هفته سیزدهم بارداری
هفته سیزدهم بارداری

هفته سیزدهم بارداری را پشت سر می گذارید و جنین شما در این هفته به اندازه یک سیب می باشد. حال شما وارد سه ماه دوم بارداری خود شده اید و در حال پشت سر گذاشتن آن هستید. شکمتان کم کم شکل حاملگی به خودش می گیرد و هرکس شما را ببیند متوجه تغییرات ظاهری می شود. پس از این هفته بیشتر شبیه حامله ها هستید.

 از این هفته به بعد هم پزشک شما  با کمک سونوگرافی می تواند بگوید مادر یک دختر ناز و زیبا می شوید یا قرار است برای یک پسر کامل به سر مادری کنید. البته اگر هم نشد خیلی عجله نکنید چند هفته بعد همه چیز مشخص می شود.هفته سیزدهم یعنی اینکه وارد ماه چهارم حاملگی شده اید و این یعنی یک ماه دیگر را به سلامت پشت سر گذاشته اید.

هفته سیزدهم بارداری

وضعیت مادر در هفته سیزدهم بارداری

هفته سیزدهم هفته آرامی برای مادر است. حالا دیگر با مادر شدن و تغییرات قبلی کنار آمده اید. احتمالاً خیلی از شما تاکنون تهوع صبحگاهی و استفراغ را پشت سر گذاشته‌اید.

در نهایت، با رشد رحم، فشار از روی مثانه ی شما برداشته می شود.  وقتی که از روی مثانه ی شما فشار برداشته می شود، ممکن است دردهای شکمی را تجربه کنید.  همچنین ممکن است درد لیگامان گرد را هم تجربه کنید، چون این لیگامان از ایجاد کشش و فشار   بر روی  رحم جلوگیری  می کند.

این درد می تواند شدید باشد و ممکن است  باعث توجه به مشکلات طبی شما هم بشود. وقتی که این درد عادی و معمولی باشد، شما می بایست  با پزشک در میان بگذارید. اگر این دردها با نشت خون و یا هر نوع از دست رفتن دیگر مایع همراه باشد، می بایست فورا توسط پزشک ویزیت شوید، چون این حالت می تواند نشانه ای از مشکل جدی تری باشد، همانند سقط.

هنوز ممکن است شما در این زمان در قفسه سینه و گلوی خود سوزش را تجربه کنید. پستان های شما هنوز در حال رشد است و شاید به علت کلستروم تولید شده، بسیار  هم حساس باشد. پستان های شما آماده ی تولید شیر است و مجاری شیری در حال بزرگ تر شدن هستند.

تغذیه بارداری در هفته سیزدهم بارداری

 در این هفته میوه و سبزیجات بیشتری مصرف کنید. این مواد سرشار از ویتامین و مواد معدنی مانند ویتامین سی هستند که به جذب آهن بدن کمک می‌کنند. به علاوه چربی آنها کم و منبع خوبی از فیبرهم هستند.

مواد غذایی سرشار از پروتئین مانند گوشت بدون چربی، حبوبات خشک شده و کره بادام زمینی مصرف کنید تا به رشد کودک شما کمک کند.
میوه‌ و سبزیجات با رنگ‌های مختلف، مواد مغذی و ویتامین‌های گوناگون دارند. بنابراین سعی کنید هر روز میوه و سبزی بخورید.
از مصرف پنیرهای نرم خودداری کنید.
ماهی سالمون بخورید.

کافئین یک ترکیب شیمیایی است که باعث تحریک دستگاه اعصاب مرکزی می‌شود. این ماده در انواع مختلف غذا و نوشیدنی‌ مثل شکلات و نوشابه و حتی در برخی از داروها یافت می‌شود.

وضعیت جنین در هفته سیزدهم بارداری

جنین شما در این هفته وارد ۴ ماهگی شده است. حدس بزنید اندازه او حالا چقدر است؟ قد و قواره‌اش شاید اندازه یک هلوی رسیده، باشد. البته خیلی تپل نیست. وزنش در این هفته ۲۵ گرم و قدش حدود ۷.۶۲ سانتی‌متر است. در این هفته سرش دیگر مثل قبل بزرگ نیست و همه اعضای بدن او به اندازه هم رشد کرده‌اند. اندام‌های او فعالیتشان را از هفته قبل شروع کرده‌اند. اعصاب و عضلات تشکیل‌شده‌اند و استخوان‌ها در حال قوی شدن هستند. 
پوست او هنوز هم نازک است و تمام رگ‌هایش پیداست. اعضای شکمی او از روده گرفته تا معده و… که در بند ناف بودند حالا به داخل شکمش منتقل شده‌اند. حالا می‌توانید عکس‌های جنین را تماشا کنید. گوش‌ها و چشم‌ها در این هفته تقریباً سر جای خود قرار گرفته‌اند. سیستم گردش خون او کمک می‌کند که سموم بدنش را پاک کند.

در این هفته ممکن است با استفاده از سونوگرافی متوجه شوید جنین شما دخت راست یا پسر. با این حال ممکن است پزشک نتواند جنسیت او را تعیین کند و مجبور شوید چند هفته دیگر صبر کنید. ناراحت نشوید کلی وقت دارید تا بفهمید مادر یک دختر یا یک پسر هستید .

قد: ۷.۶۲ سانتی متر
وزن: ۲۵.۵ گرم