هفته دوازدهم بارداری
هفته دوازدهم بارداری

رحم در هفته دوازدهم بارداری شروع به حرکت به سمت بالا، خروج از لگن و قرارگیری در بالای استخوان اندام تناسلی شما می‌کند. از این زمان به بعد، رحم شروع به رشد می‌کند و ظاهر شما تغییر خواهد کرد.

سه ماه گذشت و فقط شش ماه دیگر باقی مانده است. در هفته دوازدهم بارداری به خوبی متوجه بیشتر شدن اندازه دور کمر و بزرگ شدن شکمتان می شوید. اگر لباس راحت تر بپوشید قطعا حس بهتری هم دارید. این هفته جنین تغییرات جالبی دارد.

هفته دوازدهم بارداری

وضعیت مادر در هفته دوازدهم بارداری

رحم شما بر روی استخوانهای لگنی در حال بزرگ شدن است و پزشک شما می تواند بخش بالایی رحم را در قسمت پایین شکم شما احساس کند. هرچند تا چند هفته دیگر هم شما به لباس حاملگی احتیاج نخواهید داشت، اما مطمئنا احساس کرده اید که اندازه دور کمر شما در حال بزرگ شدن است و در لباسهای گشادتر احساس راحتی بیشتری می کنید. اگر وزن قبل از بارداری شما کمتر از حد طبیعی بوده، ممکن است در طی این دوران به بیشتر از ۱۲ کیلوگرم اضافه وزن نیاز داشته باشید، در این صورت از مشاور تغذیه خود راهنمایی بخواهید.

هورمون‌هایی که در دوران بارداری ممکن است باعث لطافت پوست در یک مادر شوند،، ممکن است در مادر دیگر باعث ایجاد جوش شوند. در صورت بروز این مشکل قبل از پوشانیدن جوش‌ها با پودرهای آرایشی، با پزشک خود مشورت کنید. برای مراقبت از پوست در بارداری از همین حالا اقدام کنید.

ممکن است شما سوزش معده را تجربه کرده باشید؛ در این حالت شما سوزشی را که معمولا از پایین جناق سینه شروع شده و تا حلق ادامه پیدا می کند، احساس می کنید. این حالت به خاطر تغییرات هورمونی و همچنین تغییرات اندام شما رخ می دهد و ممکن است موجب شود که از غذا یا خواب خود لذت کافی نبرید. در این حالت، خوردن مقادیر کم غذا و پرهیز از مصرف غذاهای سرخ شده، چرب، تند و ادویه دار که مشکل را شدیدتر می کنند، می تواند کمک کننده باشد.

وضعیت جنین مادر در هفته دوازدهم بارداری

در هفته دوازدهم حرکات جنین بیشتر می‌شود و بیشتر بازیگوشی می‌کند. جنین هنوز خیلی کوچک است اما از همیشه بازیگوش‌تر و خوشحال‌تر است. او می‌تواند دست‌هایش را گره کند، مچ‌هایش را بچرخاند و با پاهایش لگد بزند. مراقب رفتارتان باشید او لب‌هایش را به هم فشار می‌دهد و به شما اخم می‌کند او در این هفته می‌تواند صورت خود را به حالت‌های مختلف در بیاورد.

بدن جنین ۲۴ ساعته در حال فعالیت است تا زمان زایمان یک نوزاد سالم و زیبا در آغوش بگیرید. چشمها و گوش‌هایش تقریباً به دنبال جای مناسب هستند تا سر جای خود قرار بگیرند. کلیه‌ها مسوولیت تولید ادرار را برعهده‌ گرفته‌اند و این روزها جنین مایع آمنیوتیک را می‌نوشد. دستگاه گوارش (روده کوچک) قادر به تولید انقباضات است که از طریق آن مواد غذایی با فشار وارد روده بزرگ می‌شود. در این هفته دستگاه تناسلی نشانه‌های کمی از خودش بروز می‌دهد.

شش‌ها، گوشها و ناخن‌ها در حال رشد است. از این هفته به بعد جنین کم‌کم دارای بزاق می‌شود. قلبش می‌تواند تا حدود ۲۸ لیتر خون را در روز پمپاژ کند. دلتان می‌خواهد بدانید او اکنون چه کاری انجام می‌دهد او می‌تواند شست دستش را بمکد. تارهای صوتی او در حال شکل‌گیری است. در این هفته شما می‌توانید صدایی ازاو بشنوید. صدای ضربان قلبش را می‌توانید از طریق دستگاه اولتراسوند بشنوید و لذت ببرید. در این هفته در قاعده مغز جنین غده هیپوفیز شروع به ساخت بسیاری از هورمون‌ها می‌کند.

قد: ۵.۸ سانتی متر
وزن: ۱۴ گرم

علائم هفته دوازدهم بارداری

  1. درد معده

در این هفته احتمالاً دردی را در بالای شکم درست زیر استخوان جناق احساس می‌کنید. این مشکل به علت ورود اسید معده به مری است. ورود محتویات معده به مری به دو علت عمده است. دلیل اول کاهش حرکات روده و دلیل دوم فشار رحم بر معده است.

  1. خط سیاه نیگرا

تیره شدن خط عمودی که در خط وسط پایین شکم ایجاد شده و خط سیاه ” لینا نیگرا” نامیده می شود، در اثر افزایش پیگمانتاسیون بوده و بعد از زایمان از بین می رود.