هفته سی و سوم بارداری
هفته سی و سوم بارداری

هفته سی و سوم بارداری پشت سر می گذارید، وارد نه ماهگی شیرین شده اید و از چند هفته دیگر کودک خود را در آغوش می گیرید.

در این روز ها که خوابیدن و استراحت کردن و راه رفتن برای شما سخت شده جنین شما به اندازه یک ساقه کرفس رشد کرده است.در این روز ها بهتر است برای رفع کسالت سر خودتان را با کمد و کشو نوزادتان گرم کنید.

در هفته سی و سوم اگر امکان داشت که دست جنین را بگیریم، جنین می توانست دست ما را فشار دهد. ناخنهای پا آنقدر بلند شده اند که از انگشتان بیرون آمده اند.

هفته سی و سوم بارداری

وضعیت مادر در هفته سی و سوم بارداری

شما ممکن است در سی و سوم هفتگی بارداری، درد و یا حتی کرختی در انگشت‌ها، مچ و دست‌های خود حس کنید. در هفته سی و سوم بارداری احساس می‌کنید مثل بادکنکی شده‌اید که مدام باد می‌شود. دست‌ها و پاهایتان و حتی صورتتان هم به این افزایش حجم ادامه می‌دهد.

 شاید مجبور شوید که از مچ بند یا کمربندهای حاملگی استفاده کنید، اما این ورم ها احتمالا تا بعد از زایمان با شما همراه خواهد بود. اگر این ورم ها خیلی به یکباره افزایش بایدو همراه با تاری دید،سردردباشد سریعا به دکتر خود اطلاع دهید.رحم شما این هفته ۵۰۰ برابر حالت طبیعی شده است.

اگر به هنگام خواب در شب مشکل دارید یک بالش بین پاها و زیر پشت خود قرار دهید. اگر این کار به شما کمک نکرد چند بالش زیر سر خود قرار داده و سعی کنید در حالت نیمه نشسته بخوابید و حتی می توانید در حالتی که کاملا روی تخت نشسته و به بالشها تکیه داده اید بخوابید. اگر دفعات رفتن به توالت خواب شما را به هم ریخته است، از عصر به بعد مایعات کمتری مصرف کنید.

تغذیه در هفته سی و سوم بارداری

در دوران بارداری جگر نخورید. جگر حاوی مقدار زیادی ویتامینA است ویتامین آ به خودی خود مفید است اما به اندازه و با تجویز پزشک. ویتامین A ویتامین محلول در چربی است و در کره و تمام چربی‌ها و در روغن‌هایی که برای پخت و پز استفاده می‌شود، وجود دارد. از طرفی مقدار زیاد ویتامینA از بدن خوب دفع نمی‌شود. تجمع این ویتامین می‌تواند برای جنین خطرناک باشد. به همین دلیل مصرف جگر به خانم‌های باردار توصیه نمی‌شود.

اگر خوردن غذایی خاص یا مصرف آن در زمانی خاص موجب نفخ، سوزش سر دل یا دیگر علائم ناراحت کننده در شما شد، به طور موقت آن عادات غذایی را تغییر دهید. پس از تولد کودکتان، شما می‌توانید مواد غذایی مورد علاقه خود را به برنامه خود اضافه کنید. اگر به دنبال راهی می‌گردید که مقدار ۲ فنجان سبزیجات‌ و ۲ فنجان میوه پیشنهادی خود را در طول روز مصرف کنید، به این نکات توجه کنید:

میوه‌های تازه را با ماست کم چرب یخ زده مصرف کنید.
پرتقال را به سالاد خود اضافه کنید.
نخودهای سبز یخ زده را به سوپ نودل مرغ اضافه کنید.
در میلک شیک، میوه بریزید.

وضعیت جنین در هفته سی و سوم بارداری

وزن جنین در هفته ۳۳ بارداری کمی بیشتر از ۱۸۱۰ گرم و طول بدن او (از سر تا پاشنه پا) حدود ۴۳.۷ سانتی‌متر می‌شود. درحالی‌که اکثر استخوان‌های جنین در هفته ۳۳ در حال سخت شدن هستند، جمجمه او هنوز نرم بوده و استخوان‌های جمجمه کاملا به یکدیگر نچسبیده‌اند. این امر به او کمک می‌کند تا راحت‌تر از مجرای زایمان عبور کرده و به دنیا بیاید.

در این هفته بدن او به طور کامل تشکیل شده است. ممکن است برای به دنیا آمدن عجله داشته باشد و چند هفته زودتر خودش را به شما برساند. با این حال جای نگرانی نیست. اگر هم زود به دنیا بیاید در بیمارستان از او مراقبت می کنند تا نوزاد کاملا آماده شود. او اکنون نزدیک ۲ کیلوگرم وزن دارد که خیلی هم کم نیست.
قد جنین حدود ۴۴ سانتی‌متر شده است. استخوان‌های او حسابی محکم شده است. البته استخوان‌های سرش هنوز به هم نچسبیده‌اند و نرم هستند. در این هفته‌های آخر او حسابی در حال بدنسازی است و می‌خواهد وقتی به دنیا می‌آید روی فرم باشد به همین علت در حال وزن‌گیری است. با اینکه فضایی برای شیطنت ندارد ولی کنجکاویش را درباره بند ناف نمی‌تواند پنهان کند و گاهی با آن بازی می‌کند.

در یک حالت ایده آل، معمولا در هفته سی و سوم بارداری، سر اکثر نوزادان به سمت پایین لگن و دهانه رحم مادر تغییر مسیر می دهد. در واقع، می توان ادعا کرد که جنین با این تغییر وضعیت، خود را برای به دنیا آمدن آماده می کند. به عنوان یک خانم به خاطر داشته باشد که به وجود آمدن این حالت در میان مادرانی که برای اولین بار حامله شده اند، کمی دشوار است.
در نهایت، لازم است بدانید که در این مرحله از دوران بارداری، پوست قرمز جنین داخل رحم شما به لطف جمع شدن چربی ها در زیر پوستش، در زیر نور سونوگرافی به رنگ صورتی کمرنگ دیده خواهد شد.

قد: ۴۴.۸ سانتی متر
وزن: ۱۹۵۰ گرم