چه تعداد اسپرم برای بارداری نیاز است؟

چه تعداد اسپرم برای بارداری نیاز است؟ : حتما می دانید که برای آفرینش یک بچه به یک عدد اسپرم و یک تخمک نیاز است. اما احتمالا از نحوه تولید اسپرم و پیچیدگی ها و اختلالاتی که ممکن است بر کیفیت اسپرم تاثیرگذار باشد، بی خبر هستید. اگر شما و همسرتان مشکل ناباروری دارید، شاید علت آن به کیفیت اسپرم ها مربوط باشد. بنابراین لازم است که اطلاعات خود در مورد اسپرم را افزایش دهید.  

مراحل تولید اسپرم در مردان چگونه است؟

حتما می دانید که برای آفرینش یک بچه به یک عدد اسپرم و یک تخمک نیاز است. اما احتمالا از نحوه تولید اسپرم و پیچیدگی ها و اختلالاتی که ممکن است بر کیفیت اسپرم تاثیرگذار باشد، بی خبر هستید. اگر شما و همسرتان مشکل ناباروری دارید، شاید علت آن به کیفیت اسپرم ها مربوط باشد. بنابراین لازم است که اطلاعات خود در مورد اسپرم را افزایش دهید.  

اسپرم سلول جنسی در مردان است که تفاوتش با سلول های طبیعی بدن این است که نصف ذخیره ژنتیکی را داراست و حامل صفات ژنتیکی شما به فرزند آینده تان است. اسپرم در زمان لقاح ماموریت دارد که خودش را به تخمک بالغ، که سلول جنسی بانوان است و نصف دیگر ذخیره ژنتیکی را دارد، برساند و پس از ترکیب با آن یک سلول کامل که همان جنین است را بسازد. برای آشنایی با اسپرم در ابتدا باید سیستم تولید مثل آقایان را بشناسید.

سیستم تولید مثل آقایان به طور خاص برای تولید، ذخیره و انتقال اسپرم طراحی شده است. بر خلاف تخمدان های خانم ها، اندام های تولید مثل مردانه در داخل و خارج از حفره لگن قرار دارند.

اندام های تولید مثل آقایان عبارتند از:

  • بیضه ها
  • مجاری تولید مثل مردانه شامل اپیدیدیم لوله های اسپرم بر
  • غدد تولید مثل مردانه شامل کیسه منی و غده پروستات
  • آلت تناسلی

اسپرم در بیضه ها تولید می شود و در هنگام سفر از لوله های اسپرم بر، اپیدیدیم و وازودفران به بلوغ می رسد.

آقایان پس از رسیدن به بلوغ روزانه میلیون ها سلول اسپرم تولید می کنند که هر کدام در حدود ۰.۰۵ میلی متر هستند.

یک سیستم لوله ای کوچک در بیضه وجود دارد. این لوله ها، به نام لوله های منی ساز شناخته می شوند.

در این لوله ها هورمون هایی – از جمله تستوسترون، هورمون جنسی مردانه – باعث ایجاد اسپرم از سلول های اولیه می می شوند. سلول های اولیه تقسیم می شوند و تغییر می کنند تا زمانی که مثل یک بچه قورباغه شامل سر و دم می شوند.

دم اسپرم آنها را به سمت یک لوله در پشت بیضه به نام اپیدیدیم می برند. حدود پنج هفته طول می کشد تا اسپرم از اپیدیدیم عبور و تکامل پیدا کند. اسپرم ها بعد از اپیدیدیم، به داخل مجرای وازدفران منتقل می شوند.

هنگامی که یک مرد برای فعالیت جنسی تحریک می شود، اسپرم با مایع منی مخلوط می شود. (مایع منی، مایع سفید تولید شده توسط کیسه منی و غده پروستات است) . این مایع حاوی ۵۰۰ میلیون اسپرم است، که از طریق آلت تناسلی و مجرای خروجی آن در حین انزال تحت فشار خارج می شود.

تعداد اسپرم لازم برای بارداری

فقط یک اسپرم برای بارور کردن تخمک کافی ست. با این حال، میلیون ها اسپرم در این مسیر با یکدیگر رقابت می کنند و فقط یک اسپرم موفق می شود خود را به تخمک برساند و تخمک را بارور کند و بقیه اسپرم ها از بین می روند.

در هر بار انزال به طور متوسط ۱۰۰ میلیون اسپرم آزاد می شود.  اما وقتی که فقط یکی از آنها برای باروری کافی ست، چرا این تعداد اسپرم آزاد می شود؟

دلیل این است که اسپرم برای ملاقات با تخمک باید از مهبل بگذرد، وارد رحم شود و بعد به لوله های رحمی برسد. در این سفر دشوار بسیاری از اسپرم ها زنده نمی مانند. اسپرم سلولی است که به طور مداوم در معرض خطر است. در داخل بیضه، حدود ۷۲ روز طول می کشد تا اسپرم از یک سلول نابالغ به یک سلول اسپرم کاملا بالغ که قادر به باروری تخمک است، تبدیل شود. در آن زمان، نیاز به تغذیه مناسب و درجه حرارت طبیعی دارد تا تکامل پیدا کند. هنگامی که بالغ می شود، در یک لوله طولانی به نام اپیدیدیم حرکت می کند و در این لوله هم ممکن است تعدادی از اسپرم ها تخریب شوند.

اسپرم هایی که طی انزال نمی توانند از بدن مرد خارج شوند، کم کم شروع به مردن می کنند. آنهایی که خوش شانس ترند و وارد بدن زن می شوند با دنیای جدیدی از خطر مواجه می شوند.

دیواره های واژن برای محافظت از عفونت های بالقوه، اسیدی هستند که می تواند به اسپرم آسیب برساند. همچنین بعد از اینکه اسپرم توانست از دهانه رحم بگذرد، در رحم با گلبول های سفید مواجه می شود که به اسپرم حمله می کنند و تعدادی از آنها را از بین می برند. اسپرم هایی که جان سالم به در می برند باید به سمت لوله های رحمی شنا کنند. پیدا کردن لوله فالوپ مانند یافتن یک سوزن در یک انبار کاه است. از میلیون ها اسپرم آزاد شده در هنگام انزال، تنها یک تعداد اندک به لوله فالوپ که در آن تخمک وجود دارد می رسند. در آنجا، اسپرم باید به اندازه کافی سالم باشد تا توان نفوذ به پوسته تخمک و بارورکردن آن را داشته باشد.

متخصصان معتقدند که این فرآیند ممکن است راه طبیعت برای انتخاب سالم ترین اسپرم برای بارور کردن تخمک باشد، تا بهترین شانس را برای داشتن یک کودک سالم فراهم کند.

بنابراین، برای مردان، باروری یک بازی اعداد است.

چندین تحقیق در مقیاس بزرگ، در رابطه با کیفیت اسپرم و تاثیر آن بر مدت زمانی که لازم است تا زوج ها بتوانند باردار شوند انجام شده است. این تحقیقات نشان داده است که هر چه تعداد اسپرم سالم بیشتر باشد، قدرت باروری بیشتر است.

شما برای باروری به اسپرم های سالم نیاز دارید. تعداد اسپرم در مردان از صفر عدد در مایع منی تا  بیش از ۳۰۰ میلیون اسپرم در هر میلی لیتر (M / mL)  متغییر است.

به طور کلی در مایع منی شما باید بین ۲۰ میلیون تا بیش از ۲۰۰ میلیون اسپرم باشد. تعداد کم اسپرم در مایع منی، باروری را سخت تر می کند.