هفته شانزدهم بارداری
هفته شانزدهم بارداری

شما هفته شانزدهم بارداری خود و جنین هم هفته چهاردهم خود می گذارند . آزمون های بسیاری وجود دارد که برای اطمینان از رشد طبیعی جنین و مطمئن شدن از این که کودک شما ناهنجاری های کوروموزنی خاصی ندارد، می بایست انجام شود.

در هفته شانزدهم بارداری جنین شما به اندازه یک فلفل دلمه ای می باشد. ودک شما در حدود ۷۰ گرم وزن دارد. او در این زمان قادر به لگد زدن است و پاهایش کاملاً از دستهای او بلندتر است و آنها را مانند شنا کردن در دریا حرکت می‌دهد. در این زمان شما قادر خواهید بود تا بعضی از حرکات او را احساس کنید. بعضی از مادران می گویند که حسی شبیه به حس بال زدن پروانه را احساس می‌کنند و برخی از مادران نیز تا هفته ۲۴ چیزی را احساس نمی‌کنند.

هفته شانزدهم بارداری

وضعیت جنین در هفته شانزدهم بارداری

جنین شما این هفته بیشتر تلاش می‌کند چیزهای بگوید، اما هیچ کس چیزی از حرف‌هایش را نمی‌شنود. ماهیچه‌های صورتش حسابی رشد کرده‌اند بنابراین او لب‌هایش را باز و بسته می‌کند. او این هفته آن‌قدر رشد کرده که دست به کارهای خطرناک بزند.

از هفته پیش که چنگ می‌زد حالا هم بند ناف را می‌گیرد، اما خوب خیالتان راحت باشد کاری از پیش نمی‌برد قدرتش به آنجا نمی‌رسد که بخواهد به بند ناف آسیبی برساند. برخی از اعضای بدن او مدت زیادی است که کارشان را آغاز کرده‌اند و مشغول فعالیت هستند. این اعضای پرکار یکی دستگاه گردش خون است و دیگری مجاری ادراری. قلب هم که با سرعت باورنکردنی در طول روز ۲۵ لیتر خون را پمپاز می‌کند.

در این هفته، کودکان چشم های خود را از نورهای روشن  با دست ها یشان محافظت می کنند.می توانند خود به خود نفس بکشند و می تواند مایع آمنیوتیکی اطراف خود را به داخل و بیرون بدهند ( دم و بازدم کنند ). همچنین کودک شما می تواند در زیر پوست خود شروع به ساختن چربی کند که به عنوان  عایق عمل می کند.

وضعیت مادر در هفته شانزدهم بارداری

در این هفته حرکات جنین را حس می‌کنید. این حرکات کوئیکینگ نامیده می‌شود. حرکاتی مثل قلقلک، لرزش و حساسیت در شکم خود احساس می‌کنید. البته اگر هنوز حرکات جنین را حس نکرده‌اید نترسید و نگران نشوید. احساس حرکات جنین در هفته‌های ۱۶ تا ۲۰ شروع می‌شود و گاهی ممکن است تا هفته ۲۴ هم طول می‌کشد.

زمان درک حرکات او در زنان مختلف متفاوت است حتی در حاملگی‌های مختلف یک زن هم این زمان فرق می‌کند. در این هفته به دلیل فعالیت غده سازنده شیر در سینه‌ها و افزایش جریان خون می‌توانید وریدهای سینه را ببینید. سینه‌ها سنگین و متورم می‌شوند وجریان خون حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد بیشتر می‌شود.

رحم شما شش هفته قبل حدود ۱۴۰ گرم وزن داشت ولی حالا وزن آن به ۲۵۰ تا ۳۲۰گرم رسیده است. مایع آمنیون در این مرحله حدود ۲۵۰ گرم است. اگر تا به حال وزن اضافه نکرده اید از این هفته حتما روی ترازو عددهای بیشتری می‌بینید.

یکی از آزمایش‌های مهم برای تشخیص بیماری‌های کروموزمومی از جمله سندروم داون، بیماری اسکلتی، عفونت‌ها، بیماری دستگاه‌های عصبی و اختلالات ساخت‌وساز بدن، آزمایش آمنیوسنتز است. البته این آزمایش برای کسانی تجویز می‌شود که سن بالای ۳۵ سال دارند یا اینکه در خانواده از مشکلات ژنتیکی رنج می‌برند.

 در این آزمایش مقداری از مایع آمنیوتیک اطراف بدن جنین توسط سوزنی که از راه شکم وارد رحم شده، خارج می‌شود. این آزمایش معمولاً در هفته‌های ۱۶ تا ۱۸ بارداری انجام می‌شود.

تغذیه در هفته شانزدهم بارداری

در این هفته از بارداری، آهن نقش بسیار مهمی در تولید سلول‌های خونی قرمز بدن دارد. آهن یکی از اصلی‌ترین مواد مغذی مورد احتیاح است که به جلوگیری از عوارض هم برای مادر و هم برای کودک کمک می‌کند. بدون آهن کافی، شما دچار کمبود خون می‌شوید که می‌تواند خستگی و بیماری‌های دیگر را برای شما به همراه داشته باشد. این مواد را در رژیم غذایی خود وارد کنید:

غلات مانند گندم یا نان سبوس دار
میوه و سبزیجات مانند سیب، هلو، هویچ و اسفناج
مواد مغذی کم چرب و سرشار از پروتئین مانند گوشت گاو، ماست کم چرب و ماهی تن
گوشت و مرغ
چربی‌های اشباع نشده مانند روغن زیتون و روغن کانولا
مصرف این مواد را کاهش دهید:
چربی‌های اشباع شده و چربی‌های ترانس که در دمای اتاق جامد هستند؛ مثل کره و چربی گوشت گاو
– نوشابه‌های شیرین شده