هفته بیست و نهم بارداری
هفته بیست و نهم بارداری

هفته بیست و نهم بارداری خود را پشت سر می گذارید، در این هفته باید توانایی حس حرکات جنین را بیشتر از همیشه داشته باشید و حواستان هم باشد که چه حرکاتی انجام می دهد چون خیلی مهم است.در این هفته از بارداری شما جنین شما به اندازه یک نارگیل می باشد، در این هفته از بارداری شما بیشترین احساس از تکان های کودک خودتان را دارید.

حواستان هم باشد که چه حرکاتی انجام می دهد چون خیلی مهم است. به ضرباتی که جنین با  آرنج یا پا می‌زند توجه کنید و اگر احساس کردید که فعالیتش کم شده حتما به پزشک خبر بدهید.در طی هفته بیست و نهم بارداری،اسکلت جنین در این مرحله در حال محکم شدن است و به مقدار زیادی کلسیم نیاز دارد.

هفته بیست و نهم بارداری

وضعیت مادر در هفته بیست و نهم بارداری

در این هفته ورم اعضای بدن بیشتر از همیشه است. بهتر است حلقه ازدواج یا انگشتر و النگوهایتان را در بیاورید. در این زمان پستان‌های شما سنگین و متورم شده و رگ‌های شما بیشتر نمایان است. نوک پستانها تیره‌تر می‌شود. همه این تغییرات برای آماده‌سازی بدن شما برای شیردهی به نوزاد است. نشستن و بلند شدن برای شما دیگر از این هفته کار آسانی نیست و به استراحت بیشتری نیاز دارید.

ممکن است به برخی از عارضه‌های قدیمی، مثل سوزش معده و یبوست دوباره دچار شوید. هورمون پروژسترون که در دوران حاملگی ترشح می‌شود عضلات بدن شما را سست و آزاد می‌کند که شامل عضلات معده و روده نیز می‌شود. 

تعداد کمی از خانم‌های حامله از هفته بیست‌ونه بارداری به بعد ممکن است به عارضه “افت فشارخون خوابیده” مبتلا شوند. این حالت ناشی ازکاهش فشارخون است و هنگامی‌که این خانم‌ها به پشت دراز می‌کشند ضربان قلب و فشارخون آن‌ها تغییر می‌کند حتی ممکن است به سرگیجه دچار شوند و با تغییر وضعیت سرگیجه آن‌ها از بین می‌رود. 

سه ماه سوم بارداری زمانی است که شما تغییراتی را در دمای بدنی خود احساس می‌کنید. حرکات جنین را بیشتر از قبل احساس می‌کنید. جنین هم دلش می‌خواهد بدنش را کش و قوس دهد اما فضای رحم دیگر اجازه این کار را به او نمی‌دهد آنقدر بزرگ شده که کل فضای رحم را پرکرده است. تکرر ادرار ممکن است با بزرگ شدن رحم و فشاری که بر مثانه می‌آورد دوباره به سراغ شما بیاید.

تغذیه در هفته بیست و نهم بارداری

در این هفته از مقدار ویتامین سی دریافتی خود مطمئن شوید. ویتامین سی برای تولید بافت‌هایی که رگ‌های خونی را ترمیم و از آنها نگهداری می‌کند، کمک می‌کند و وجود آن هنگامی که بدن شما پس از زایمان روند ترمیم را آغاز می‌کند، بسیارلازم است.
مواد غذایی سرشار از ویتامین که ۸۵ میلی گرم از ویتامین سی روزانه شما را تامین می‌کند:

-۱ فنجان توت فرنگی (۱۰۰ میلی گرم)
-۱عدد کیوی (۷۰ میلی گرم)

– نصف فنجان بروکلی پخته شده (۵۰ میلی گرم)
-نصف فنجان فلفل قرمز شیرین خام (۹۰ میلی گرم)

-نصف فنجان طالبی (۳۰ میلی گرم)

ما به شما یک برنامه غذایی مفید توصیه می کنیم البته این دستور برای زنان بارداری است که دچار دیابت بارداری یا مشکلات مشابه نیستند.

