هفته بیست و هشتم بارداری
هفته بیست و هشتم بارداری

هفته بیست و هشتم بارداری خود را سپری می کنید، باورتان می شود انگار همین دیروز بود که متوجه شدید حامله هستید ، حالا هفت ماه گذشته است. جنین هم در بهترین وضعیت خود قرار دارد. چشمانش را باز می کند، مژه هم دارد.

همانطور که بچه رشد میکند به رحم فشار می آورد و رحم نیز رشد نموده و به سمت بالا می آید بنابراین ممکن است در این هفته از بارداری کمی احساس تنگی نفس داشته باشید ولی دلیل آن فشاری است که رحم به ریه های شما وارد می آورد.

جنین شما به اندازه یک کاهو پیچ می باشد. شما به عنوان یک مادر حامله با ورود به هفته بیست و هشتم بارداری، به رویاهای خود و همسرتان در مورد به آغوش کشیدن نوزاد کوچک و شیرینتان نزدیک می شوید.

به گفته کارشناسان، جنین در هنگام شروع هفته بیست و هشتم بارداری حرکات سریع تری را از خود نشان داده و به راحتی چشمان خود را به منظور خوابیدن در طول ساعات خواب باز و بسته می کند.

هفته بیست و هشتم بارداری

وضعیت جنین در هفته بیست و هشتم بارداری

از هفته بیست و هشتم به بعد مغز جنین شما در حال رشد است. غز او که تا حالا صاف بوده تغییر شکل می‌دهد. شیارها و برجستگی‌هایی پدید می‌آید. این شیارها در نهایت با تکامل در هفته های‌آینده چین‌خوردگی‌های مغز را ایجاد می‌کنند. با این تغییرات حجم بافت‌های مغز جنین هم بیشتر می‌شود. مغز جنین تنفس‌ او را کنترل و دمای بدنش را تنظیم می‌کند. 

در آخر دوره سه ماهه دوم بارداری، قد کودک شما ۳۷.۶ سانتی‌متر و وزن او در حدود ۱۰۰۵ گرم است. وزن او در طی یک ماه گذشته به دو برابر رسیده است.

جنین درون استخر آمنیون چیزی نمی‌بیند اما چشم‌هایش را باز و بسته می‌کند. اگر نور شدید در اطراف شکم شما باشد او احتمالا متوجه نور می‌شود. جنین خواب هم می‌بیند. به همین دلیل وقتی پلک‌هایش بسته است چشمانش حرکت می‌کند. او از وقتی می‌خوابد، خواب هم می‌بیند.

جنین‌های بازیگوش از این هفته صبر و تحملشان را از دست می‌دهند و خودشان را آماده می‌کنند که تا ۱۲ هفته دیگر بیرون بیایند. به همین دلیل تا جایی‌ که بتوانند خودشان را در رحم می‌چرخانند تا سرشان به سمت دهانه رحم قرار بگیرد.

 در سه هفته گذشته رنگ ابرو و مژه‌هایش مشخص شده و زیرپوستش بافت چربی جمع شده است. این چربی جنین را تپل‌تر از سابق کرده و دیگر پوستش چروک نیست. وزن او نسبت به هفته ۲۴ دو برابر شده است.

قد: ۳۸.۱ سانتی متر
وزن: ۱۰۳۸ گرم

وضعیت مادر در هفته بیست و هشتم بارداری

معمولا در هفته بیست و هشتم بارداری، فشار زیادی هم بر مقعد مادر حامله وارد شده و ممکن است دستگاه گوارش او را هم تنبل کند که ایجاد گاز و نفخ در معده مادر باردار از نشانه های این مشکل خواهد بود. خوردن ۶ وعده غذایی در مقیاس کم و در طول روز، معامله بزرگی برای حل این مشکل دوران بارداری به شمار می-رود. با ورود به هفته بیست و هشتم بارداری و با افزایش میزان ترشح استروژن و پروژسترون در خون مادر حامله، ممکن است گرفتگی بینی هم با افزایش گردش خون در غشاء مخاطی در بدن او بیشتر شود.

در این زمان احتمالاً وزن شما در حدود ۷ تا ۱۰ کیلو اضافه شده است. رحم شما اکنون ۷/۵ تا ۸ سانتی‌متر بالاتر از نافتان قرار گرفته است و به همین خاطر، به مجاری بین کلیه ها و مثانه فشار وارد شده و باعث می‌شود که قدرت دفع ادرار شما کاهش یابد. علاوه بر آن، هورمون‌هایی مانند Progestrone باعث می‌شود که باکتری‌هایی مانند ،E.coli به سختی از بدن شما دفع شوند که این اتفاق احتمال ابتلا به عفونت‌های مجاری ادراری را بیشتر می‌کند.

در این دوران ممکن است سردردهای شدیدی تجربه کنید. این سردردها برای کسانی که که پیش از بارداری میگرن داشته‌اند خیلی سنگین‌تر و شدید‌تر هم می‌شود. در صورتی که با اختلال دید مواجه هستید حتما با پزشک تماس بگیرید علت این سردرها می‌تواند بالارفتن فشار خون باشد. معمولا در سه ماه سوم بارداری علت سردرد یا فشار خون بالاست یا پروتئین زیادی از خون شما دفع می‌شود.

هفته ۲۰ بارداری جنین وزن زیادی نمی گیرد. ولی بعد از سه ماهه دوم و نیمه دوم سه ماهه سوم زمان وزن گیری جنین است. از هفته ۲۸ به بعد سونوگرافی برای وزن جنین وجود دارد که از روی منحنی های استاندارد وزن ایده آل اندازه گیری می شود. دور سر، طول استخوان ران، بای پاریتال و دور شکم اندازه گرفته شده، روی منحنی قرار می گیرد و وزن جنین تخمین زده می شود.

اگر بعد از هفته سی ام بارداری، اندازه جنین از روی سونوگرافی و سن جنین از روی اولین روز آخرین قاعدگی تطابق نداشت و بیش از دو هفته تفاوت وجود داشت، این احتمال پیش می آید که رشد جنین کافی نبوده که در این حالت سونوگرافی باید خون رسانی به جنین را بسنجد و از نوع دیگری از سونوگرافی با نام کالر داپلر استفاده می شود.

تغذیه در هفته بیست و هشتم بارداری

در این هفته باید بیشتر از قبل حواستان به خورد و خوراکتان باشد. آجیل و سبزیجات را فراموش نکنید. خوردن آب را هم مثل قبل ادامه بدهید. یادتان باشد میان وعده ها در رشد جنین ضروری هستند.

برای تغذیه مادر در هفته ۲۸ بارداری، ماست را به برنامه غذایی خود اضافه کنید.ماست تقریبا غذای کاملی در دوران بارداری است که سرشار از کلسیم، پروتئین، چربی کم و مغذی است.

برخی از ماست‌ها دارای باکتری‌های زنده و فعال هستند که این باکتری‌ها از نوع مفید می‌باشند و در هضم غذا، جذب مواد مغذی، تقویت سیستم ایمنی بدن و جلوگیری از رشد باکتری‌های مضر سیستم گوارش دخیل می‌شوند.

ماست را می‌توانید به‌صورت ساده بخورید یا اگر دوست دارید می‌توانید آن را با خیار بدون پوست، شوید تازه و پودر سیر مخلوط‌کنید و میل کنید.

هم‌چنین می‌توانید یک فنجان ماست را با نصف فنجان سس مکزیکی مخلوط‌کنید و از آن به‌عنوان سس تند برای ماهی یا مرغ و سبزیجات استفاده کنید.