هفته پانزدهم بارداری

در حال حاضر شما هفته پانزدهم بارداری را پشت سر میگذارید، جنین شما این هفته به اندازه یک شلغم میباشد. اگر جنین شما جزء دسته شیطون ها نباشد شما در این هفته می توانید جنسیت آن را تشخیص دهید.

از این هفته تغییرات بدن مادر بیشتر می شود. درست است شاید دیگر از آن تهوع ها خبری نباشد اما ممکن است تغییراتی در تنفس پیدا کنید. بزرگ شدن شکم و دور کمر و تغییرات سایز سینه هم که طبیعی است. اخلاقتان هم خیلی تعریفی ندارد. که باز آن هم طبیعی است. شما در هفته پانزدهم هستید شوخی نیست. یعنی یک هفته دیگر چهار ماهتان کامل می شود.

هفته پانزدهم بارداری

وضعیت مادر در هفته پانزدهم بارداری

در این دوران، بارداری واقعاً نفس شما را می‌گیرد و این حالت تا انتهای بارداری ادامه دارد و علت آن بزرگ شدن رحم و در نتیجه فشار آوردن به دیافراگم است. در صورت بروز مشکلات تنفسی، کبود شدن ناخن‌های دست یا در صورت احساس ناراحتی قلبی، سریع با پزشک خود تماس بگیرید.همچنینعلائم خطرناک در بارداری را بشناسید و در صورت بروز به پزشک مراجعه کنید.

بسیاری از زنان در این هفته از بارداری، ۵ پوند به وزنشان اضافه  می شود، اگر چه  میزان افزایش وزن از خانمی به خانم دیگر متغیر است.  اگر کمتر از این حد به وزنتان هم اضافه شود، باز هم نگران نشوید و این یک روند طبیعی است.

مشکل ترین وضعیت در این هفته از بارداری برای خانم باردار، لیگامانی است که از رحم حمایت می کند و  شروع به رشد کرده و باعث ایجاد درد تیزی در شکم می شود.

وضعیت جنین در هفته پانزدهم بارداری

فکر می‌کنید در هفته پانزدهم جنین شما چه وزن و قدی دارد؟ باورتان می‌شود او حالا قدی به اندازه ۹ تا ۱۱ سانت و وزنی در حدود ۵۰ تا ۱۰۷ گرم دارد. او هر روز مثل ما صبحش را با یک دم و بازدم شروع می‌کند با این کار ریه‌هایش را قوی می‌کند تا کیسه‌های هوا در ریه‌اش شکل بگیرد، جنین این کار را در مایع آمنیوتیک انجام می‌دهد.
جنین در این هفته اگرچه صداها را می‌شنود اما فعلا تصویری ندارد. چشم‌هایش فقط می‌تواند نورهای روشن را از پشت پلک‌های بسته‌اش ببیند، پلک‌هایی که تا هفته بیست و هفتم همین وضعیت را دارد.

غضروف‌ها مشغول کار هستند و در این هفته هم در حال تبدیل شدن به استخوان هستند. سه استخوان مربوط به گوش میانی اولین استخوان‌هایی هستند که شروع به سخت شدن می‌کنند. با اینکه مراکز شنوایی او کامل نشده اما می‌تواند صدای شما را بشنود. همانطور که گفته شد موهایش هنوزشبیه کرک‌های روی میوه هاست.

موهای باریکی که لانوگو نام دارد، پوست را می پوشاند و دمای بدن کودک شما را حفظ می کند. تا زمان تولد کودک، در سطح بدن وی لانوگو وجود دارد، و درست پیش از تولد این موهای ریز ناپدید می شود. در طی هفته ی ۱۵ ام بارداری،  بسیاری از اتفاقات خوب در رحم خانم باردار رخ می دهد.

هنوز رنگدانه‌ها موهایش را رنگی نکرده‌اند. این هفته لگدهایش بیشتر از قبل است. این هفته قطعا هیجان زیادی تجربه می‌کنید، برای اولین بارمی توانید لگدهایش را حس می‌کنید.

قد: ۱۰.۵۹ سانتی متر
وزن: ۷۲.۶ گرم