هفته بسیت و چهارم بارداری
هفته بیست و چهارم بارداری

هفته بیست و چهارم بارداری خود را پشت سر می گذارید ،جنین این روزها بیشتر از همیشه با خودش درگیر است. روز به روز بزرگتر می شود و بنابراین فضای کمتری برای جولان دادن دارد.

در هفته بیست و چهارم بارداری, زنان باردار ناف خود را بزرگتر و بیرون زده تر احساس می کنند. جزئیات چهره کودک درون رحم اکنون در حال شکل گیری است و او به سرعت در حال رشد می باشد به طوری که وزن او حدود ۱۱۰ گرم نسبت به هفته بیست و چهارم بارداری بیشتر می شود.

هفته بیست و چهارم بارداری

وضعیت مادر در هفته بیست وچهارم بارداری

قسمت بالایی رحم در بیست و چهار هفتگی بارداری، چند سانتی‌متر بالاتر از ناف قرارگرفته است، یعنی اندازه آن در حدود یک توپ فوتبال است. 

هفته بیست و چهارم بارداری در ماه ششم قرار دارد و شما ممکن است به دلیل کشیده شدن پوست شکم و پستان‌هایتان گاهی اوقات احساس خارش کنید. اگر پوست شما خشک است مرطوب نگه‌داشتن آن می‌تواند در رفع این عارضه به شما کمک کند. 

خوب است به عنوان مادر باردار بدانید که بهترین راه مقابله با بیماری بواسیر و هموروئید، پیشگیری از آن بوده و مادران باردار برای مبارزه با این مشکل، باید قبل از بروز آن اقدام نمایند. دور نگه داشتن بدن از ابتلا به یبوست و هیدراته ( نوشیدن آب ) نمودن آن به اندازه کافی، بهترین راه برای مقابله با شرایط ابتلا به این مشکل است و تا حد زیادی از بروز آن جلوگیری خواهد نمود، هر چند نمی توان وعده داد که رعایت این موازین به طور کامل از بروز مشکل بواسیر و هموروئید در بدن مادران باردار جلوگیری می کند، اما می توان ادعا کرد که انجام آن ها ضرری هم نخواهد داشت.

در دوران بارداری مادر دسته ای از عروق مقعد او متورم شده و بعد از به پایان رسیدن دفع مدفوع هم تعداد زیادی از آن ها پاره خواهند شد و چون این منطقه از بدن، همیشه در آلودگی و میکروب غوطه ور است، بنابراین، درمان نکردن به موقع این مشکل، باعث آلودگی و دردناک شدن آن منطقه شده و در طی ۴ الی ۷ ساعت بعد هم متورم خواهد شد.

در دیابت بارداری میزان قند خون در دوران حاملگی افزایش می‌یابد. درصورتی‌که این عارضه درمان نشود احتمال سخت شدن زایمان طبیعی یا لزوم سزارین برای شما افزایش می‌یابد زیرا در این حالت کودک شما چاق می‌شود و این چاقی در اندام‌های فوقانی بدن او نمایان‌تر خواهد بود.

اگر دچار دیابت بارداری باشید، احتمال ابتلای کودک شما به مشکلاتی همچون سطح پایین قند خون در هنگام تولد افزایش می‌یابد. درصورتی‌که نتیجه آزمایش قند خون شما مثبت باشد بدان معنی نیست که شما به دیابت دوران حاملگی دچار شده‌اید، بلکه بایستی تست تحمل گلوکز (GTT) بدهید تا معلوم شود که آیا مشکلی دارید یا خیر.

باید های هفته بیست و چهارم بارداری

گاهی ممکن است دچار اسهال شوید که البته معمولا با باکتری معده- روده‌ای در اثر تماس با فرد آلوده یا خوردن غذاهای آلوده ایجاد شود و به‌ندرت بیشتر از ۷۲ ساعت طول می‌کشد.

اجازه دهید اسهال دوره خود را طی کند. شاید نگران این موضوع باشید که غذایی ک می‌خورید مستقیما دفع می‌شود اما از دست رفتن مواد غذایی برای دو روز چندان به شما آسیب وارد نمی‌کند.

آب ازدست‌رفته بدنتان را با نوشیدن آب تمیز، آب مرغ و آب‌میوه برطرف کنید. اگر اسهالتان شدید یا طولانی شد و یا همراه با تب، مدفوع خون‌آلود یا حاوی خلط بود به پزشک اطلاع دهید.

وضعیت جنین در هفته بیست و چهارم بارداری

تنها ۱۶ یا ۱۷ هفته به بدنیا آمدن نوزاد شما مانده است. الان باید یک چک لیست آماد ه کنید از کارهایی که برای تولد کودک خود باید می کردید که این چک لیست می تواند شامل سوالاتی مانند زیر باشد:

  • سیسمونی کامل است؟
  • اسم نوزاد خود را انتخاب کرده اید؟
  • کیف بیمارستان کودک خود را آماده کرده اید>

در این هفته اگر تصویر جنین را ببینید کلی می‌خندید. او بیشتر شبیه پیرمردها و پیرزن‌هاست علت این شباهت هم پوست چروکیده اوست. هنوز ذخایر چربی به مقدار کافی زیرپوستش ذخیره نشده است. این هفته چین‌هایی روی کف دست و بندهای انگشتش ایجاد می‌شود. جنین برای اینکه در رحم شما جا بگیرد به صورت خمیده خوابیده است.

جنین حالا شبیه ماکت یک نوزاد است و با اینکه هنوز لاغر و استخوانی است اما با افزایش ذخیره‌های چربی در بدنش وضعیت بهتری پیدا می‌کند. کیسه‌های هوایی او به‌تدریج در حال شکل‌گیری است و او می‌تواند نفس بکشد.

 درخت تنفسی او کم‌کم شاخه و برگ‌هایش را درون ریه‌هایش پهن می‌کند و ماده‌ای به نام «سورفاکتانت» تولید می‌کند تا جنین بتواند در آینده از هوایی که کیسه‌های ریه جمع و خالی می‌کند لذت ببرد. مهم‌ترین قسمت بدن او یعنی مغزش شبانه‌روز در حال فعالیت است و چین‌خوردگی‌های مغز او ساختار اصلی خود را پیدا می‌کند.

قد: ۳۰ سانتی متر
وزن:۶۳۰ گرم