هفته سی و نهم بارداری
هفته سی و نهم بارداری

هفته سی و نهم بارداری را سپری می کنید و در همین هفته ها باید نوزاد  شما به دنیا بیاید. هنوز هم اندازه جنین شما به اندازه یک کدو تنبل می باشد. بفرمایید تمام شد.

درست است این سی و نه هفته هم شما مادر بوده اید اما فقط یک هفته دیگر باقی مانده تا یک مادر واقعی شوید. این روزها دردهای ناگهانی دارید. کمر درد و زیر دل درد امانتان را بریده. اما فقط همین یک هفته مانده است.

هفته سی و نهم بارداری

وضعیت مادر در هفته سی و نهم بارداری

رحم شما به تدریج طی این هفته و هفته آینده برای زایمان آماده می‌شود و گردن رحم نرم‌ و باز می‌شود. دردهایی که معمولا شما تاکنون تحمل می‌کردید بین ۳۰ تا ۴۰ ثانیه بود، اما اکنون مدت زمان آن افزایش پیدا کرده است. اگر دردها بیشتر از یک دقیقه و هر بار به مدت ۵ دقیقه یک بار تکرار شوند احتمالا زمان آن رسیده تا زایمان کنید. بهتر است در این هفته‌ها حرکات جنین را کنترل کنید. اگر او به شدت تکان می‌خورد یا اینکه ناگهان آرام شده  هرچه زودتر با پزشک تماس بگیرید و برای زایمان آماده شوید.

 پزشک یا ماما در هر نوبت مراقبت های بارداری، با معاینه دقیق شکم شما وضعیت رشد و حالت قرار گرفتن جنین را بررسی می کند. وی ممکن است معاینه داخلی هم انجام دهد تا مشخص شود که آیا افاسمان (نازک شدن بافت دهانه رحم) یا دیلاتاسیون (باز شدن دهانه رحم) رخ داده است یا خیر. اگر با گذشت هفته های متوالی کودک شما سرسختانه در جای خودش نشسته است وحشت زده نشوید.

تنها ۵% کودکان در سر موعد مقرر به دنیا می آیند. مطمئن باشید که نوزادتان نمی تواند شما را تا ابد منتظر بگذارد! اگر کودک شما تا زمان مقرر متولد نشود پزشک یا ماما از شما خواهد خواست تا پس از پایان هفته چهلم یک سونوگرافی انجام دهید تا از بی خطر بودن ادامه حاملگی اطمینان حاصل کند. اگر یک یا دوهفته از زمان مقرر (پایان چهل هفته) بگذرد و درد زایمان به طور طبیعی رخ ندهد اکثر پزشکان از اینداکشن (القای درد زایمان به بدن با استفاده از سرم ) استفاده می کنند.

تغذیه در هفته سی ونهم بارداری

 در هفته سی و نهم بارداری، بدن شما برای اولین تغذیه کودک آماده می‌شود. سینه شما در این هفته بزرگ‌تر می‌شود و این حالت ممکن است تا پس از زایمان، یعنی زمانی که شما به کودک خود شیر دهید، ادامه داشته باشد. ممکن است شیر زرد رنگی به نام آغوز، از سینه شما بیرون بیاید. این ماده از مواد مغذی و آنتی بادی‌هایی تشکیل شده که برای اولین تغدیه کودکتان بسیار مناسب است. اگر برای شیردهی برنامه‌ریزی کردید، تغذیه شما در این دوره بسیار مهم است. ویتامین دی، ماده‌ای است که در شیر مادر یافت نمی‌شود بنابراین شما باید با مصرف مکمل‌های لازم، این ماده را دریافت کنید. 

نکات تغذیه‌ای که باید رعایت کنید:
از ماده غذایی مختلف مانند حبوبات، لبنیات، میوه‌ها و سبزیجات و… مصرف کنید.
۱۰۰۰میلی گرم کلسیم در روز مصرف کنید.
تقریبا ۱۳ فنجان آب و نوشیدنی‌ در روز بنوشید.

 وضعیت جنین در هفته سی و نهم بارداری

 او دیگر کاری در کیسه آمنیون ندارد. همه اعضای بدنش به اندازه کافی رشد کرده‌اند. دیگر نیازی به ماندن او در اتاقک کیسه آب نیست. او چند هفته است که انتظار می‌کشد تا دنیای بیرون را ببیند. خسته هم شده است. حق دارد جایش تنگ است و منتظر لحظه‌ای است که رحم آمادگی خود را برای بیرون رفتن او اعلام کند. این روزها جنین با وزن حدود ۳ کیلو و ۵۰۰ گرم و قدی حدود ۵۱ سانتی متر زمان سختی در رحم می‌گذراند.

 

قد: ۵۱.۷ سانتی متر
وزن: ۳۵۲۸ گرم