هفته بیست و یکم بارداری
هفته بیست و یکم بارداری

هفته بیست و یکم بارداری خود را می گذرانید ،شاید در این هفته زمانی که به خود درون آینه نگاه می کنید شاید احساس نارضایتی درون خود داشته باشید ولی این موضوع چندان اهمیتی ندارد چون جنین شما در سلامتی کامل بسر می برد.

از این هفته شما وارد شش ماهگی خود و وارد سه ماهه سوم از بارداری خود شده اید. در سه‌ماهه سوم حاملگی به دلیل اینکه رشد کودک تقریبا کامل می‌شود درد های خفیفی حس می کنید . چربی بدنتان هم بالا می رود و ممکن است جوش یا آکنه هم بزنید.

جنین شما در واقع ۱۹ هفته سن دارد و شما ۲۱ هفته هست که زندگی با او را شروع کرده اید و از همان لحظات ابتدایی تولدش به فکر رشد و نمو و سلامتی او بوده اید.

هفته بیست و یکم بارداری

وضعیت جنین در هفته بیست و یکم بارداری

جنین شما در این هفته به اندازه یک کاهو کوچک می باشد. وزن جنین در هفته بیست و یکم حدود ۳۴۰ گرم و اندازه او تقریبا ۲۶.۶ سانتی‌متر است. در عکس سونوگرافی خواهید دید که جنین بیست و یک هفته‌ای ابروها و پلک‌های کامل دارد. حالا دیگر مسلما شما حرکت‌های او را احساس می‌کنید.

این هفته دیگر خبری از پوست نازک جنین نیست. گلبول‌های سفید یعنی مهم‌ترین سلولهای دفاعی بدن جنین در حال تولیدشدن هستند. این سلول‌ها در برابر بیماری و عفونت‌ها خودی نشان می‌دهند و اجازه نمی‌دهند عفونت به بدن جنین نفوذ کند. او از این هفته در شکم شما مدام حرف می‌زند.

زبانش در این هفته کامل درآمده است. یادتان باشد شما هر چه بخورید او هم مزه مزه می‌کند. محققان می‌گویند چشایی کودکان از دوران جنینی شروع می‌شود. این حس چشایی به دلیل غددی است که روی زبانش قرار گرفته است.

سیستم گوارش جنین کارش را با سرعت آغاز کرده و جنین مایع آمینون را می‌بلعد و اسید معده و آنزیم‌های سیستم گوارشی آب و قند موجود در این مایع را جذب کرده و مواد زائد را از طریق سیستم روده دفع می‌کنند.

کودک شما به برنامه روزانه و کارهایی که ممکن است داشته باشید توجه نمی‌کند؛ پس اگر هنگامی‌که در شب آماده خوابیدن می‌شوید او تکان خوردن را آغاز کرد، تعجب نکنید. اگر جنسیت جنین شما دختر باشد، واژن او کاملا شکل‌گرفته است هرچند رشد این اندام تا زمان تولد او ادامه خواهد یافت.

قد: ۲۷.۱ سانتی متر
وزن: ۳۶۵ گرم

تغییرات جنین در هفته بیست و یکم بارداری

افزایش میزان تحرک جنین

حس بینایی جنین

تولید Vernix

تکامل دستگاه گوارش جنین

میزان رشد جنین

بیشتر شدن توانایی بلع جنین

وضعیت مادر در هفته بیست و یکم بارداری

این هفته بهتر است اضافه وزنی معادل ۵/۴ تا ۳/۶ کیلوگرم داشته باشید. دراین هفته تقریبا همه متوجه می‌شوند که شما باردار هستید چرا که خط کمرتان محو می‌شود. با بزرگ شدن رحم احتمالا سایر اعضای بدن شما نیز متورم می‌شود. تورم پاها در طول بارداری به دلیل مایع اضافی بدن، فشار رحم در حال رشد و ایستادن‌ها طولانی ایجاد شود.

اکنون شما مستعد ابتلا به واریس هستید؛ خصوصا اگر مادر شما هم به این عارضه مبتلا باشد. این عارضه به این علت ایجاد می شود که حاملگی فشار بیشتری بر سیاهرگهای پاهای شما وارد می کند؛ حجم خون در بدن شما افزایش یافته و رحم شما فشار بیشتری بر سیاهرگ بزرگ تحتانی (که خون را از اندامهای پائینی بدن شما به قلب باز می گرداند) وارد می کند.

در صورتی که پاهای شما درد می کنند هر روز صبح جورابهای مخصوص حاملگی را بپوشید. یک پیاده روی سریع در طول روز نیز می تواند با افزایش سرعت گردش خون به شما کمک کند. همچنین می توانید به پهلوی چپ دراز بکشید و یک بالش زیر پاهای خود قرار دهید تا پاها بالاتر از سطح زمین قرار گیرند.

حجم خون در بدن شما افزایش‌یافته و رحم شما فشار بیشتری بر سیاهرگ بزرگ تحتانی (که خون را از اندام‌های پائینی بدن شما به قلب بازمی‌گرداند) وارد می‌کند.

تغذیه در هفته بیست و یکم بارداری

در هفته ۲۱ بارداری کودک شما در حال تولید سلول‌های قرمز خونی است، به همین دلیل مصرف ۲۷ میلی گرم آهن در روز برای شما واجب است و شما را از ابتلا به کم خونی نجات می‌دهد.

-چربی یکی از مهم‌ترین مواد برای رشد مغزو سیستم عصبی است. حالا زمان مناسبی برای اجتناب از خوردن رژیم غذایی بدون چربی نیست. آواکادو منبع خوبی است. روغن زیتون داخل سالاد و پنیر نیز مواد خوبی هستند.
-کلسیم یکی دیگر از مواد غذایی مهم برای دوران بارداری است. شیر و ماست منبع خوبی هستند اما در مصرف بستنی و پنیر احتیاط کنید. بستنی‌هایی انتخاب کنید که شکرو شکلات کمتری دارد.
-آب میوه (به اضافه مقدار زیادی آب) منبع خوبی از فولات است. زمانی که تشنه از خواب بیدار می‌شوید، یک لیوان آب به همراه مقدار آب میوه می‌تواند انرژی شما را افزایش و به شما احساس بهتری دهد. از آب میوه‌های طبیعی و بدون شکر استفاده کنید.