چطور فضای خانه را برای کودکان امن کنیم

چطور فضای خانه را برای کودکان امن کنیم ؟ کودکانی که تازه راه افتاده‌اند پر از حس کنجکاوی و علاقه‌مند به کشف محیط اطرافشان هستند. اگر شما هم یکی از این بچه‌ها را در خانه دارید، می‌دانید بااینکه راه افتادنشان شیرین است؛ اما مدام باید مراقبشان باشید تا آسیبی به خودشان نزنند. در ادامه فهرستی از مواردی که در ایمن‌سازی خانه کمکتان می‌کند تا فرزندتان با خیال راحت، گام‌های کوچکش را در خانه بردارد، آمده است. با انجام آن‌ها از او محافظت کنید.

اتاق نشیمن

مبلمان راحتی و کوسن‌ها: هر چیز ریزی که فکرش را بکنید مانند دکمه، سکه و… ممکن است زیر مبل افتاده باشند. شاید شما این وسایل را نبینید؛ ولی کودکان پیدایشان می‌کنند و درخطر خفگی قرار می‌گیرند.
راه‌حل: همیشه زیر مبلمان را چک کنید به‌ویژه زمانی که مهمان‌ها به‌تازگی رفته‌اند.

دکور میز پذیرایی: اگر در چیدمان روی میزتان از میوه‌های مصنوعی استفاده می‌کنید حواستان باشد که فرزندتان آن‌ها را نه‌تنها مصنوعی نمی‌بیند بلکه ازنظر او یک خوراکی خوشمزه به نظر می‌رسد.
راه‌حل: در تزیین میزتان از میوه‌های مصنوعی، گل خشک یا سنگ‌های تزئینی استفاده نکنید و دور از دسترس فرزند دلبندتان قرارشان دهید.

قفسه کتاب: بچه‌ها برای برداشتن یک کتاب یا بالا رفتن از طبقه‌های آن ممکن است باعث واژگون شدن کتابخانه شوند.
راه‌حل: کتابخانه را با استفاده از سیم یا پیچ بر روی دیوار ببندید و هر چند وقت یک‌بار محکم بودن آن را چک کنید.

کرکره‌ها: بندهای کرکره چون معمولاً آویزان هستند، توجه بچه‌ها را به خودشان جلب می‌کنند؛ اما همین بندهای به‌ظاهر ساده ممکن است در حین بازی دور گردن کودک بپیچند و باعث خفگی او شوند.
راه‌حل: بند کرکره‌ها را کوتاه کنید یا طوری قرار دهید که در دسترس فرزندتان قرار نگیرد. همچنین دستگیره‌های پلاستیکی یا قلاب‌های فلزی را که برای جمع‌کردن پرده استفاده می‌کنید، در فاصله‌ای بلند‌تر قرار دهید.

پریزها و سیم‌های برق: یکی از موارد خطرناک می‌تواند همین پریز‌های برق باشد که معمولاً حس کنجکاوی کودکان را برمی‌انگیزاند. اگر سیم لخت یا وسیله فلزی دیگری را داخل پریز کنند دچار برق‌گرفتگی خواهند شد.
راه‌حل: پریزها را جاهایی مثل پشت مبلمان پنهان کنید یا از درپوش محافظ بر روی آن‌ها استفاده کنید.

آشپزخانه:

مگنت‌های یخچالی: بچه‌ها علاقه زیادی به آنچه روی یخچال می‌زنید، دارند. ممکن است آهنرباهای یخچال جایی قرار بگیرد که دستشان به آن برسد و گذاشتنشان در دهان باعث خفگی شود.
راه‌حل: از مگنت استفاده نکنید یا دور از دسترس فرزندتان قرار دهید.

لوازم آشپزخانه: لوازمی مثل فر و ماشین ظرف‌شویی بچه‌ها را در معرض خطراتی مانند سوختگی یا بریدگی قرار می‌دهند.
راه‌حل: در ماشین ظرف‌شویی، لباسشویی، فر و هر وسیله‌ای را که بچه‌ها به آن دسترسی دارند و ممکن است به داخلش دسترسی پیدا کنند، قفل کنید.

وسایل آشپزخانه: بچه‌ها می‌توانند با ابزاری مثل چاقو و چنگال به‌راحتی به خودشان آسیب بزنند. حتی کندترین ابزارها هم ممکن است برای بچه‌ها خطرساز باشند.
راه‌حل: چاقوها را جایی دور از پیشخوان آشپزخانه قرار دهید تا دست فرزندتان به آن نرسد و سایر ابزار و لوازم را داخل کشوهای دارای قفل کودک بگذارید.

اجاق‌گاز: کودکان می‌توانند با دست زدن به اجاق‌گاز یا قابلمه‌هایی که روی آن هستند، به خودشان صدمه بزنند.
راه‌حل: هنگام آشپزی دسته‌های قابلمه را به سمتی قرار دهید که فرزندتان نتواند به آن دست بزند یا روی شعله‌های عقبی گاز آشپزی کنید. به‌علاوه اگر در حین آشپزی فرزندتان نزدیک شماست، از او غافل نشوید.

مواد شوینده: اگر مواد شوینده در دسترس کودکان باشد، ممکن است آن را بخورند یا پوستشان را بسوزانند.
راه‌حل: حتماً مواد شوینده را همان‌طور که روی بسته‌بندی‌شان نیز نوشته‌شده، جایی دور از دسترس اطفال قرار دهید.

