هفته سی ام بارداری
هفته سی ام بارداری

هفته سی ام بارداری خود را پشت سر می گذارید، احتمالا در هنگام راه رفتن  برای اینکه تعادل خود را حفظ نمایید و بعلت بزرگ شدن شکمتان مجبورید پاهایتان را با فاصله از هم قرار دهید و طرز راه رفتنتان هم دستخوش تغییر شده است.

در این هفته از بارداری  خود متوجه تغییراتن جدیدی در حالات خود می شود. جنین شما به نور عکس العمل نشان می دهد.

شکمتان با بزرگ شدن فرزندتان در حال تغییر است. زمانی که سر فرزندتان رو به پایین قرار میگیرد ممکن است متوجه تغییر شکل شکمتان شوید. نترسید. هم چنین ممکن است در هفته سی بارداری متوجه کشش شوید. اگر شکمتان میخارد با یک مرطوب کننده خوب آن را ماساژ دهید.

هفته سی ام بارداری

وضعیت مادر در هفته سی ام بارداری

شمارش معکوس شروع شده است شما تقریبا سه چهارم راه را طی نموده اید. این هفته رحم حدود ۱۰ سانتی‌متر بالاتر از ناف قرارگرفته و چهره‌ای پف کرده دارید. پوست شکم کشیده شده و تصور می‌کنید که دیگر جایی برای بزرگتر شدن شکمتان باقی نمانده است. نگران نباشید همچنان قرار است که جفت، جنین و رحم شما بزرگتر شود.

با این حالت‌ بدنتان سنگین‌تر، بزرگتر و بی‌تناسب‌تر می‌شود. بزرگ شدن رحم باعث می‌شود احساس کنید اعضای داخلی بدنتان به بیرون فشرده می‌شوند. برای اینکه راحت‌تر باشید بهتر است صحیح بنشنید، بایستید و هنگام بلند شدن از حالت خوابیده به نشسته به توصیه‌های پزشکتان عمل کنید. دراین زمان خلق و خوی شما هم دوباره دستخوش تحولاتی می‌شود.

حتی اگر اهل بروزدادن احساسات خود نباشید اما در این هفته با شنیدن یک خبر یا داستان غم انگیز گریه می‌کنید و خودتان هم نمی‌دانید چرا اینگونه احساساتی می‌شوید. این زمانی است که ممکن است بعضی از زنان باردار گرفتار افسردگی شوند حواستان را خیلی جمع کنید.

جای تعجب نیست که اخیراً دچار کم خوابی می‌شوید، زیرا دچار عارضه بی خوابی نیز خواهید شد. بسیاری از کارشناسان بر این اعتقادند که بی‌خوابی زمان بارداری برای آماده کردن شما برای دوره پس از وضع حمل است. با این وجود، در حدود ۱۰ هفته دیگر، دردها و عارضه‌های موجود، با آمدن فرزندی در آغوش‌تان جایگزین خواهد شد.

تغییرات سریع خلق‌وخوی خود را در اوایل حاملگی به یاد می‌آورید؟ عارضه‌هایی که هم‌اکنون برای شما رخ می‌دهند به‌اضافه تغییرات هورمونی ممکن است موجب شود که حالت‌های ماه‌های اول دوباره به سراغ شما بیایند.

تغذیه در هفته سی ام بارداری

برای تغذیه در هفته ۳۰ بارداری به خواص سیب‌زمینی احتیاج دارید، البته بهتر است به‌صورت آب پز یا تنوری تهیه شود و حتی‌المقدور از مصرف آن به‌صورت سرخ‌کرده پرهیز کنید.اگر سیب‌زمینی را به‌خوبی شسته و با پوست طبخ کنید، خواص غذایی آن بیشتر حفظ می‌شود.

سعی کنید به‌جای استفاده از سس مایونز برای سالاد از آب‌لیمو، آب‌نارنج، آب‌غوره کم‌نمک و روغن‌زیتون استفاده کنید و یا مقداری ماست را با این مواد ترکیب کنید و به‌عنوان سس سالاد استفاده کنید.

اگر هنوز می‌پرسید در هفته ۳۰ بارداری چه چیزی بخوریم باید بگوییم کشک را هم در برنامه غذایی خود جا بدهید.

منابع غنی پروتئین، کلسیم، فسفر و آهن می‌باشد و می‌توانید آن را به‌تنهایی یا مخلوط با انواع غذاها استفاده کنید. البته حتما از کشک پاستوریزه استفاده کنید و قبل از استفاده آن را ۵ تا ۱۰ دقیقه بجوشانید.

نوعی چربی با نام اختصاری DHA وجود دارد که برای پرورش مغز و بافت ‌های عصبی بسیار مفید است. این نوع چربی در روغن تخم کتان، روغن گردو  و همچنین در ماهی‌ های چرب، مانند سالمون نیز به وفور یافت می شود. از روغن گردو می توانید برای سالاد استفاده کنید. این روغن باید جایگزین روغن های مصرفی باشد.

 وضعیت جنین در هفته سی ام بارداری

کودکتان در هفته سی ام نیز در حال رشد است. اگر چه اندام جدیدی در حال رشد نیست ولی آماده زایمان میباشد. تکامل ریه اخرین چیزی است که رخ میدهد. چشم فرزندتان باز است و مژه ها در حال طویل شدن هستند.

مایع آمنیوتیک اطراف جنین ۳۰ هفته‌ای، حدود ۷۰۰ گرم است اما با گذشت این وضعیت جنین در هفته سی‌ام بارداری، کودک شما رشد کرده و حجم بیشتری از رحم را به خود اختصاص خواهد داد و درنتیجه حجم مایع آمنیوتیک اطراف او کاهش خواهد یافت.

میزان دقت بینایی جنین ۳۰ هفته‌ای تنها ۲۰/۱ (یک بیستم) است، یعنی فقط اشیائی را دقیقا تشخیص می‌دهد که تنها چند سانتی‌متر با صورت او فاصله داشته باشند. بینایی طبیعی در بزرگسالان (برای افراد سالم) برابر با ۲۰/۲۰ (بیست بیستم) است.

 از این زمان به بعد، فرزندتان به طور هفتگی وزنی معادل ۲۲۵ گرم اضافه می‌نماید. این وزن اضافه شده فقط مربوط به تپل‌تر شدن فرزندتان نیست. اکنون که همه‌ی اعضای بدن جنین شکل گرفته و درحال عملکرد هستند، جنین نیاز دارد تا برای محافظت و جدا شدن این اعضا لایه‌‌های محافظی را ایجاد نماید.