ویار در دوران بارداری

ویار در دوران بارداری : ویار در دوران بارداری به شکل‌های مختلفی رخ می‌دهد. ممکن است دلتان بخواهد نیمه‌های شب خورشی مثل قرمه‌سبزی بخورید یا ناگهان از طعم مرغ متنفر شوید، حتی ممکن است بوی بهترین عطرتان حال شما را بد کند. گاهی ممکن است هوس خوردن مواد غیرخوردنی مثل گچ یا رنگ دیوار داشته باشید. سه ‌ماهه اول بارداری زمان بروز ویار است. ویار شدید ممکن است باعث شود زن باردار هیچ چیزی نخورد و تهوع و استفراغ شدیدی داشته باشد که این موضوع می‌تواند منجر به سوءتغذیه و کاهش وزن شود. ویار به مواد غیرخوراکی نیز ممکن است باعث خطرهایی برای سلامت مادر شود.

چه کسانی ویار بارداری را تجربه می کنند؟

شاید وجود این حالت مشترک در بین زنان باردار که به عنوان سوزش معده و یا بیماری تهوع صبحگاهی بارداری شناخته می شود، غیر معمول نباشد. در مورد ویار بارداری هم، برای اولین بار یک پزشک یونان باستانی شروع به نوشتن در مورد بارداری نموده بود و او هم ویار بارداری را یک عنصر مستند و معمول در تعداد زیادی از زنان حامله عنوان کرده است.

اغلب، ویار بارداری در سه ماهه اول دوران بارداری افزایش پیدا می کند و سپس در سه ماهه دوم پایان دوران بارداری تمام می شود، همچنین نتایج تحقیقات محققان دانشگاه راتگرز امریکا نشان می دهد که در زنان مبتلا به دیابت حاملگی (GDM)، تجربه ی ویار بارداری برای غذاهای شیرین وجود خواهد داشت و بعضی از زنان باردار، درسه ماهه اول دوران بارداری، دارای ویار بارداری که همراه با حالت تهوع و استفراغ است، وجود دارد. با اینکه ویار بارداری، یک بیماری به حساب می آید، اما مادران در دوران بارداری تحمل بالایی داشته و با پشتیبانی اطرافیان، به راحتی این دوران را پشت سر خواهند گذاشت.

زنان در دوران بارداری به چه غذاهایی ویار دارند؟

این امکان بارز و آشکار وجود دارد که ویار بارداری به نحوی با محیط زیست و شرایط زندگی مادران در دوران بارداری گره خورده است، به عنوان مثال در بدن زنان باردار تغییرات زیادی در این دوران ایجاد می شود که ویار بارداری به عنوان یک نتیجه از این تغییرات، خود را نشان می دهد. ممکن است این تغییرات به افزایش بسیاری ازهورمون های مختلف در بدن مادران باردار در این دوران مرتبط باشد.

ویار بارداری می تواند باعث بیزاری زنان باردار از بسیاری مواد غذایی شود، که اغلب زنان باردار این تجربه را درک می کنند و این واکنش تا حدودی ممکن است یکی از مکانیسم های حفاظتی برای مادر و نوزاد باشد. نتایج آزمایشان محققان در دانشگاه کانکتیکات نشان داده است، بسیاری از زنان در دوران بارداری تمایل به خوردن مواد غذایی تلخ پیدا می کنند، در حالی که قبل از دوران بارداری تمایلی به خوردن آن ها نداشته اند. خوردن غذاهای تلخ در دوران بارداری، به طور بالقوه بدن آن ها را فاسد یا سمی کرده و ممکن است باعث مسموم شدن مادران شود. این در حالی است که اکثر زنان باردار، در ماه های دوم دوران بارداری خود میل زیادی برای خوردن غذاهای ترش از خود نشان می دهند. بنابراین، زنان باید رژیم غذایی خود را متنوع ترکرده و غذاهای مورد استفاده خود در دوران بارداری را به گونه ای انتخاب کنند که بیشتر از مواد مغذی تشکیل شده و مواد مورد نیاز بدن آن ها را متناسب با دوران بارداری تامین کند.

احتمال دیگر این است که ویار بارداری حاصل تغییرات شیمیایی مغز در این دوران باشد. دانشمندان کانادایی در حال بررسی این نظریه هستند که منطقه ای از مغز را که مسئول تحریک طعم و مزه در بدن است، به تغییرات رحم ربط دهند و تا امروز هم، در این مورد تا حدودی موفق بوده اند.

