هفته بیست و سوم بارداری
هفته بیست و سوم بارداری

هفته بیست و سوم بارداری خود را پشت یر می گذارید، در این هفته جنین شما به اندازه یک گیپ فروت می باشد. هنگامی که شما تصمیم به مادر شدن گرفتید، هرگز به نظرتان نمی رسید که روزی فرزند داخل رحمتان تا این حد برای شما مهم شده باشد. حتی به این موضوع هم فکر می کردید که اگر در طول دوران بارداری اتفاقی برای فرزندتان بیافتاد، شما ناراحتی ناشی از آن را نتوانید تحمل کنید.

بدن شما هم درست مثل جنین مدام در حال تغییر است. ممکن است سردرد داشته باشید و یا ورمها آزارتان بدهند. قوزک پا یا مچ پاها ورم می کند و… همه این چیزها طبیعی است. فقط باید تمرکزتان را حفظ کنید. شما بیست و سه هفته را پشت سر گذاشته اید اینکه چیزی نیست.

هفته بیست و سوم بارداری

وضعیت مادر در هفته بیست و سوم بارداری

تغییر خاصی که مادر حامله در هفته بیست و سوم بارداری خود می تواند احساس کند، تغییر در شکل و اندازه بدنش است. به نظر می رسد رشد روزانه جنین، بر خلاف روز های اولیه دوران بارداری بیشتر شده و شکم مادر حامله، روزبه روز بزرگتر می شود، تغییری که شما در هفته های قبل نمی توانستید آن را به طور کامل احساس کنید. جالب است بدانید که در هفته بیست و سوم بارداری ، وزن مادران باردار به طور متوسط باید حدود ۵ الی ۷ کیلوگرم زیاد شده باشد.

اگر در سه‌ماهه اول دچار سردرد می‌شدید، از هفته بیست و سوم بارداری به بعد احتمالا این  سردردها کمتر می‌شوند. درواقع برخی از خانم‌ها در اوایل دوران حاملگی دچار سردرد می‌شوند که علت آن می‌تواند تغییر میزان هورمون‌ها در بدن، تغییرات سیستم گردش خون و یا گرفتگی سینوس‌ها باشد.

هرگاه می‌توانید دراز بکشید و پاهای خود را بالاتر از سطح بدن خود قرار دهید، هنگام نشستن پاهای خود را به حالت کشیده قرار دهید، از نشستن بدون حرکت به مدت طولانی خودداری کنید، یک تمرین ورزشی منظم داشته باشید تا سرعت جریان خون را در بدن خود افزایش دهید و جوراب‌های مخصوص حاملگی بپوشید. 

یک ایده برای هفته بیست و سوم بارداری

یک نامه برای کودک خود بنویسید:
شما و نوزادتان از این یادگاری برای سال‌های سال نگهداری خواهید کرد. به ندای قلبتان گوش دهید و الهام بگیرید. اگر برای آغاز نامه‌تان به کمک احتیاج دارید می‌توانید از این ایده‌ها کمک بگیرید:

  • احساسات خود را برای کودکتان شرح دهید و بگویید از اینکه می‌دانید او در درون بدن شما رشد می‌کند چه احساسی دارید.
  •  روزی را تصور کنید که وقت خود را با کودکتان سپری خواهید کرد. در آن روز چه می‌کنید؟
  •  امیدها، رویاها و آرزوهایتان را برای کودکتان بنویسید.
  •  مادر بودن برای شما چه معنایی دارد؟ تعریف شما از یک مادر خوب چیست؟

اگر با نوشتن راحت نیستید یا نامه نوشتن برایتان دلچسب نیست؛ صدایتان را ضبط کنید، نقاشی کنید یا از زمان‌های  مختلف حاملگی یادگاری‌های جمع کرده و یکجا نگهداری کنید.

تغذیه در هفته بیست و سوم بارداری

در هفته بیت و سوم بارداری چه بخورید. برای فدم اول سعی کنید غذاهای ناسالم را کلا از رژیم غذایی خود کنار بگذارید. اما اگر بعد از ۲ یا ۳ روز خسته شدید از غذاهای جایگزین زیر استفاده نمایید که هوس شما را بدون افزودن کالری بیش‌ازحد برطرف می‌سازد.

  1. چوب‌شور به‌جای چیپس سیب‌زمینی
  2. همبرگر کوچک به‌جای چیزبرگر
  3. نوشیدنی‌های حاوی عصاره میوه به‌جای نوشابه
  4. بیسکوئیت‌های دارای شکلات کم‌چرب به‌جای بیسکوئیت‌های شکلاتی چرب
  5. بسته‌های کوچک پف فیل ساده به‌جای بسته‌های بزرگ پف فیل کره‌ای
  6. شکلات‌های بسته‌ای و قالبی کوچک به‌جای قالب‌های بزرگ شکلات
  7. پیتزای خانگی با سبزیجات و پنیر پارمیزان به‌جای پیتزای آماده
  8. یخمک-ماست کم‌چرب یخ‌زده، بستنی بدون چربی یا بستنی‌های صد در صد میوه‌ای به‌جای بستنی

وضعیت جنین در هفته بیست و سوم بارداری

جنین دربرابر واکنش‌هایی که می‌بیند عکس العمل نشان می‌دهد. جنین از این هفته اگر صدای بلندی بشنود یا اینکه احساس کند کسی شکم مادرش را لمس می‌کند فوری واکنش نشان می‌دهد. 
تا این جای کار باخبر شدید که جنین با شنیدن صداها بالا می‌پرد و در واکنش لگد هم می‌زند. اگر چه او هر روز بخشی از مایع آمنیوتیک را می‌خورد با این حال ممکن است اولین مدفوعش را بعد از تولد دفع کند. البته این امکان هم وجود دارد که مدفوع را در مایع آمنیوتیک دفع کند. گاهی بلعیدن مایع آمینون برای شما و خودش هم دردسر ساز می‌شود.

 او شروع می‌کند به سکسکه، شما با هر بار سکسکه در شکمتان انقباظاتی را حس می‌کنید. چشم‌هایش به اندازه کافی رشده کرده است اما عنبیه او هنوز رنگدانه‌های خود را ندارد. با این حال در این هفته چشم‌هایش باز می‌شود و پلک می‌زند. این هفته حس لامسه‌اش کاملتر شده است و باید و منتظر کنجکاوی‌های بیشتری از او باشید. جنین شما در این هفته تقریبا شکل یک نوزاد واقعی است از این بعد رشد او هر روز بیشتر از روز قبل می‌شود.
قد: ۲۹.۲ سانتی متر
وزن: ۵۱۲ گرم