هفته سی و یکم بارداری

در هفته سی و یکم بارداری جنین به اندازه یک نارگیل بزرگ شده و سرش را به راحتی در شکم مادر می چرخاند. جنین شما در این هفته به اندازه یک آناناس رشد کرده است.

در هفته سی و یکم بارداری وقتی که ۳ ماهه ی سوم بارداری طی می شود، بزرگ ترین و مهم ترین مسئله ای که شما می توانید به آن فکر کنید، میزان وزن و وزن گیری شما است.

این هفته تغییراتی است که در سینه هایتان مشاهده می کنید. در این هفته ممکن است شاهد ترشح آغوز یا پیش شیر باشید. این هفته جنین از روزهای قبل بزرگتر و کاملتر است. سرش را هم به راحتی به راست و چپ می چرخاند.

هفته سی و یکم بارداری

وضعیت جنین در هفته سی و یکم بارداری

وزن کودک در هفته بیست و نهم حدود یک کیلو و ۵۰۰ گرم و قد آن حدود ۴١ سانتی‌متر است. اگر بخواهیم اندازه او را شبیه سازی کنیم باید بگوییم که او به اندازه یک نارگیل بزرگ شده است. مایع آمنیوتیک اطراف جنین اکنون کمتر از قبل شده و با گذشت زمان کودک حجم بیشتری از رحم را اشغال کرده و از میزان این مایع کم می شود.

وزن کودک شما به سرعت در حال افزایش است و در این هفته به ۱۵۰۰ گرم می‌رسد و حتی این افزایش خیلی بیشتر از رشد اعضای بدن او است. اکنون او حدود ۴۰.۶۴ سانتی‌متر قد کشیده است. در این هفته کودک شما در حال پرورش دادن کرک‌های جنینی است و ابرو و مژه هایش نیز پر می‌شوند.

یک لایه چربی هم در زیر پوست او در حال جمع شدن است تا او برای زندگی در خارج رحم آماده شود، در نتیجه بازوها سرها و بدن او در حال بزرگتر شدن هستند. کسی نمی داند که جنین به چه چیز فکر می کند و از چه چیزی خواب می بیند. اما حالا جنین مرحله REM خواب (که مرحله ای است با حرکت سریع چشم ها) را تجربه می کند، مرحله ای که به طور معمول به عنوان پیش نیاز خواب دیدن در نظر گرفته می شود.

از این هفته جنین شما بیشتر می‌خوابد. پس لطفا سکوت را رعایت کنید تا به خوبی استراحت کند. دلیل زیاد تکان نخوردن جنین هم همین است. او حالا دستهایش را زیرچانه‌اش می‌گذارد و پاهایش را داخل قفسه سینه جمع می‌کند و چرت می‌زند.

قد: ۴۱.۱ سانتی متر
وزن: ۱۵۱۹ گرم

وضعیت مادر در هفته سی و یکم بارداری

در هفته ۳۱ بارداری شکم شما آن‌قدر بزرگ شده که دچار تنگی نفس شده‌اید و احساس می‌کنید با چند قدمی که بر می‌دارید نفستان می‌گیرد و مجبور هستید بنشینید و استراحت کنید. رحم شما اکنون ۱۱ سانت بالاتر از ناف قرارگرفته و در مقایسه با هفته دوازدهم رحم کل فضای شکم شما را در برگرفته است.

شما ممکن است در این دوران شاهد ترشح آغوز یا پیش شیر از پستانهایتان باشید. برخی از خانمهای حامله چنین مسئله ای را مشاهده می کنند و برخی هم آن را پیش از تولد نوزادشان تجربه نخواهند کرد. در هر حال این مسئله طبیعی است و نشانه آن است که بدن شما وظیفه خود را به درستی انجام می دهد.

اگر میزان این ترشحات زیاد است می توانید یک دستمال مخصوص دوران شیردهی در سوتین خود بگذارید تا از کثیف شدن لباسهایتان جلوگیری کنید. همچنین اگر تصمیم دارید کودکتان را با شیر خود تغذیه کنید ممکن است بخواهید از سوتین شیردهی استفاده کنید. اگر سوتین فعلی شما دیگر برایتان راحت نیست می توانید از همین الان از سینه بند شیردهی استفاده کنید. 

اگر بیمار بعد از هفته بیستم بارداری دچار افزایش فشار خون ولی بدون دفع پروتئین در ادرار باشد، افزایش فشار خون به علت بارداری است. اگر زن بارداری بعد از نیمه اول بارداری دچار افزایش فشارخون و دفع پروتئین در ادرار شود این نشانه پره اکلامپسی است. ابتلا به افزایش فشار خون بارداری خطرات دیگری از‌ جمله عقب افتادن رشد در داخل رحم، زایمان زودرس، جداشدگی جفت و مرده‌زایی را به دنبال دارد.

  مهم‌ترین نکته در فشار خون تشخیص به موقع آن است و اینکه جزء کدام گروه است به تشخیص به موقع بستگی دارد. معاینه های دوران بارداری هر ماه تا ۲۸ هفتگی سپس هر دو هفته تا ۳۶ هفتگی و بعد از آن به صورت هفتگی تا زمان زایمان است.

تغذیه در دوران بارداری

در دوران بارداری باید مصرف میوه و سبزیجات را بیشتر از قبل کنید. مقداری کلم خرد شده را با سس سالاد مخلوط کنید، سپس سیب و آناناس خرد شده را به آن اضافه کنید. هویج رنده شده و کدو تنبل را با سس اسپاگتی مخلوط کنید.
گلابی له شده را با آواکادو مخلوط کنید. این کار باعث می‌شود که مواد مغذی آن بدون تغییر طعم و مواد تشکیل دهنده، بیشتر شود.
گوجه فرنگی خرد شده و تازه را به همراه گشنیز به سس مایونزاضافه کنید. مقداری بلوبری، انگور یا توت فرنگی یخ زده را به‌عنوان میان وعده مصرف کنید. روی حبوبات را با توت تازه یا آلوی خشک شده تزیین کنید.