هفته ششم بارداری
هفته ششم بارداری

هفته ششم بارداری را سپری می کنید و جنین شما شبیه به یک لوبیا قرمز می باشد.در این هفته قلب جنین شمادر حال شکل گیری است و اولین جریان خون را در وجود خود حس می کنید، همین موضوع باعث می شود که هیجان بسیار زیبایی را تجربه کنید.

در حال رسیدن به یک نقطه عطف و نیمه راه سه ماهه اول بارداری خود هستید. با همه این استرس ها، هفته ششم بارداری هم مانند هفته های قبل خواهد گذشت.

در این هفته به احتمال قوی دکتر شما برای دانستن وضعیت شما برای شما سونوگرافی می نویسد تا اولین سونوگرافی خود را انجبم دهید و از وضعیت دلبندتان خبردار شوید.

برخی خانم ها ممکن است در دوران باراری دچار یبوست شوند بنابراین می بایست غذاهای خود را درست انتخاب نموده و آب زیاد نیز بنوشند. درهفته ۶ بارداری در برخی از زنان بعلت تهوع میزانی وزن کاسته میشود که هیچ جای نگرانی ندارد و در هفته های آینده وزن جبران خواهد شد.  سعی نمایید میان وعده های سالمی را در برنامه غذایی خود بگنجانید.میان وعده هایی مانند کرفس،هویج،خربزه و انبه میتواند برای شما مفید باشد.

هفته ششم بارداری

وضعیت بدن مادر در هفته ششم بارداری

در روزهای هفته ششم بارداری امکان دارد تهوعهای سر صبح و گاه و بیگاه حسابی اعصابتان را به هم ریخته باشد. طبیعی است اما یادتان باشد تمام اینها فقط گوشه‌ای از نشانه‌های بارداری است.

دیدن لکه خون پس از ادرار بر روی لباس زیر یا دستمال توالت و یا خونریزی در اوائل دوران حاملگی طبیعی است؛ اما گاهی از اوقات ممکن است علامت اولیه سقط جنین نیز باشد.سایر علائم سقط جنین عبارتند از:

گرفتگی یا دردهای شکمی/ لخته های خون مایل به خاکستری و یا مایل به صورتی/ خونریزی .

وضعیت جنین در هفته ششم بارداری

در این هفته برای تغییر قیافه چند نقطه تیره رنگ در صورت او ایجادشده که چشم‌ها و بینی او هستند. در اطراف سر او حفره‌هایی به وجود می‌آید که در آینده‌ گوش‌های او هستند. دست و پاهای او از این هفته قابل دیدن هستند با این تفاوت که فعلاً چهار برجستگی در اطراف بدن او وجود دارد. بالای چین‌خوردگی‌هایی که گردن و بدنه رویان را تشکیل می‌دهند سوراخی است که دهان رویان را نشان می‌دهد.

در هفته ششم بارداری بند ناف که وطیفه رسانیدن مواد مغذی و اکسیژن به جفت است نیز تشکیل میشود. قلب کودک شما که مرحله تقسیم به حفره های چپ و راست را آغاز کرده است، حدود ۱۰۰ تا ۱۳۰ بار در دقیقه (تقریبا دوبرابر تعداد ضربان قلب شما در دقیقه) می زند، و جریان خون در بدن او آغاز شده است. احتمالا با استفاده از سونوگرافی میتوان قلب کودک را در این هفته مشاهده نمود.روده های او در حال رشد هستند و مجاری کوچک عبور هوا به تدریج در محلی که بعدا به ریه او تبدیل خواهد شد، ظاهر می شوند.

قد: ۰.۱۵ سانتی متر
وزن: ۰.۱ گرم

آزمایشات لازم در هفته ششم بارداری

آزمایش خون
آزمایش تعیین عامل Rh
 آزمایش کمبود آهن

آزمایش پاپ اسمیر
بررسی اندازه لگن در زنان باردار

آزمایش برای بررسی عفونت های دستگاه ادراری در مادران باردار
آزمایش ادرار که قند خون، اندازه گلبول های قرمز و سفید خون، عفونت ها و پروتئین های باکتریایی را در مادران باردار می سنجد.

وظایف پدران

  • همسر زن باردار باید به طور کامل، تمام آنچه را که زنان باردار باید در مورد مراقبت از خود و جنینشان در دوران بارداری انجام دهند، بداند. اگر شما به عنوان پدر، هر گونه شک و تردید و یا نگرانی در مورد علائم هفته ششم بارداری همسرتان دارید، علائمی را که همسرتان در این مرحله از خود نشان می دهد بررسی نماید، و سپس در مورد آن ها با دکتر او صحبت کند.
  • شما به عنواه همسر و شریک زندگی، در هنگام به وجود آمدن ویار صبحگاهی از مالش دادن پشت خانم باردارتان، و یا آوردن یک لیوان آب برای او دریغ نکنید، و بدین ترتیب وحشت و ترس را از او دور نمایید. با انجام این کارها بسیاری از مشکلات همسرتان با همراهی شما از بین خواهد رفت، و اطمینان می دهیم که همه چیز به خوبی و در روال عادی خود پیش می رود