صبحانه: شیر کم چرب یک لیوان به همراه غلات مخصوص صبحانه  + ساندویچ تخم‌مرغ آب پز +شیر یا ساندویچ نان پنیر  گردو

میان وعده صبح :یک کاسه ماست کم چرب و ½ فنجان میوه.

نهار : لوبیاپلو-  کباب تابه‌ای با برنج- خورشت قیمه با برنج

میان وعده عصر: آجیل بو داده بدون نمک

شام : الویه خانگی با ماست و بدون سس، ماهی کبابی با سالاد ، املت، شیر برنج

همچنین به همراه تمام غذاها سالاد با روغن زیتون و آب لیمو تازه پیشنهاد می شود.

وضعیت جنین در هفته بیست و نهم بارداری

رشد او از این هفته به بعد کمتر از یک سانتی‌متر است، اما وزنش حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ گرم در هفته بیشتر می شود. سیستم تنفسی او همچنان در حال رشد است و مجاری هوایی او مثل درختی در حال گسترش در ریه‌هایش شکل گرفته اند.

سلول‌های عصبی مغز او با سرعت عجیبی در حال ساخته شدن هستند.در سونوگرافی می توانید ببینید که موهای لانگو را که به یاد می‌آورید در تمام سطح بدنش دیده می شود به تدریج این موها طی هفته های اخیر در رحم از روی بدنش ناپدید می‌شود. البته شاید بخشی از این موها را شما در زمان تولد ببینید که چندان تعجبی ندارد و این موها بعد از مدتی از بین می رود.

با این سرعت بالای رشد نباید تعجب کرد که نیازهای غذایی کودک شما در این سه‌ماهه به حداکثر مقدار خود می‌رسند. برای اینکه نیازهای غذایی خود و کودکتان را به‌خوبی تامین کنید، به مقادیر زیادی پروتئین، ویتامین C، اسیدفولیک، آهن و کلسیم نیاز دارید. 

عضلات، ریه ها و جمجمه او به دلیل هماهنگی با بزرگ شدن مغزدر حال رشد است دستگاه شنوایی جنین در حال تکامل بوده وبا شنیدن صداهای بلند وحشت می‌کند در این هفته حدود ۲۵۰ گرم وزنش اضافه می شود همچنان سیستم تنفسی جنین  در حال رشد بوده و مجاری هوایی او مانند درخت در ریه‌ها شاخه وار گسترش می یابد.

قد: ۳۹.۴ سانتی متر
وزن: ۱۱۶۵.۷ گرم

فعالیت های بسیار مهم هفته بیست و نهم بارداری

چند کار بسیار مهم را انجام دهید: در هفته‌های اول پس از زایمان خرید کردن برای شما غیرممکن خواهد بود. موارد زیر ازجمله چیزهایی هستند که در آن زمان به‌شدت به آن‌ها نیاز خواهید داشت. پس همین حالا آن‌ها را تهیه کنید:

  •  پوشک بچه: یک نوزاد به‌طور متوسط به ۱۲ پوشک در روز نیاز دارد.
  •   لوازم بهداشتی بچه از قبیل ناخن‌گیر بچه، تب‌گیر (ترجیحا از نوعی که هم استفاده از آن راحت باشد و هم قابل‌اعتماد) سرنگ حبابی و یک پستانک.
  •   شوینده‌های لباس مخصوص کودکان
  •   نوار بهداشتی برای خودتان (شما تا چند هفته پس از تولد خونریزی خواهید داشت).
  •   دستمال‌کاغذی، دستمال حوله‌ای و ظرف یک‌بارمصرف برای اینکه بتوانید بعد از صرف غذا به‌سرعت همه‌جا را تمیز کنید.