هفته سی و پنجم بارداری
هفته سی و پنجم بارداری

هفته سی و پنجم بارداری پشت سر می گذارید، در این هفته جنین شما بیشترین لگدها و تکان های خود را می خورد. جای او گرم و نرم است اما ضا برای شیطنتهای او کمی تنگ است به همین دلیل این روزها بیشتر از همیشه لگد می خورید.

تصور کنید فقط چند هفته دیگر باقی مانده تا نوزاد بازیگوش و پر از انرژی و شادابتان را به آغوش بگیرید. همین انتظار همه سختی های این روزها را شیرین می کند. این روزها بهتر است با تماشای فیلمهای سینمایی یا مطالعه یک رمان درست و حسابی سرتان را گرم کنید تا بر استرس این روزها غلبه کنید.

هفته سی و پنجم بارداری

وضعیت جنین در هفته سی و پنجم بارداری

در این مرحله فرزند شما باید در حالت رو به پایین قرار گرفته و سرش به سمت دهانه‌ی رحم و واژن باشد. در حدود ۹۷ درصد نوزادان در این مرحله از رشد در این حالت قرار می‌گیرند. بقیه‌ی آنها در حالت پوزیشن بریچ (جنین بریچ) باقی می‌مانند؛ حالتی که در آن پاها یا باسن جلوتر از سر و در ابتدای کانال تولد قرار گرفته‌اند.

اگر فرزند شما در حالت بریچ قرار داشته باشد شانس نیاز شما به سزارین افزایش می‌یابد، اما شانس زیادی وجود دارد که پزشک متخصص شما بتواند با اعمال فشار بر روی شکم‌تان به چرخیدن و قرار گرفتن جنین در حالت مناسب کمک نماید. این پروسه شانس موفقیت در حدود ۶۵ درصد است.

کلیه‌های جنین ۳۵ هفته کاملا رشد کرده‌اند و کبد او نیز می‌تواند مقداری از ضایعات بدن را فرآوری و دفع کند. رشد فیزیکی کودک شما تقریبا به پایان رسیده است و او در چند هفته آینده فقط وزن اضافه خواهد کرد. بنابراین تولد جنین در هفته ۳۵ آسیب جدی به او وارد نخواهد کرد.

جنین حسابی وزن گرفته است. او حالا اصلا شبیه آن موجود قورباغه‌ای شکل روزهای اول نیست. ناخن‌هایش حسابی رشد کرده‌اند احتمالا این ناخن‌ها برای شما دردسرساز می‌شود. موهای او رشد کرده اما انتظار نداشته باشید با یک بچه چهل گیس مواجه شوید البته خیلی از نوزادان وقتی به دنیا می‌آیند چنان موهای مشکی رنگی روی سرشان خوابیده که باور کردنش سخت است. با این حال ممکن است جنین شما موی زیادی نداشته باشد.

قد: ۴۷.۲ سانتی متر
وزن: ۲۴۱۷ گرم

وضعیت مادر در هفته سی و پنجم بارداری

به دلیل نزدیک شدن به زمان زایمان باید هر هفته زیر نظر پزشک باشید. در این هفته ضربان قبل شما تندتر می‌زند و تنگی نفس هم بیشتر می‌شود. در این زمان نفس کشیدن و راه رفتن برایتان سخت شده است. این هفته تقریبا بین ۸ تا ۱۳ کیلوگرم وزنتان نسبت به اوایل حاملگی افزایش یافته است. رحم شما تقریبا ۱۵ سانتی‌متر بالاتر از ناف لمس می‌شود.  ممکن است احساس کنید که بچه در حال افتادن است، این حس شما به دلیل قرار گرفتن سر نوزاد در داخل استخوان لگنی است که به تدریج برای زایمان آماده می‌شوید. 

الان زمان مناسبی است تا برای زایمان و تولد کودک خود برنامه‌ریزی کنید. همه موارد مهم را در یک لیست وارد کنید: چه کسی در زمان زایمان در کنار شما خواهد بود؟ از چه روشی برای کاهش درد استفاده خواهید کرد؟ و می‌خواهید چه مدت در بیمارستان بمانید؟ این کار می‌تواند یک نقطه شروع مناسب باشد تا با تیم پزشکی خود در این موارد صحبت کنید.

زمان دقیق زایمان را نمی‌توان پیش‌بینی کرد و شما هم احتمالا نمی‌توانید برنامه موردنظرتان را جزءبه‌جزء اجرا کنید، اما پیش‌بینی‌های زودهنگام و جمع‌آوری تمام گزینه‌های ممکن برای اتفاقات احتمالی می‌تواند از نگرانی‌های این مرحله از حاملگی بکاهد. فراموش نکنید ممکن است زایمان در هفته ۳۵ بارداری اتفاق بیفتد.