اسباب بازی های نوزادان از تولد تا شش ماهگی

اسباب بازی های نوزادان از تولد تا شش ماهگی : کودکان در هر سن خاصی ممکن است به بازی و اسباب‌بازی‌های خاصی بیشتر علاقه داشته باشند یا آنها برایش مناسب‌تر باشد. اما برخی از اسباب‌‌بازی‌ها نیز برای هر سن و هر مرحله‌ای مناسب هستند. همچنین با وجود این همه اسباب‌بازی‌ جذاب، انتخاب و خرید برای کودک می‌تواند کمی دشوار باشد.

آویزها

یک آویز ساده و معمولی می‌تواند بعد تازه‌ای به دید کودک از جهان اطرافش اضافه کند. بهتر است آویزهایی با طرح‌ها و رنگ‌های دارای کنتراست بالا پیدا کنید. همچنین کودکتان ممکن است از آویزی که موسیقی پخش می‌کند لذت ببرد. آویز را می‌توانید به نرده‌های تخت وصل کنید اما به دلایل ایمنی، حتماً لازم است ‌اطمینان حاصل کنید که خارج از دسترس کودک باشد تا ایجاد مشکلی نکند.

اسباب‌بازی‌ کوکی متحرک

اسباب‌بازی‌هایی که امکان کودک کردن را دارند و پس از کوک کردن حرکت می‌کنند مثل ماشین‌های کوکی یا عروسک‌هایی که راه می‌روند یا به هر شکلی حرکت می‌کنند برای کودکان سرگرم‌کننده است.

زنگوله‌های بادی

زنگولهٔ بادی انواع مختلف با جنس و طبعاً صداهای متفاوتی دارد که می‌توانید آنها را جایی آویزان کنید تا کودکتان بتواند حرکاتشان را ببیند و صدایشان را بشنود. همچنین بهتر است گهگاهی او را بغل کنید و بالا نگه دارید تا بتواند خودش نیز زنگوله‌ها را به صدا دربیاورد.

تشک یا پارک بازی

وقتی فرزند شما پنج یا شش ماهه شد، هنوز بیشتر اوقات در حالت افقی و درازکشیده است. پارک بازی امکان بازی و سرگرمی را به او می‌دهد و دست‌ها و پاهای کوچک او را نیز ورزش خواهد داد و این اتفاق به او کمک می‌کند تا کم‌کم آمادهٔ غلت خوردن و شنا رفتن شود.

عروسک‌های‌ حمامی

اسباب‌بازی‌هایی که روی آب قابلیت شناور ماندن را دارند مثل اردک‌های پلاستیکی، یکی از عروسک‌های محبوب کودکان است. فقط بهتر است مطمئن شوید که آب توی وان آن‌قدر زیاد نباشد که ایجاد مشکلی برای فرزندتان کند. همچنین لازم است مراقب سر کودک یا پیشگیری از لیز خوردنش در محیط مرطوب حمام هنگام بازی کردن باشید.

جعبه‌های موسیقی

یکی از روش‌های سرگرم و شاد کردن بچه‌ها در هر سنی موسیقی است، هرچند کودکان هم مثل بزرگسالان سلیقه‌های متفاوتی در مورد موسیقی دارند. اما در هر صورت بهتر است از ابتدا موسیقی را وارد زندگی کودکان کنید، زیرا موسیقی کمک زیادی به آرامش افراد و شاد بودنشان در بزرگسالی خواهد کرد و یک جعبهٔ موسیقی کوکی و ساده شروع خوبی برای آشنایی با موسیقی است.

اسباب‌بازی‌ با طرح‌های سیاه و سفید

نوزاد شما به اسباب‌بازی‌هایی که طرح‌های سیاه و سفید با کنتراست بالا دارند، بیشتر علاقه دارد، زیرا دیدن آنها برایش ساده‌تر از هر چیز دیگری است. نوزاد شما می‌تواند تفاوت‌های شکل‌ و الگوها را تشخیص دهد که این اتفاق نیز می‌تواند رشد بصری او را تحریک ‌کند.

اسباب‌بازی‌ صدادار یا موزیکال

اسباب‌بازی‌هایی که وقتی فشار یا تکان داده می‌شود صداهای مختلف و متفاوتی ایجاد ‌می‌کند می‌تواند کودک شما را را تا ماه‌ها سرگرم کند. این نوع اسباب‌بازی‌ها همچنینبه کودکتان کمک می‌کند تا از کاری که دست‌هایش توانایی انجام آنها را دارد بهتر و زودتر آگاهی پیدا کند.

جغجغه‌ها

یک جغجغهٔ معمولی و کلاسیک، یک جغجغهٔ مچی نرم یا یک جفت جوراب جغجغه‌ای راهی عالی برای کمک به کودکتان، به ویژه از زمان تولد تا سه ماهگی است تا نسبت به بدنش آگاهی پیدا کند. تعجبش را تصور کنید وقتی که دستش را تکان می‌دهد یا پایش را به هوا پرتاب می‌کند تا صدای اسباب‌بازی‌اش را بشنود.جغجغه‌ها تقریباً همیشه وجود داشته‌اند و تمام کودکان تماشای این سازها یا وسیله‌های بازی کوبه‌ای را دوست دارند. اما به خاطر داشته باشید که هر کودکی با آهنگ و سرعت متفاوتی رشد می‌کند، بنابراین اگر کودک شما در این هفته هنوز برای این فعالیت‌ و بازی کاملاً آماده نیست، نگران نشوید و چند روز بعد دوباره امتحان کنید

جغجغه‌بازی با نوزاد

بازی با جغجغه از سن نوزادی تا سه ماهگی کودک شما مناسب است. مهارت‌هایی که در این بازی رشد می‌یابد، قدرت شنیداری و شنوایی کودک است. جغجغه یکی از هدیه‌هایی است که تازه‌والدین زیاد دریافت می‌کنند. جغجغه‌ها انواع مختلفی دارد و برای بازی با نوزاد بسیار مناسب است. اما شما می‌توانید به جای جغجغه از هر وسیلهٔ صداساز دیگری هم مثل یک دسته‌کلید بهره برای بازی با نوزادتان استفاده کنید.

نحوهٔ بازی با جغجغه

وقتی کودکتان به پشت دراز کشیده است، یک جغجغهٔ کوچک را جلوی صورتش نگه دارید و به آرامی تکانش دهید. جغجغه را به یک سمت صورتش ببرید و تکان دهید و بعد دوباره آن را در سمت دیگر صورتش تکان دهید. در ابتدا، نوزادتان ممکن است تنها متوجه تغییر در مکان و جای آن شود، هرچند قطعاً توجهش را به خود جلب می‌کند. سعی کنید صدایش خیلی بلند نباشد، زیرا ممکن است او را بترساند. بسته به سرعت رشد کودکتان، او سرانجام می‌تواند جغجغه را با چشم‌هایش دنبال کند.

کودکتان احتمالاً هنوز خیلی کوچک‌تر از آن است که چیزی را با دست بگیرد اما اگر شیئی را در دستش بگذارید، به ویژه چیزی سبک از جنس پلاستیک یا پارچه، بی‌اختیار انگشت‌هایش را دور آن قفل می‌کند و دستش را حرکت می‌دهد. به این طریق می‌فهمد که خودش هم می‌تواند چیزی را تکان دهد. ممکن است روی صورتش اولین علائم شادی را ببینید.