هفته نهم بارداری
هفته نهم بارداری

هفته نهم بارداری را پشت سر می گذرانید، به سونوگرافی بروید ممکن است حرکت های نوزاد خود را بتوانید ببینید. و می توانید با استفاده از دستگاه اولتراسوند صدای قلب کودک خود را بشنوید. خیلی خوب است که اگر میتوانید به کلاس های قبل از زایمان و کلاس یوگا بروید. این امر هم میتواند به آگاهی های شما بیافزاید هم این که با سایر مادران باردار آشنا خواهید شد.

هفته نهم بارداری

وضعیت جنین در هفته نهم باداری

در این هفته از بارداری نوزاد شما به اندازه یک دانه انجیر می باشد. در هفته نهم استخوان‌های جنین در حال سفت شدن هستند و به تدریج سرو کله غضروف‌ها هم پیدا می‌شود. سر جنین با اینکه هنوز روی سینه‌اش خم است اما از نظر ظاهری بلوغ بیشتری پیدا کرده است.

تکامل چشم‌ها کامل نشده و هر چشم هنوز یک پلک غشایی است.در این هفته حفره مربوط به قفسه سینه جنین توسط یک دسته از عضلات که در نهایت ساختمان عضله دیافراگم را می‌سازند از ساختار حفره شکمی جدا می‌شود. نخاع کم کم در حال شکل‌گیری است.

جنین در این هفته احساس آزادی بیشتری می‌کند او حالا می‌تواند حرکات ظریف و عضلانی مثل لگدزدن و جمع و بازکردن اندام‌ها را انجام بدهد، البته هنوز این حرکات را نمی‌توانید حس کنید. اندام‌های تناسلی اودر این هفته شکل می‌گیرند اما هنوز هم برای برای اینکه بفهمید او دختر است یا پسر زود است حداقل باید تا ماه‌های بعدی صبر کنید.

شاید باورتان نشود اما با اینکه بیشتر از ۲.۳ سانت قد ندارد اما معده، روده و لوزم المعده‌اش در حال توسعه است.

شاید بپرسید با این جثه کوچک چگونه معده و روده درون شکم او جای گرفته است. در این روند تکامل روده کوچک دارای چین‌خوردگی‌هایی می‌شود که در آن پرزهایی شکل می‌گیرند که بعد از تولد کمک به جذب غذا می‌کنند. در این هفته دستگاه گوارش او شروع به کار می‌کند.
قد: ۲.۳ سانتی متر
وزن: ۲ گرم

وضعیت مادر در هفته نهم بارداری

تغییرات سریع خلق‌وخو در این مرحله بسیار متداول است. شما در هفته نهم بارداری ممکن است بیش‌ از حد احساس نفخ یا باد معده کنید.
این امر بدان علت است که مقادیر زیاد هورمون پروژسترون که بدن شما در اوایل دوران حاملگی تولید می‌کند، ماهیچه‌ها و عضلات بدن شما (ازجمله مجاری معده و روده) را شل می‌کند. این شل شدن عضلات، فرآیند هضم غذا را کند کرده و ممکن است موجب افزایش باد معده، نفخ، آروغ زدن، باد شکم و کلا افزایش احساسات ناخوشایند در ناحیه شکم، خصوصا پس از مصرف مقدار زیادی خوراکی، بشود.

اگر شما بیشتر از ۳۵ سال سن دارید یا در خانواده شما سابقه بیماری‌های ژنتیک مانند فیبروز کیستیک که یک بیماری نادر مادرزادی است وجود دارد، ممکن است بخواهید از مشاوره ژنتیک و یا آزمایش موسوم به CVS یا نمونه‌برداری از پرزهای جفتی که بین هفته دهم و دوازدهم انجام می‌شود و برخی عیوب و ناهنجاری‌ها را مشخص می‌کند، استفاده کنید.

می توانید در صورتی که استرس دارید و یا نگرانی هایی از بدنیا آمدن فرزند جدید دارید برای مقابله به استرس از تمرین های تنفسی استفاده نمایید.

یک برنامه روزانه را برای ارتباط با کودک خود آغاز کنید. می توانید هر روز دوبار، و هر بار به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه، در یک گوشه بنشینید و به کودک خود فکر کنید. برای بسیاری از خانمهای باردار، قبل از خواب و بعد از بیدار شدن زمان مناسبی برای این کار است. در این اوقات آرام باشید و دستهای خود را بر روی شکم خود قرار دهید، بر تنفس خود تمرکز کنید و سپس به کودک خود فکر کنید؛ به امیدها و رویاهایتان، به اهدافتان به عنوان یک مادر، و…. این کار می تواند یک راه بسیار عالی برای آغاز پیوند بین شما و کودکتان باشد و به شما در جهت تبدیل شدن به یک مادر در آینده کمک می کند، همچنین از نظر روانی بازگشت به زندگی طبیعی پس از وضع حمل را تسهیل خواهد کرد.

رژیم غذایی بارداری در هفته نهم

در هفته نهم بارداری ویتامین C نقش حیاتی دارد. این ویتامین که در میوه‌هایی مانند مرکبات، گوجه‌فرنگی، فلفل سبز و قرمز، توت‌فرنگی، انبه، طالبی و اسفناج یافت می‌شود.

برای رشد بافت‌های ارتباطی (تاندوم‌ها)، التیام زخم، سیستم ایمنی بدن و جذب آهن مفید است. ویتامین C به مقاومت استخوان‌ها، دندان‌ها و پوست کمک می‌کند و این ویتامین به‌عنوان یک آنتی‌اکسیدان قوی، رادیکال‌های آزاد (مولکول‌های آسیب‌زننده به سلول‌ها) را نابود می‌کند.

ازآنجایی‌که ویتامین C در آب حل می‌شود، بدن نمی‌تواند آن را ذخیره کند. بنابراین شما باید به‌طور روزانه ویتامین Cرا جذب کنید و برای اطمینان هرروز غذاهای حاوی ویتامین Cبخورید. سایر ویتامین های مادرانه را بشناسید.