اندازه شکم در ماههای مختلف بارداری

اندازه شکم در ماههای مختلف بارداری :

اندازه شکم یکی از مهمترین وقایع دوران بارداری برای مادر باردار است که دائم حواسش به آن است و رشد جنین را بزرگ شدن شکم خود می سنجد. پزشک شما ارتفاع فوندوس( بالای رحم) را اندازه می گیرد و از روی این ارتفاع موقعیت جنین و میزان رشد آن تا حدی قابل تشخیص است. بطور کلی، اعداد ارتفاع این فاصله با توجه به تعداد هفته های بارداری شما اضافه میشود.

اندازه شکم در ماه اول تا سوم بارداری

اگرچه مهمترین وقایع بارداری شما در سه ماهه اول بارداری رخ میدهد اما شکم شما رشدی نداشته و بزرگ نمیشود و تا سه ماهه دوم بارداری و معمولا ماه چهارم بارداری تغییری در آن دیده نمیشود. تا این زمان شما می توانید از لباس های سابق خود استفاده کنید.

اندازه شکم در ماه چهارم تا ششم بارداری

در ماه چهارم بارداری شما از روی ظاهر بیشتر متوجه بارداری خود میشوید و در لباس های سابق دیگر احساس راحتی ندارید. در هفته شانزدهم بارداری، ارتفاع فوندس در حدود ۱۴ تا ۱۸ سانتیمتر است. در هفته پانزدهم بارداری

شماهرروز احساس می کنید که شکمتان نسبت به روز قبل بزرگتر شده است. در هفته بیستم بارداری این ارتفاع به ۱۸ تا ۲۲ سانتیمتر میرسد. در آخر ماه ششم بارداری، این ارتفاع به ۲۵ تا ۲۷ سانتی متر می رسد.

اندازه شکم در ماه هفتم تا نهم بارداری

در طول ماه هفتم بارداری، جنین رشد ناگهانی دارد. در هفته بیست و هشتم بارداری، این ارتفاع به ۲۶ تا ۳۰ سانتیمتر رسیده است. در هفته سی و دوم بارداری این ارتفاع به ۳۰ تا ۳۴ سانتیمتر می رسد. در طول ماه نهم بارداری،

شما احساس میکنید که شکمتان افتاده شده و کودک خود را بسمت کانال زایمان می رساند. در ابتدا سر نوزاد به کانال زایمان می رسد. در هفته سی و ششم بارداری، ارتفاع فوندوس به ۳۴ تا ۳۸ سانتیمتر می رسد.

اندازه شکم در ماههای مختلف بارداری

هرشکمی تغییرات متفاوت دارد؟

اگر دوست شما و شما در هفته های یکسان بارداری هستید اما شکم او از شما بزرگتر است نگران نباشید. اندازه و سایز شکم بستگی به چثه افراد دارد. تون ماهیچه ای هم مهم است: اگر شما عضلات سفتی دارید، شکم شما در بارداری مانند خانمی که عضلات شل دارد و یا قبلا یک زایمان داشته است نخواهد بود. داشتم شکم بزرگتر نشاندهنده نوزاد بزرگتر نخواهد بود . اگر اندازه این ارتفاع که توسط پزشک گرفته میشود ۲ عدد با مقداری که باید در ماه از بارداری باشد. کمتر و یا بیشتر باشد پزشک سونوگرافی را تجویز می کند.

چرا اندازه شکم برابر با اندازه جنین نیست؟

مهم نیست اندازه شکم در دوران بارداری چقدر است، اما اندازه آن به دلایل زیر با اندازه جنین مساوی نیست:

۱. قد زن

اگر یک زن بلند قد باشد، شکم او به بیرون رشد نمیکند و اندازه جنین کوچکتر ظاهر میشود. زیرا شکم این فرد فضای بیشتری برای جنین دارد. به این ترتیب، جنین به جای رشد به سمت بیرون به سمت بالا رشد می کند. از سوی دیگر، اگر یک زن کوتاه قد باشد، فضای کمتری بین ناف و پایین ترین دنده ها وجود دارد. بنابراین فضای کمتری برای رشد جنین وجود دارد و شکم به سمت بیرون رشد می کند.