ویار و هوس خوردن

در دوران بارداری ممکن است ویار را در هر زمانی تجربه کنید. شاید هنگام تماشای تلویزیون، غذایی را ببینید و تمایل شدیدی به خوردن آن داشته باشید یا دقیقاً بعد از خوردن نهار، میل خوردن یک بستنی بزرگ داشته باشید یا شاید با دیدن یک خوردنی در دست کسی، شما هم هوس خوردن آن را داشته باشید. ویار و هوس خوردن، به دلیل تغییرات هورومونی اتفاق می‌افتد و یک اتفاق رایج در دوران بارداری است. شدت این نوع ویار در هر فرد متفاوت است و مدت‌زمانی که ممکن است آن را تجربه کند نیز با توجه به عوامل مختلف تغییر پیدا می‌کند. با این حال می‌توان با استفاده از روش‌های گوناگون آن را کنترل و مدیریت کرد که به شکل چند نکته در زیر عنوان شده است:

پاسخی مناسب برای هوس خوردن: اگر هوس میوه و سبزیجات داشتید، حتماً از آنها استفاده کنید. سعی کنید میوه‌ها و سبزیجات تمیز، سالم و متنوع را انتخاب کنید. مثلاً اگر انبه از میوه‌هایی است که به ندرت می‌خورید، با اضافه کردن آن به توت‌فرنگی و موز، ترکیب خوش‌طعم جدیدی از آن بسازید.

تهیۀ خوراکی‌های خانگی و جایگزین کردن آنها: اگر در تصورتان یک کیک خامه‌ای با تکه‌های شکلات دیده‌اید، می‌توانید در کنار کیک خانگی کم‌شکر، کمی میوه هم بگذارید و میل کنید. اگر دوست دارید چیپس بخورید، سعی کنید خودتان آن را درست کنید. سیب‌‌زمینی را شبیه چیپس ببرید و با کمی روغن زیتون و نمک در فر قرار دهید. اگر هوس نان کرده‌اید، نان بربری و سنگک یا نان‌های غنی‌شده را جایگزین نان لواش یا نان‌های سفید دیگر کنید.

پرت کردن حواس خود از هوس‌های نامناسب: اگر دلتان یک بشقاب سیب‌زمینی سرخ‌کرده یا یک تکه شکلات خواست، کار دیگری انجام دهید که به همان اندازه پاسخگوی میل شما باشد؛ مثلاً برای خودتان آب‌میوۀ طبیعی بگیرید یا به موسیقی دلخواه خود گوش دهید تا حواستان پرت شود. همچنین می‌توانید به یکی از دوستانتان زنگ بزنید و در مورد خاطرات مشترکی با او صحبت کنید یا می‌توانید به یک پیاده‌روی سبک در اطراف خانه بروید.

​​​​​​​ویار و هوس خوردن مواد غیرخوراکی

زنان باردار ممکن است در دوران بارداری علاقه به خوردن مواد غیرخوراکی مانند خاک، گِل، یخ، گچ و رنگ دیوار پیدا کنند. به این مشکل هرزه‌خواری یا پیکا؛ Pica، می‌گویند. دلیل این اختلال ممکن است به علت کمبود برخی ویتامین‌ها و مواد معدنی مثل آهن باشد. کمبود این مواد لزوماً به معنی آن نیست که شما میزان کافی از آن را مصرف نمی‌کنید، بلکه ممکن است بدن شما در جذب آنها مشکلی داشته باشد. پس در چنین مواقعی حتماً به پزشک مراجعه کنید و برای درمان خودسرانۀ این مشکل اقدام نکنید. خوردن مواد غیرخوراکی می‌تواند باعث بیماری‌های مختلف مثل مسمومیت با سرب یا انسداد روده شود. البته یخ، کمی با دیگر مواد متفاوت است و خوردن آن می‌تواند به دندان‌ها یا معده آسیب برساند. اگر تمایل زیادی به خوردن مواد غیرخوراکی داشتید، حتماً به پزشک مراجعه کنید تا اقدامات لازم برای بررسی هر گونه مشکل فیزیکی در شما انجام شود.