کیسه‌های پلاستیکی: چه این کیسه‌ها، کیسه‌های پلاستیکی خرید باشند یا کیسه‌های فریز که برای نگهداری از مواد غذایی استفاده ‌می‌شوند، بچه‌ها می‌توانند با قراردادنشان روی دهان و بینی باعث خفگی خودشان شوند.
راه‌حل: کیسه‌های پلاستیکی را جایی قرار دهید که فرزندتان به آن دسترسی نداشته باشد.

سلفون و فویل آلمینیومی: به نظر می‌رسد این وسیله‌ها خطری برای کودک ندارند، شاید برخی از انواع آن‌ها واقعاً این‌طور باشد؛ اما بعضی از فویل‌ها و سلفون‌ها دارای لبه‌های تیزی برای بریدن راحت‌تر هستند که ممکن است باعث بریدگی یا خراشیدن دست کودک شوند.
راه‌حل: این وسایل را داخل کشو یا کابینت‌های قفل‌دار یا بالای یخچال قرار دهید.

دست‌شویی و حمام

تیغ و قیچی: تیغ و قیچی اصلاح از آن وسایل خطرناکی هستند که می‌تواند باعث ایجاد خراشیدگی، بریدگی و جراحت در کودکتان شود.
راه‌حل: وسایل تیز و برنده را داخل کابینت درب‌دار که قابلیت قفل شدن دارند، بگذارید.

لوازم‌آرایشی و بهداشتی: کودکان نوپا علاقه زیادی به دست زدن به لوازم‌آرایشی و داروها دارند و اگر از آن‌ها غافل شوید، ممکن است آن‌ها را بخورند و دچار مسمومیت شوند.
راه‌حل: از اینکه در قوطی‌های دارو و لوازم‌آرایشی را محکم بسته‌اید، اطمینان داشته باشید و آن‌ها را در کابینت در بسته قرار دهید.

دستشویی فرنگی: حواستان باشد بچه‌ها حتی می‌توانند در چند سانتی‌متر آب هم غرق شوند!
راه‌حل: روی نشیمن توالت فرنگی، قفلی قرار دهید و مطمئن شوید که محکم است.

کالاهای کوچک: پنبه‌های آرایشی، گوش پاک‌کن و سایر لوازم کوچک می‌تواند باعث خفگی کودک شود.
راه‌حل: اطمینان داشته باشید که وسایل این‌چنینی را در طبقه پایین قفسه حوله‌ها یا طبقاتی که دست فرزندتان به آن می‌رسد، نگذاشته‌اید. اگر هم فضای دیگری ندارید در این کمد را قفل کنید یا جلوی آن جسم سنگینی بگذارید که کودک نتواند آن را باز کند.

اتاق کار

لوازم اداری: لوازمی مثل کاتر، قیچی یا پاکت‌بازکن‌ها ممکن است باعث بریدگی انگشت‌های کوچک کودک شود.
راه‌حل: این وسایل را داخل کشوی میزتحریر که قفل دارد یا جایی دور از دسترس فرزندتان قرار دهید؛ اما آن‌ها را در جاهای بلند نگذارید چون افتادنشان نیز ممکن است خطرساز باشد.

سیم رابط: سیم رابط نیز مانند پریزهای برق ممکن است برای کودکان خطر برق‌گرفتگی داشته باشد.
راه‌حل: بهتر است از محافظ پوشاننده پریز استفاده کنید. این کار نه‌تنها از کودکتان در برابر برق‌گرفتگی محافظت می‌کند؛ بلکه از اینکه او ناگهان سیم را وقتی در حال کار کردن هستید از برق بکشد هم جلوگیری می‌کند.

مبلمان اداری: میز و صندلی اداری معمولاً دارای لبه‌های تیزی است که ممکن است به کودک نوپا آسیب برساند.
راه‌حل: از میز و به‌ویژه صندلی با لبه‌های گرد استفاده کنید یا لبه‌های تیز را با ابر نرمی بپوشانید.

کشوی کیبورد: حالت کشویی آن باعث می‌شود دست کودکان بین آن گیر کند.
راه‌حل: سعی کنید از میزهایی که کشوی کیبورد دارند، استفاده نکنید. اگر هم دارید، راهی برای قفل‌کردنشان پیدا کنید.

نقاط کور: وقتی حسابی سرگرم کار هستید، فرصت خوبی برای بچه‌ها است تا در جایی از اتاق کار پنهان شوند که برای شما نقطه کور حساب می‌شود.
راه‌حل: یک آینه بالای کامپیوتر نصب کنید تا بتوانید فرزندتان را هنگامی‌که پشت سرتان مشغول بازی است، ببینید.

سایر اتاق‌ها:

سطل زباله: زباله‌هایی که داخل سطل می‌ریزید پر از باکتری و آلودگی است و چون جای آن روی زمین است؛ حتماً در دسترس بچه‌ها قرار دارد.
راه‌حل: سطل زباله را داخل کابینت زیر سینک قرار دهید یا از سطل‌های دارای درپوش محکم استفاده کنید.

کیف‌دستی: اینکه داخل کیف‌دستی‌تان لوازم‌آرایشی، دارو یا پول خرد باشد به‌تنهایی چیز خطرناکی نیست؛ اما اینکه کیف را جایی بگذارید که دست کودک به آن برسد و هرکدام از این‌ها را بخورد خطرناک است!
راه‌حل: برای جلوگیری از این خطر بهتر است کیف‌دستی خود را داخل کمد، روی قفسه یا بالای جالباسی بگذارید.

اتاق‌های خالی: یکی از فضاهای موردعلاقه کودکان اتاق‌هایی است که از آن‌ها کمتر استفاده می‌کنید.
راه‌حل: پیشنهاد می‌کنیم از قفل کودک یا قلاب برای فضاهایی مانند انباری، زیرزمین، پارکینگ، بالکن و حمام استفاده کنید.