هفته چهلم بارداری

هفته چهلم بارداری خود را پشت سر میگذارید و قطعا در این هفته نوزاد خود را مشاهده می کنید و در آغوش میگیرید.در این هفته جنین شما به اندازه یک هندوانه شده است.

حالا بچه ی شما حسابی چاق و تپل شده است و ۱۵ درصد از بدنش پوشیده از چربی است و کاملا حرارت بدنش را حفظ و تنظیم می کند. اکنون وزن وی حدودا بین ۳۱۵۰ تا ۳۶۰۰ گرم است و قد او تقریبا ۵۳ سانتی متر می باشد. البته در مورد بچه هایی با قد متوسط این اندازه صدق می کند.

هفته چهلم بارداری

وضعیت جنین در هفته چهلم بارداری

این روزها پوست جنین کاملا نرم و صاف شده است. بدن جنین چربی را کاملا جذب کرده و به خورد پوستش رفته و حالا حسابی تپل به نظر می‌رسد. در زمان تولد ممکن است بدنش آبی باشد یا به قسمت‌های از بدنش ماده سفید رنگی چسبیده باشد. البته اگر دیدید بدنش به خون آغشته شده نگران نباشید این به دلیل جدا شدن از جفت است. بدن او بعد از خروج از رحم لغزنده و موهای سرش به هم چسبیده است.

بچه هایی با میانگین وزن ۲۷۰۰ گرم تا ۴۰۰۰ گرم گاهی در معرض خطرات پنهان و ناشناخته ای قرار می گیرند. تولد بچه ای با وزن بیش از ۴ کیلوگرم هم برای مادر و هم برای خود نوزاد مشکل ساز است. مادرانی که در دوران بارداری بیش از حد اضافه وزن پیدا می کنند یا مادرانی که در طول بارداری به بیماری دیابت بارداری دچار می شوند، احتمال دارد که بچه هایی بیش از حد چاق به دنیا بیاورند.

با این وجود، اکثر این نوزادان مشکلی نخواهند داشت و سالم هستند. در سراسر جهان مادرانی وجود دارند که بچه هایی با وزن ۴، ۵ یا ۶ کیلوگرم که با زایمان طبیعی، به دنیا می آورند دارند، و همگی از سلامت کامل نیز برخوردارند. اما شاید فرآیند پیچیده ی زایمان، در معرض مشکلاتی از قبیل: درد زایمان طولانی، ناتوانی در تحمل زایمان، اختلال کاهش قندخون در نوزاد تازه متولد شده، قرار بگیرد.

استخوان‌های سر او هنوز سفت نشده و استخوان‌های جمجمه قدری از هم جدا هستند در زمان خروج نوزاد جمجمه به هم فشرده می‌شود و جنین راحت تر از کانال زایمانی عبور می‌کند. این نرمی‌ها تا بعد از یک سال هم ادامه دارد.

قد: ۵۲.۲ سانتی متر
وزن: ۳۶۱۹ گرم

وضعیت مادر در هفته چهلم بارداری

تمام شد. دیگر  باید به قول قدیمی ها بارتان را زمین بگذارید.یادتان باشد هنگام زایمان اگر به صورت طبیعی باشد باید علاوه بر زور زدن برای بیرون آمدن بچه، این کار را برای جفت هم انجام دهید، اما نگران نباشید همه چیز خوب پیش می رود، کافی است برای خروج جفت کمی به خودتان فشار بیاورید جفت بیرون می‌آید.

فقط این نکته را در نظر بگیرد که چه زایمان طبیعی داشته باشید چه سزارین ممکن است آنقدر احساساتی شوید که نتوانید خودتان را کنترل کنید و مثل دختر بچه‌هاگریه کنید. پس اگر واقعا در این لحظات دلتان می‌خواهد گریه کنید خودداری نکنید و یک دل سیر اشک بریزید. در این شرایط  هرگز فکر نکنید که باید مثل یک زن بالغ عمل کنید. شما ۹ ماه فشار سنگینی تحمل کرده‌اید و زایمان به شما فشار بیشتری وارد کرده، پس گریه کنید. اگر این احساسات باقی بماند ممکن است خودش را به صورت افسردگی بعد از زایمان نشان دهد.  

اگر انقباضات هیکس شما را می آزارد میتوانید از دوش آب گرم برای تسکین درد استفاده نمایید. ولی توجه داشته باشید آب نباید زیاد گرم باشد. اگر نوزاد شما چرخیده باشد آنگاه شما راحت تر میتوانید نفس بکشید ولی ممکن است فشار او بر مثانه دفهات مراجعه شما به توالت را افزایش دهد.

در این هفته در هنگام ایستادن ممکن است بسیار احساس فشار در لگن خود داشته باشید. چرا که ماهیچه های لگن مجبورند برای تحمل وزن منقبض شوند.بنابراین اگر احساس خستگی در لگن دارید بنشینید تا این احساس را کاهش دهید.