هفته سی و ششم بارداری
هفته سی و ششم بارداری

در هفته سی و ششم بارداری سر جنین به‌ طرف پایین قرار گرفته است که برای یک زایمان راحت مناسب‌تر باشد. در این هفته از بارداری جنین شما به اندازه یک تره فرنگی می باشد.از این هفته امکان زایمان شما آغاز می شود.از این هفته یک بی قراری دو طرفه بین شما و جنینتان شروع می شود.

وضعیت جنین در هفته سی و ششم بارداری

این روزها جای جنین حسابی تنگ است برای همین به نظر می‌رسد که حرکاتش کم شده است. طبیعی است فضای کافی برای چرخیدن و غلت زدن و لگد زدن ندارد.

اکثر افزایش وزن نوزادتان ازهفته ۳۶  تا زایمانتان چربی قهواه ای است که لایه ای از چربی است که به فرزندتان کمک میکند تا بعد از زایمان دمای بدنش را تنظیم کند.با رسیدن به انتهای حاملگی تفاوت بین وزن و طول نوزادان تفاوت بیشتری میکند چون تفاوت مختصری با هم دارند.ژنتیک در تین بین نقش مهمی را دارد.

موهای کرک مانند او و همین‌طور ورنیکس (ماده نسبتا چربی که بدن او را پوشانده بود و از پوست او در برابر مایع آمنیوتیک محافظت می‌کرد) در حال ناپدید شدن هستند.

جنین شما هنوز هم روزی ۳۰ گرم وزن اضافه می‌کند. می‌خواهد بعد از تولد سر وزن باشد. همه چیز در بدن او برای ورود به دنیای جدید آماده است. ریه‌های جنین تنها عضوی است که تا آخرین لحظه‌ها در حال تکامل است و در بیشتر موارد نارسایی این عضو پس از تولد مشکل ایجاد می‌کند.

قد: ۴۸.۲ سانتی متر
وزن: ۲۶۴۸ گرم

وضعیت مادر در هفته سی و ششم بارداری

اگر اولین باری است که باردار شده‌اید ظرف چند روز بعد سر کودک داخل حفره رحم شما قرار می‌گیرد. با وقوع چنین حالتی مشخص می‌شود که کودک توانایی عبور از حفره‌ها لگن را به راحتی دارد یا نه؟ در بارداری‌های بعدی این حالت تا زمان شروع دردهای زایمانی برای مادر ایجاد نمی‌شود اما قرار گیری او در لگن حس خوشایندی نیست حس شما این گونه است که توپی در بین پایتان قرار دارد و هر لحظه ممکن است به پایین بیفتند. خیالتان راحت این اتفاق نمی‌افتد. 

رحم شما به تدریج طی این هفته و هفته آینده برای زایمان آماده می‌شود و گردن رحم نرم‌ و باز می‌شود. دردهایی که معمولا شما تاکنون تحمل می‌کردید بین ۳۰ تا ۴۰ ثانیه بود، اما اکنون مدت زمان آن افزایش پیدا کرده است. اگر دردها بیشتر از یک دقیقه و هر بار به مدت ۵ دقیقه یک بار تکرار شوند احتمالا زمان آن رسیده تا زایمان کنید. بهتر است در این هفته‌ها حرکات جنین را کنترل کنید. اگر او به شدت تکان می‌خورد یا اینکه ناگهان آرام شده  هرچه زودتر با پزشک تماس بگیرید و برای زایمان آماده شوید.

تغذیه در هفته سی وششم بارداری

در هفته سی و ششم  بارداری، بدن شما برای اولین تغذیه کودک آماده می‌شود. سینه شما در این هفته بزرگ‌تر می‌شود و این حالت ممکن است تا پس از زایمان، یعنی زمانی که شما به کودک خود شیر دهید، ادامه داشته باشد. ممکن است شیر زرد رنگی به نام آغوز، از سینه شما بیرون بیاید. این ماده از مواد مغذی و آنتی بادی‌هایی تشکیل شده که برای اولین تغدیه کودکتان بسیار مناسب است. اگر برای شیردهی برنامه‌ریزی کردید، تغذیه شما در این دوره بسیار مهم است. ویتامین دی، ماده‌ای است که در شیر مادر یافت نمی‌شود بنابراین شما باید با مصرف مکمل‌های لازم، این ماده را دریافت کنید. 

نکات تغذیه‌ای که باید رعایت کنید:
-از ماده غذایی مختلف مانند حبوبات، لبنیات، میوه‌ها و سبزیجات و… مصرف کنید.
-۱۰۰۰میلی گرم کلسیم در روز مصرف کنید.
-تقریبا ۱۳ فنجان آب و نوشیدنی‌ در روز بنوشید.

مصرف مواد مغذی سالم و متعادل نه تنها برای شما و کودکتان در این دوره لازم است بلکه انرژی لازم را برای شیردهی و بهبود اندام‌تان پس از زایمان، فراهم می‌کند. بسیاری از زنان باردار سوزش معده را در این دوره تجربه می‌کنند که دلیل آن تغییرات فیزیکی و هورمونی است که در طول بارداری در بدن‌تان رخ می‌دهد. برای جلوگیری از آن از خوردن این مواد خودداری کنید:

غذاهای تند و پر چرب
-شکلات
-مرکبات

-قهوه

وعده‌های غذایی‌تان را زیاد و مقدار غذای هر وعده را کم  کنید. آهسته غذا بخورید و به خوبی آن را بجویید.

هنگام غذا خوردن صاف بنشینید و برای جلوگیری از نفخ معده، حداقل تا دوساعت بعد از غذا خوردن دراز نکشید.

به مقدار زیاد آب بنوشید.