سکسکه جنین در رحم

سکسکه جنین در رحم :  اگر در سه ماهه دوم یا سوم هستید و شکم شما ناگهان مثل یک پاپ کورن ساز صدا می‌دهد، این احتمال وجود دارد که جنین سکسکه‌اش گرفته است. از همان زمانی که حرکات بسیار ریز جنین تبدیل به سیخونک‌ها و مشت و لگدهای واقعی می‌شود، احتمالا حرکات ریتمیک سکسکه جنینی را هم متوجه خواهید شد.

بعداز ماه‌ها انتظار برای رشد جنین‌تان از میلی‌متر به سانتی‌متر در شکم‌تان، حالا شما در سه ماهه دوم به سر می‌‌برید و می‌توانید هر گونه حرکت جنین را احساس کنید؛ لگد زدن، چرخیدن، حرکت کردن به همراه شادی، خنده شما و همسرتان!
مشاهده و تجزیه و تحلیل این حرکت‌های ظریف و شدید در شکم به منظور درک رشد یا ناهنجاری جنین اجتناب ناپذیر است. اگر شما احساس اسپاسم کردید، یک حرکت ریتمیک طولانی  یا یک انقباض پرشی در شکم باید مطمئن باشید که کوچولوی‌تان شروع به سکسکه کرده است. نگران نباشید این سکسکه پیامی است که نشان می‌دهد سیستم تنفسی و رشد کودک خوب است.

چرا سکسکه می کند؟

سکسکه جنین در بارداری مقیاس مناسبی برای پی بردن به الگوهای در حال رشد جنین است. جنین چطور در رحم مادر سکسکه می‌کند؟ سکسکه در نوزادان تنها بعد از آن که سیستم عصبی مرکزی کامل شده و تنفس نوزاد تکمیل شد، امکان‌پذیر است. در واقع سکسکه جنین در سه ماهه اول منشا می‌گیرد اما در سه ماهه دوم و سوم خود را آشکار می‌کند.
سکسکه مانند یک نیش ظریف زنبور عسل است که در شکم متورم مادر باعث ایجاد حرکات آشکار در شکم می‌شود. جنین برای مدت زمان طولانی و عمدتا هر روز این کار را انجام می‌دهد.

رفلکس معده جنین داخل رحم مادر باردار:

برخی از نوزادان در داخل رحم مادر خود ثابت بوده و دچار سکسکه و حرکت بیش از حد نمی شوند، در مقابل برخی از این نوزادان بیش از حد فعال بود و در داخل شکم مادر خود حرکت نموده و او را دچارهیجان می کنند. این نوزادان، آن هایی هستند که برای به دنیا آمدن بی قراری می کنند، زیرا سکسکه کردن و حرکات زیاد جنین داخل رحم زنان باردار آماده بودن بدن او را برای شروع سوخت و ساز و تغذیه با شیر مادر نشان می دهد. معمولا، این نوزادان با رشد زیاد و سکسکه کردن، نزدیک شدن عمل زایمان را به مادر و پزشک متخصص زنان و زایمان اعلام می دارند.
بنابراین، به عنوان یک خانم باردار به یاد داشته باشید که وقتی زمان به دنیا آمدن فرزندتان فرا برسد، شما ممکن است بر روی نقاط مختلف بدن او لکه های کوچک قرمز رنگی را مشاهده کنید، که فوق العاده زیبا بوده و بر اثر مکیده شدن توسط خود جنین در داخل رحم ایجاد شده است. اما بر اساس نتایج تحقیقات اخیر محققان، این وضعیت فقط یکی از دلایل متعدد سکسکه کردن نوزادان متولد نشده در داخل رحم مادران باردار خود است.

تکامل یافتن دستگاه دیافراگم در بدن جنین:

علاوه بر نکات ذکر شده در بالا، سکسکه کردن جنین در داخل رحم مادرش واکنش بدن او به انجام عمل تنفس کامل در داخل مایع آمنیوتیک را نشان می دهد. در واقع، در این مرحله از دوران بارداری، CNS تولیدشده در بدن جنین وارد آمنیوتیک شده و باعث تکامل دستگاه دیافراگم او به صورت غیرارادی خواهد شد، که سکسکه کردن جنین داخل رحم زنان باردار از نتایج انجام این فرایند می باشد.