هفته سی و دوم بارداری

هفته سی و دوم بارداری خود ار می گذرانید،همه سختی های دوران بارداری شما رو به پایان است. در این هفته جنین شما به اندازه یک گرمک می باشد.

فقط چند هفته تا دیدار شما با نوزادتان باقی مانده است. یک استرس همراه با هیجان همه وجودتان را فرا گرفته است. این احساس تا روز زایمان با شما می ماند. یک دلشوره شیرین که همه مادرها دارند.

در هفته سی و دوم بارداری جنین دیگر در آب بچه بالا و پایین نمی رود، بلکه بیشتر در رحم استراحت می کند. وقتی جنین  می خوابد چشمهایش را بسته می کند و وقتی که بیدار می شود چشمهایش را باز می کند.

هفته سی و دوم بارداری

وضعیت جنین در هفته سی و دوم بارداری

در هفته های آینده او افزایش وزن قابل توجهی دارد.الان صورت او را اگر در سونوگرافی ببینید تپل شده و دیگر مانند قبل اسکلتی نیست.تکامل ریه از چند هفته قبل برای تنفس بعد از تولد شروع شده عملکرد سیستم عصبی نیز در حال بلوغ است.

جنین بزرگتر شده به همین دلیل جایش تنگ‌تر از قبل است. اگر دقت کرده باشید دیگر مثل هفته های قبل نمی‌تواند لگد بزند. او این روزها حرکت جدیدی یاد گرفته است و بیشتر در شکم شما غلت می‌زند.

جنین شما نسبت به هفته گذشته کمی بلندتر شده است، اما آنچه شما از قدش می‌بینید بیشتر از ۴۴ سانتی‌متر نیست. او خودش را به شیوه همه جنین‌ها جمع می‌کند. دست‌هایش با ناخن‌ و صورتش با موهای سیاهی که ممکن است روییده باشد زیباتر شده است. هنوز هم بیشتر روز را استراحت می‌کند تا وقتی وارد این دنیا شد انرژی زیادی داشته باشد.

قد: ۴۳.۳ سانتی متر
وزن: ۱۷۲۸ گرم

یک ایده مهم در هفته سی و دوم بارداری

درباره بانک بند ناف نوزاد تحقیق نموده و مرکز آن را در شهر یا استان خود پیدا نموده و با آنها صحبت نمایید و در صورت امکان در آنجا ثبت نام نمایید.خون بند ناف پلاتین مایع است و سرشار از سلول های بنیادی،آهن، اکسیژن و سلول های کشنده سرطان است.

وضعیت مادر در هفته سی و دوم بارداری

به دلیل تغییر وضعیت جنین و خم شدن سر او به سمت قسمت‌های تحتانی شکم، پاهای او زیردنده‌ها قرار می‌گیرد و در این شرایط ممکن است دردهای شدیدی زیر دنده‌های خود احساس کنید. اگر در این زمان پاهای جنین زیر یکی از دنده‌های شما گیر کند درد بیشتری حس می‌کنید.

برای اینکه دچار این مشکل نشوید در تمام روز پشت خود را صاف نگه دارید. فشار رحم بقیه اندام‌های بدن شما را جا بجا می‌کند. در این زمان شکم شما حدود ۱۲ سانتی‌متر بالاتر از بدنتان قرار گرفته و طول رحم ۳۱ سانت شده است.

این حالت احتمالا تعادل شما را به هم می‌زند. دردهای کمر، کشاله‌های ران و پهلو به دلیل کشیده شدن شکم طبیعی است و شما آن را در این دوران تجربه می‌کنید. خستگی، نفخ و ترش‌کردن هم علائمی است که در این هفته با آن روبرو هستید.اگر ناف شما بیرون زده است نگران نباشید واکنشی طبیعی نسبت به بزرگ شدن رحم است و پس از زایمان رفع خواهد شد و به جالت اول خود باز میگردد.

با رشد کودک شما بواسطه افزایش وزن در ناحیه شکم ، وضعیت ظاهری بدن و همچنین مرکز ثقل شما تغییر می کند. بعلاوه ماهیچه های شکمی شما کشیده تر شده، هورمونها موجب سست تر شدن رباطهای ماهیچه ها می شوند و حتی ممکن است رحم در حال رشد، بر تعدادی از عصبهای شما نیز فشار وارد کند. این موارد ممکن است باعث بروز کمردرد و یا احساس درد در کفل و یا کشاله ران شما شوند. در صورتی که در پاهای خود احساس کرختی (بی حسی) و یا خارش می کنید به پزشک یا مامای خود اطلاع دهید

تغذیه در هفته سی و دوم بارداری

به خاطر داشته باشید که شما به مصرف حداقل ۳۰۰ کالری اضافی در هر روز نیاز دارید، تا اطمینان حاصل کنید که فرزند شما تغذیه مناسب و سالمی دارد. همچنین، مصرف یک لیوان شیر (خامه و شیر کم چرب)، سیب و نان باید در طول هفته سی و دوم بارداری در رژیم غذایی مادران باردار قرار گیرد.

مصرف کلسیم در طول دوران بارداری، به مادر حامله کمک می کند تا استخوان های جنین داخل رحم خود را حمایت کرده و به فرم دهی آن ها کمک کند. همچنین، این ماده معدنی در حفظ نقاط قوت بدن مادر باردار و جذب آهن به بدن او کمک می کند. بنابراین، به عنوان یک مادر باردار یادتان باشد که کلسیم نه تنها به ساخته شدن و تقویت استخوان های شما و فرزند داخل رحمتان کمک می کند، بلکه فشار خون شما را هم کاهش می دهد.

مادران حامله، باید در کل دوران بارداری خود مقدار زیادی آب مصرف کنند، تا از بروز یبوست و سایر بیماری ها مخصوص دوران بارداری جلوگیری کنند. مصرف مایعات زیاد، به مادران باردار کمک می کند تا حجم خون در بدن خود را افزایش دهند و این امر هم به نوبه خود به بدن او کمک می کند تا اکسیژن کافی به جنین برساند.

در زمان بارداری شما روزانه حداقل به ۶۰ گرم پروتئین نیاز دارید تا کودک بتواند به راحتی به رشد خود ادامه دهد. آمینو اسیدهای موجود در پروتئین ‌ها برای رشد جنین واجب هستند. این مقدار پروتئین در یک کف دست گوشت قرمز پخته و یا ماهی پخته شده وجود دارد. اگر علاقه ای به خوردن گوشت ندارید، می‌توانید این میزان پروتئین را با خوردن شیر کم چرب، پنیر، ماست، تخم مرغ و یا کره بادام زمینی تأمین کنید.