هفته بیست و ششم بارداری
هفته بیست و ششم بارداری

هفته بیست و ششم بارداری خود را سپری می کنید، در این هفته از بارداری جنین شما به اندازه یک بادمجان می باشد. در این هفته جنین بیست و شش هفته ای است و نوار مغز جنین حالا شبیه به نوزاد تازه به دنیا آمده است. جنین می تواند چشمهایش را بهتر باز و بسته کند، بمکد و عمل بلع را انجام دهد.

چشمهای جنین شما بیست و پنج هفته بسته بوده ولی اکنون تقریباً به مرحله تکامل رسیده و آماده باز شدن می باشند. جالب است که جنین با هر نژادی در این دوره دارای چشمان آبی خواهد بود. عنبیه چشم ها تا چند ماه پس از تولد، رنگ تثبیت شده ای نخواهد داشت.

هفته بیست و ششم بارداری

وضعیت جنین در هفته بیست و ششم بارداری

هرچه سیستم عصبی جنین بیشتر رشد می‌کند، حرکت او در بدن هماهنگی بیشتری دارد. جنین با رشد اعصاب مرکزی می‌تواند دمای بدن خودش را با محیط اطرافش تنظیم کند. در صورتی که کودک شما یک پسر باشد بیضه های او در حال حرکت به سمت کیسه بیضه هستند که درچند روز آینده به مقصد نهایی خود می رسند.

در این هفته قد او حدود ۳۵.۵ سانتیمتر بوده و در حدود ۸۵۰ – ۷۰۰ وزن دارد. او اکنون بسیار لاغر و شکننده است ولی تا زمانی که شما او را خواهید دید، مطمئناً تپل و پرورده خواهد شد. ریه های او در حال رشد هستند و او با نفسهای کوچکش مقادیر کمی از مایع آمنیوتیک را تنفس می کند. این تمرین برای تولد او و هنگامی که می خواهد برای اولین بار با هوا تنفس کند بسیار مفید است.

جنین در این هفته چشم‌هایش را باز می‌کند و حتی پلک هم می‌زند. رنگ چشم او هنوز مشخص نیست. عنبیه چشم‌های او به رنگ آبی یا خاکستری مایل به آبی است و تا چند ماه بعد از تولد رنگ ثابتی هم پیدا نمی‌کند. ریه‌های جنین با شاخه‌های برونش در بدن کامل می‌شود. جنین همچنان در مایع آمنیوتیک تنفس می‌کند و این تمرین حسابی او را تا زمان تولد برای نفس کشیدن آماده می‌کند. جنین در این زمان ۲ تا ۳درصد چربی را با خود حمل می‌کند. با این حال وزن‌گیری را تا هفته‌های آخر ادامه می‌دهد.

قد: ۳۵.۶ سانتی متر
وزن: ۷۲۵ گرم

وضعیت مادر در هفته بیست و پنجم بارداری

ر این زمان ممکن است فشار خون  شما که از هفته بیست و دوم تا بیست و چهارم افت کرده بود، در حال افزایش باشد تا به مقدار طبیعی خود نزدیک شود. از آنجا که عارضه پره اکلامپسی اغلب در سه ماهه آخر دوران حاملگی رخ می دهد، بهتر است در مورد نشانه های این بیماری خطرناک اطلاعات بیشتری داشته باشید. بهتر است بدانید که این بیماری در ۳ تا ۷ درصد خانمهای حامله بروز می کند.

رحم مادر حامله در هفته بیست و ششم بارداری معمولا در حدود ۵/۲ اینچ بالاتر از ناف قرار گرفته و در این صورت است که او می تواند بدون هیچ مشکلی، ارتفاع رحم خود را اندازه گیری کند. شما با ورود به این هفته از دوران بارداری خود، ممکن است از همان اول تفاوت ۵/۰ اینچی شکم خود را با هفته های قبل احساس کنید. اینک شکم شما آماده نشان دادن خود از زیر لباس هایتان است، به خصوص اگر شما به پوشیدن لباس های تنگ عادت داشته باشید.

«پره اکلامپسی» یا مسمومیت حاملگی در اثر افزایش فشار خون و اختلال در کارکرد کلیه‌ها و دستگاه عصبی مرکزی ایجاد می‌شود. نشانه‌های مختلفی برای ایجاد این مشکل وجود دارد که افزایش وزن، تورم و پف کردن ناگهانی دست‌ها، تاری دید، سردرد و دردشکم از جمله این نشانه‌هاست. در مسمومیت شدید حاملگی فشار خون به ۱۶ روی ۱۰ یا بالاتر می‌رسد.

تغذیه در هفته بیست و ششم بارداری

تغییرات کوچک رژیم غذایی ازاین هفته می‌تواند بسیار مفید باشد. بسیاری از مادران از اینکه تمام مواد مغذی را هر روزه به رژیم غذایی خود راه دهند، احساس ناتوانی می‌کنند. ما در اینجا چند پیشنهاد خوب داریم.

-هر روز به همراه صبحانه، یک لیوان کوچک آب پرتقال بخورید. آب پرتقال منبع خوبی از ویتامین سی است که به سلامت لثه‌ها کمک می‌کند. در جذب آهن بدن نیز موثر است.
-کولین برای رشد مغز کودک شما ضروری است. تخم مرغ، گوشت بدون چربی و بادام زمینی سرشار از این ماده هستند.
-به جای کاهوی پیچ از کاهوی معمولی استفاده کنید. فیبر، ویتامین ب، اسید فولیک، کلسیم، پتاسیم و مواد معدنی موجود در کاهوی معمولی دو برابر کاهوی پیچ است. به علاوه ویتامین سی آن چند برابر است که به سلول‌های قرمز خونی کمک می‌کند.
-مصرف لوتئین را افزایش دهید. لوتئین یکی از مهم‌ترین مواد برای سلامت قوه بینایی است. کلم، اسفناج و ذرت منبع خوبی از این ماده است.