هفته سی و هشتم بارداری
هفته سی و هشتم بارداری

هفته سی و هشتم بارداری جنین هچنان در حال خوردن و البته همچنان در حال وزن‌گیری است. درحالی که رشد او نهایی شده اما مغز و ریه‌هایش همچنان برای تکامل تلاش می‌کنند و این تلاش شاید حتی بعد از به‌ دنیا آمدن نوزاد هم ادامه پیدا کند.کم کم به روزهای پایانی نزدیک می شوید. در این هفته جنین شما به شکل یک کدو تنبل می باشد.

هفته سی و هشتم بارداری

وضعیت مادر در هفته سی و هشتم بارداری

جنین هچنان در حال خوردن و البته همچنان در حال وزن‌گیری است. درحالی که رشد او نهایی شده اما مغز و ریه‌هایش همچنان برای تکامل تلاش می‌کنند و این تلاش شاید حتی بعد از به‌ دنیا آمدن نوزاد هم ادامه پیدا کند. 

کودک شما حسابی چاق شده است. او بین ۲۷۲۰ تا ۳۴۰۰ گرم وزن دارد (پسرها معمولا کمی سنگین تر از دخترها هستند) و طول بدن او نیز بین ۴۸.۲ تا ۵۰.۸ سانتی متر است. او می تواند خیلی محکم چنگ بیندازد که این را هم به زودی می توانید با انگشت خود امتحان کنید. اندامهای او کاملا رشد کرده و در مکان نهایی خود قرار دارند. ولی ریه ها و مغز او هرچند به اندازه ای رشد کرده اند که بتوانند فعالیت کنند اما تا زمان تولد و مدتی پس از آن نیز به رشد خود ادامه می دهند.

مجرای اشک جنین هنوز تشکیل نشده است. از توانایی او در این هفته گوارش مواد غذایی است که به ماده سیاه رنگی به نام «مامیزه» تبدیل می‌شود. دستگاه تولید صدای او یعنی هنجره اش، خود را برای تولید صداهای مختلف آماده می‌کند.

قد: ۵۰.۷ سانتی متر
وزن: ۳۲۹۳ گرم

وضعیت مادر در هفته سی و هشتم بارداری

ممکن است دردهایی در کشاله ران یا پشت ساق پا احساس کنید که این دردها نشانه قرارگیری سر کودک به سمت لگن یا حرکت او روی عضلات کف لگن باشد. البته گاهی سر کودک روی اعصاب لگن قرار می‌گیرد که چنین وضعیتی برای شما دردهایی ایجاد می‌کند. در برخی از خانم‌ها رشد رحم متوقف شده و در برخی دیگر همچنان ادامه دارد. ممکن است شما از آن دست زنان بارداری باشید که رحمتان همچنان در حال رشد است احتمالا در این هفته رحم در حدود ۱۶ تا ۱۸ سانتی‌متر رشد کرده است. افسردگی حالت روحی است که برخی از بانوان باردار را گرفتار خودش می‌کند. بهتر است به چیزی فکر نکنید جز اینکه به زودی نوزاد زیبایتان را به آغوش می‌گیرید

ممکن است افسردگی را هم در دوران بارداری و هم پس از زایمان تجریه کنید. البته همه مادران باردار به افسردگی دچار نمی‌شوند ممکن است تغییرات روحی را تجربه کنید اما این به معنای اینکه شما افسرده هستید نیست. اختلالات خلقی پس از زایمان هم در یکی دو هفته اول بعد از زایمان خودش را نشان می‌دهد. شدت این اختلالات گاهی خفیف و گاهی شدید است. در دوره خلقی پس از زایمان این احساسات را خواهید داشت: 

-عصبانیت نسبت به خود یا نوزاد

-بی‌خوابی و سردرد

-احساس شکست

-تنهایی

-گیجی و فراموشی

افسردگی وقتی به‌عنوان مشکل جدی تلقی می‌شود که مادر نسبت به کودک خود احساس خشم و دشمنی داشته باشد.