هفته سی و چهارم بارداری

هفته سی و چهارم بارداری خود را می گذرانید. جنین حالا در بهترین وضعیت است. حتما دلتان می خواهد ببینید چه شکلی شده و رنگ چشمهایش چه رنگی است و بیشتر شبیه چه کسی است.

با ورود به هفته سی و چهارم بارداری، رشد جنین داخل رحم شما هم با سرعت و جهش زیادی اتفاق خواهد افتاد. در واقع، می توان ادعا کرد که فرزندتان، در حال حاضر فضای زیادی از معده شما را اشغال کرده است.

 به همین دلیل، هم مواد غذایی مصرف شده توسط شما در روده ها و معده به سختی حرکت می کند. بنابراین، می توان گفت که اغلب مادران باردار به ورود به هفته سی و چهارم بارداری خود، با مشکل گوارش و هضم مواد غذایی مواجه هستند.

هفته سی و چهارم بارداری

وضعیت مادر در هفته سی و چهارم بارداری

از این هفته به بعد انقباضات بی‌درد مربوط به زایمان برای شما شروع می‌شود. این انقباضات بدون درد گاهی ممکن است دردهای خفیف و ضربه مانندی را در شما ایجاد کند. اگر زمان این انقباضات پایدار و منظم‌ شد و احساس کردید که مایعی از مهبل شما خارج می‌شود به سرعت با پزشک خود صحبت کنید. رحم شما در این هفته ۱۴ سانتی متر بالاتر از ناف قرارگرفته است. بهتر است در این هفته بیشتر استراحت کنید و انرژی خود را برای روزهای زایمان بگذارید.

هفته سی و چهارم بارداری برای یک مادر حامله، زمان آماده شدن برای انجام روند زایمان است. هر مادر بارداری در این دوران حساس می تواند با بسته بندی کردن وسایل مورد نیاز خود و فرزندش در حین انجام روند زایمان وروزهای اقامت در بیمارستان، کار خود را برای ورود نوزاد به جمع خانواده آغاز کند.

ساک مخصوص زایمان باید مجموعه ای از وسایل ضروری نوزاد و مادر باردار مانند لباس های اضافی، چند عدد سینه بند حمایتی برای مادر باردار، دستمال های بهداشتی، مسواک، خمیر دندان و لوازم آرایش باشد. علاوه بر این موارد، به عنوان یک مادر باردار به یاد داشته باشید شما بعد از انجام روند زایمان طبیعی  و یا عمل سزارین ، به چند دست لباس راحتی هم نیاز خواهید داشت. در نهایت، به عنوان یک مادر باردار به خاطر داشته باشید که گذاشتن یک جفت دمپایی برای خود شما و یک پتو گرم برای نوزادتان در ساک بیمارستان نیز الزامی است.

از این هفته یعنی هفته سی و چهارم به بعد انقباضات بی‌درد مربوط به زایمان برای شما شروع می‌شود. این انقباضات بدون درد گاه ممکن است دردهای خفیف و ضربه مانندی را در شما ایجاد کند. اگر زمان این انقباضات پایدار و منظم‌شدند و احساس کردید که مایعی از مهبل شما خارج می‌شود به سرعت با پزشک خود صحبت کنید. بهتر است در هفته سی و چهارم بارداری بیشتر استراحت کنید و انرژی خود را برای روزهای زایمان بگذارید. مطمئن باشید.

وضعیت جنین در هفته سی و چهارم

وزن جنین در هفته ۳۴ بارداری به ۲۱۵۵ گرم رسیده است و اندازه بدن او هم حدود ۴۵.۵ سانتی‌متر شده است.باورتان می‌شود جنین در این هفته کلی وزن اضافه کرده است. البته قصد دارد همچنان وزنش را بیشتر کند. به همین دلیل چربی دور بدنش را گرفته و پوستش کمی صافتر شده است.

رنگ پوست جنین هنوز صورتی است. نازک‌تر شدن پوست شکم شما برای او مثل باز شدن پنجره‌ای رو به دنیای جدید است می‌تواند نورهای بیشتری را ببینید. از قسمت‌هایی که همچنان در بدن او در حال رشد هستند می‌توان به سیستم مرکزی اعصاب و ریه‌های او اشاره کرد.

لایه‌های چربی که برای تنظیم دمای بدن او بعد از تولد موردنیاز است در حال کامل شدن هستند که درنتیجه اگر به‌عکس جنین در هفته سی و چهارم نگاه کنید خواهید دید بدن کودک شما حالت گردتری به خود گرفته است.

اگر از احتمال بروز زایمان در هفته ۳۴ بارداری نگران هستید، باید بدانید که تقریبا ۹۹% از کودکانی که به این مرحله از رشد می‌رسند در خارج از رحم نیز قادر به ادامه حیات خواهند بود و بسیاری از آن‌ها به عوارض درازمدت ناشی از زایمان زودرس مبتلا نخواهند شد.

قد: ۴۶ سانتی متر
وزن: ۲۱۸۶ گرم

باید های هفته سی و چهارم بارداری

ورم به‌خصوص در اواخر دوران بارداری می‌تواند به‌صورت طبیعی ایجاد شود. اما اگر سریع و ناگهانی بوده و یا با سردرد و سرگیجه و دردشکمی توأم باشد باید به پزشک یا مامای خود مراجعه کنید .

برای کاهش ورم طبیعی بهتر است برای استراحت در حالت خوابیده به پهلوی چپ دراز بکشید. به‌طور منظم ورزش کنید و پاها و بازوها را در سطحی بالاتر از قلب در دوره‌های کوتاه‌مدت در طول روز قرار دهید.

به میزان کافی کالری و پروتئین مصرف کنید و روزانه ۶ تا ۸ لیوان آب بنوشید و زیاد نمک نخورید.

از ایستادن و نشستن‌های طولانی خودداری کنید و کفش و جوراب‌های تنگ نپوشید و دست‌هایتان را در هنگام خوابیدن زیر بالش یا زیر سر قرار ندهید. از مصرف زیاد قند و چربی هم خودداری کنید.