول اسهال توصیه می شود. علاوه بر این، می تواند به اضافه کردن حجم مدفوع کمک کند.مقدار کمی برنج سفید (بدون سس و ادویه) بخورید. افزایش میزان برنج مصرفی اسهال را بهبود میدهد.

۱۰- سوپ هویج

سوپ هویج یک غذای پرحجم است و اثرات ضددرد دارد. سوپ هویج به ویژه برای کودکان که از اسهال رنج می برند، مفید است زیرا مواد غذایی ضروری را که در اثر اسهال از بین رفته اند، فراهم می کند.

  •  500 گرم هویح را بشویید و ریز کنید.
  •  هویج را با بیش از نیم فنجان آب در حدود ۱۵ دقیقه بپزید.
  • مایع را تخلیه کنید.
  • کمی نمک اضافه کنید.
  • هنگامی که از اسهال رنج می برید، روزانه این سوپ را به صورت تازه مصرف کنید.