۲. بارداری اول

اگر برای اولین بار باردار می شوید، بدن شما برای اولین بار بزرگتر می شود. این بدان معنی است که شما عضلات سفتی دارید که رحم شما را جمع می کند. همچنین، عضلات شکم که کشش ندارند، اکنون در حال گسترش هستند. به این ترتیب، جنین از آنچه انتظار داشتید کوچکتر به نظر می رسد.

۳. موقعیت جنین

می دانید که جنین در رحم حرکت می کند. فعالیت جنین در رحم موقعیت او را تغییر می دهد. معمولا، در پایان بارداری، موقعیت جنین به صورت سر به سمت پایین می باشد، اما با توجه به فعالیت های جنین، ممکن است موقعیت او به صورت سر به سمت بالا باشد. چنین تغییر موقعیت می تواند اندازه شکم شما را تغییر دهد.

۴. کمبود فضای داخلی

هنگامی که جنین در رحم شما رشد می کند، بعضی از اعضای دیگر باید با توجه به موقعیت جنین باید به سازگاری برسند. در این صورت جفت به روده یا اندام های داخلی فشار وارد می کند و آن ها را به سمت عقب هل می دهد. در این صورت شکم نسبت به جنین بزرگتر به نظر می رسد. 

۵. پیش از بارداری 

عضلات شکم معمولا هنگام بارداری برای اولین بار سفت می شوند. اما در دوران بارداری دوم، عضلات شکم شل هستند و به راحتی کشیده می شوند و فضای کافی برای جنین فراهم می کنند. چنین شرایطی ممکن است باعث بزرگتر شدن شکم شود. با این حال، این به این معنا نیست که اندازه جنین شما بزرگ است؛ در واقع این مسئله به این خاطر است که شکم انعطاف پذیر شده است و به راحتی بزرگ می شود.

۶. مایع آمنیوتیک

مایع آمنیوتیک جنین را در حین بارداری احاطه کرده است. اگر مایع آمنیوتیک بیش از حد باشد، می تواند مشکل ایجاد کند و اگر سطح مایع کافی نباشد، همچنین مشکل ساز است. در ۲۰ هفته اول بارداری بدن زن مایع آمنیوتیک تولید می کند و پس از آن جنین این مایع را از ریه ها ترشح می کند. بنابراین، مقدار این مایع آمنیوتیک در شکم نیز می تواند بر اندازه شکم تاثیر بگذارد.

۷. اندازه جنین

ژنتیک در تعیین اندازه نوزاد نقش مهمی دارد. اگر والدین بلند باشند، کودک نیز با صفات مشابهی تشکیل خواهد شد. همچنین، دستورالعمل تولد می تواند وزن کودک را تعریف کند. اولین نوزاد در مقایسه با دومین نوزاد کوچک است. یکی دیگر از عوامل می تواند به تغذیه مادر برگردد. اگر یک زن غذای مورد نیاز را دریافت نکند، کودک کمتر رشد می کند و بالعکس.

آیا اندازه شکم در بارداری اهمیت دارد؟

وقتی باردار میشوید، مردم نظر خود را نسبت به اندازه شکم عنوان می کنند. آنها با توجه به تجربه نظر خود را می گویند، اما حقیقت این است که اندازه شکم در بارداری مهم نیست. تا زمانی که در دوران بارداری چاق نباشید، مشکلی نیست. اندازه شکم شما نباید برای شما نگران کننده باشد، زیرا حتی پزشک نمیتواند مدت زمان بارداری را از طریق اندازه شکم و بدون معاینه تعیین کند.

آیا اندازه شکم مرحله بارداری را مشخص می کند؟

اندازه شکم شما دقیقا مرحله بارداری شما را نشان نمی دهد. این که شکم کوچک باشد یا بزرگ، دقیقا نمیتواند مرحله بارداری را تعیین کند. زنان مختلف دارای بدن های متفاوت هستند.