هفته سوم بارداری

هفته سوم بارداری می توان یکی از هفته های مهم بارداری دانست که در دوران بارداری می توانید تجربه کنید. جنین شما در این هفته به اندازه یک دانه کنجد می باشد. وزن او حدود ۸ گرم یا کمتر است اما خوشبختانه او مهم‌ترین و بحرانی‌ترین مراحل رشد خود را پشت سر گذاشته است. در چند هفته آینده سرعت رشد او دوبرابر می‌شود و به ۷.۵ سانتی‌متر نیز می‌رسد. در این هفته نتیجه این موضوع مشخص نیست که شما مادر شده اید یا خیر.

بعد از انجام تست مربوطه و متوجه شدن این موضوع که شما مادر هستید، حال بدن شما حاوی مسافری است که راه طولانی را در پیش دارد و اولین هفته سفر خود را در هفته سوم بارداری در کنار شما تجربه میکند.

هفته سوم بارداری

وضعیت بدن مادر در هفته سوم بارداری

در هفته سوم بلاستوسیت راهش را به سمت لوله فالوپ برگزیده است. این سفر ۳تا ۷ روز طول میکشد. تا زمانی که که سفر ادامه میابد، سلول ها به کارشان ادامه میدهند و آماده لانه گزینی به لایه رحمی هستند که ظرف چند هفته گذشته ساخته شده است. زمانی که بلاستوسیت در داخل رحم وارد شد و اتصال برقرار شد، سیگنال هایی مبنی بر اینکه حضورش را اعلام کند میفرستد. هنوز هم حاملگی علامت ندارد.

تخمک بارور ( که به عنوان نوزاد شما نیز شناخته می شود) دارای ۴۶ کروموزوم است که ۲۳ کروموزوم مربوط به شما و ۲۳ کروموزوم مربوط به پدر است. مادر (بله، شما!) همیشه کروموزوم X را منتقل می کند. پدر می-تواند یک کروموزوم X یا Y را منتقل کند. اگر اسپرمی که تخمک شما را بارور می کند حامل کروموزوم X باشد زیگوت XX دختر خواهد بود. درصورتیکه اسپرم حامل Y باشد زیگوت XY پسر خواهد بود. بدن شما در هفته سوم تخمک گذاری و لقاح تا مدت زمان کوتاهی به نظر می رسد خارج از بدن تغییری ایجاد نمی شود،

وضعیت جنین در هفته سوم بارداری

در هفته سه بارداری درون رحم شما چه می گذرد؟ کودک شما الآن یک توپ کوچک از صدها سلول است که در کنار هم قرار گرفته است. پس از گذشت مدتی از اقامت این توپ کوچک ( که بلاستوسیت نامیده می شود)؛ هورمون HCG ترشح می شود.کار این هورمون جلوگیری از تخمک گذاری است و سبب افزایش استروژن و پروژسترون می شود. (این امر سبب می شود تا دیواره رحم جهت تخمک گذاری فروپاشیده نشود). در تست بارداری که صورت می گیرد،

مثبت بودن میزان HCG دلیلی بر بارداری شما خواهد بود. در صورتی که در پایان هفته ۳ بارداری شما تست بارداری انجام دهید، بارداری شما مثبت خواهد بود. (در صورت منفی بودن تست بارداری، اگر پس از ۲ یا ۳ روز شما پریود نشدید بهتر است تست بارداری را مجدد تکرار نمایید.) در این حال مایع آمنیوتیک در جال جمع شدن اطراف توپ سلولی است که نهایتا کیسه آمنیوتیک را تشکیل می دهد. این مایع در هفته ها و ماه های آتی اطراف جنین را احاطه خواهند کرد.

از آنجا که تا پایان هفته ۳ بارداری آینده هنوز جفت به اندازه کافی تکامل پیدا نکرده است ؛ در حال حاضر جنین بلاستوسیستی شما، اکسیژن و مواد مغذی خود را از طریق یک سیستم گردش خون اولیه که از تونل های میکروسکوپی تشکیل شده است و به سلول های خونی دیواره رحمتان متصل است دریافت نموده و مواد زاید را نیز از همین طریق دفع می نمایند.

تغذیه صحیح در هفته سوم بارداری

  • کالری موجود در مواد غذایی به رشد جنین کمک می‌کند.
  • آهن به ساخت خون بیشتری، که بدن شما در طول بارداری به آن احتیاج دارد، کمک می‌کند.
  • اسید فولیک در ۸ هفته اول بارداری، برای رشد مغز و سیستم عصبی مرکزی جنین لازم است. منابع طبیعی تامین اسید فولیک عبارتند از:جگر،اسفناج،نخود،بادام زمینی و آب پرتقال که میتوانید از انها در رژیم غذایی خود بهره ببرید.
  • پروتئین به تولید خون و ساخت بافت‌ها و عضلات جنین کمک می‌کند.
  • کلسیم و ویتامین D هر دو در ساخت استخوان و دندان‌های جنین موثرند.

فعالیت های بدنی در هفته سوم بارداری

در هنگام بارداری، کمر درد بسیار شایع است. آن هم به خاطر تغییر مرکز ثقل بدن میباشد. ولی اگر از هم اکنون به تقویت ماهیچه‌های شکم و کمر بپردازید می‌توانید هنگامی ‌که شکمتان بزرگ می شود، این دردها را بسیار کاهش دهید. تمرینات تنفسی خیلی موثر هستند. به صورتی که هر روز چشمان خود را بسته و به مدت ۵ دقیقه به هیچ چیز فکر نکنید و نفس های عمیق بکشید (با بینی نفس بکشید و با دهان تخلیه کنید). این حرکت در حالت نشسته بهتر است و به کاهش دردهای زایمانی نیز کمک میکند. قبل از انجام حرکات ورزشی دیگر حتماً با پزشک خود مشورت کنید.

نبایدهای هفته سوم حاملگی

برخی از حیوانات اهلی، منتقل‌کننده پاره‌ای از بیماری‌ها هستند که بر روی حاملگی و جنین، تاثیرات نامطلوبی می‌گذارد. از این نوع حیوانات می‌توان گربه را نام برد که انتقال‌دهنده انگل توکسوپلاسموز است. مبتلا شدن زن باردار در اوایل دوره حاملگی به این بیماری، منجر به سقط‌ جنین خواهد شد. در مراحل پایانی حاملگی نیز، منجر به مرگ جنین و یا ناهنجاری‌هایی از قبیل عقب‌ماندگی ذهنی، یرقان یا اشکالات مغزی خواهد شد. بنابراین زن باردار باید از تماس با حیوانات اهلی جدا خودداری نماید.