هفته هفدهم بارداری
هفته هفدهم بارداری

شما هفته هفدهم بارداری خود را می گذرانید ،جنین کم کم سنگین تر می شود. این سنگینی را در بزرگ شدن شکم و بالا رفتن وزنتان می توانید حس کنید. از این هفته می توانید اعلام وجودش را به خوبی حس کنید.

جنین شما به اندازه یک انار شده است. گاهی درون شکم خود لگد های ناگهانی را حس می کنید. البته قدرت پایش خیلی هم زیاد نیست فقط دلتان برای حرکاتش ضعف می رود.

در این هفته از بارداری، سونوگرافی، آزمون های تشخیصی و بررسی های معمول و روتین بخشی از زندگی معمول شما را  تشکیل می دهد، از طرفی هیجان شما برای تولد کودکتان هم در حال افزایش است.

هفته هفدهم بارداری

وضعیت جنین در هفته هفدهم بارداری

از هفته هفدهم بارداری به بعد کودک شما حرف های شما را کاملا می شنود، پس مواظب حرف هایی که می زنید باشد. پس بهتر است از این هفته بهتر و با فکر صحبت کنید. مثلا بهتر است از جملات مثبت و امید بخش استفاده کنید.

در این هفته جنین شما بافت چربی زیر پوست خود را دریافت می کند به همین خاطر کمی چاق تر به نظر می رسد. بافت چربی در سوخت و ساز بدن و تولید حرارت نقش زیادی دارد. در این هفته ۸۹ گرم از وزن کودک را آب و ۵ گرم را چربی تشکیل می‌دهد. مفصل‌های دستش شکل گرفته و به راحتی دست و پاهایش را تکان می‌دهد.

غضروف‌هایش در حال سفت شدن هستند و آماده تبدیل به استخوان هستند. این هفته مژه هم روی چشمانش گذاشته می‌شود البته هنوز چشم‌هایش بسته است. در این هفته اگر جنین شما دختر باشد تخمک‌ها و اگر جنین پسر باشد اسپرم‌ها تکامل پیدا می‌کنند.

در جنین دختر پیش از تولد میلیون‌ها تخمک رشد می‌کند. در جنین پسرهم در انتهای شکم بیضه‌ها رشد پیدا می‌کنند و در انتهای حاملگی بیضه‌ها در کیسه بیضه قرار می‌گیرند. جنین در حال حاضر حدود ۱۳ سانتی متر قد و ۱۴۰ گرم وزن دارد.

قد: ۱۳ سانتی متر
وزن: ۱۴۲ گرم

وضعیت مادر در هفته شانزدهم بارداری

در هفته هفدهم احساس می‌کنید شکمتان بزرگ‌تر از قبل شده است. حالا با پیشرفت حاملگی رحم گرد و مدور شده به تدریج شکل تخم‌مرغ به خود می‌گیرد که دلیل آن رشد طولی سریع رحم است. در این مدت جفت ضخامت خود را به ۵۴/۲ سانتیمتر می‌رساند. رحم شما در حدود ۵ سانتی‌متر زیر ناف است و به بقیه اجزای شکم فشار می‌آورد تا آنها را به قسمت‌های کناری براند.

در این زمان احساس گرمای شدیدی می‌کنید که ناشی از افزایش خون است. ریزش مو در این هفته کمتر می‌شود و حتی ممکن است موهایتان براق‌تر و جذاب‌تر به نظر برسد. البته ناخن‌های شما شکننده‌تر می‌شود. ممکن است دراین هفته کمردرد، گرفتگی عضلات، پاها متورم شده و مچ پا و رگ‌های واریسی را هم تجربه کنید. 

وعده های غذایی خود را از نظر حجمی کم‌تر و از نظر دفعه بیشتر کنید. متخصصان پیشنهاد می‌کنند که به جای خوردن سه وعده سنگین، شش وعده سبک بخورید تا از نظر گوارشی با مشکل مواجه نشوید.

خانم‌های باردار به علت تاثیر هورمون‌های بارداری روی عملکرد دستگاه گوارش، اکثراً با  مشکلات گوارشی دست و پنجه نرم می‌کنند که اینکار باعث می‌شود مشکلات بسیار کم‌تر شود.

تغذیه در هفته هفدهم بارداری

در هفته ۱۷ بارداری، این مواد مغذی را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. البته قبل از هر تغییری بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.

پروتئین: گوشت گاو بدون چربی، مرغ، بوقلمون، لوبیا، توفو
آهن: گوشت قرمز، مرغ، بوقلمون، ماهی، نان گندمی
کلسیم: شیر کم چرب یا بدون چربی، ماست، پنیر، و سویا
اسید فولیک (فولات): سبزیجات برگ سبز، کلم بروکلی، نان و غلات و حبوبات
ویتامین آ: مرکبات، کلم بروکلی، فلفل، توت فرنگی، گوجه فرنگی، انبه، سیب زمینی با پوست
ویتامین سی: آب پرتقال، مرکبات، فلفل دلمه ای
زینک: غلات و حبوبات، گوشت، غذاهای دریایی، حبوبات خشک شده، نخود
ویتامین ب ۱۲ را نیز فراموش نکنید. شما می‌توانید این آن را از موادی مانند شیر، ماست و تخم مرغ به دست آورید.